مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: کمپین سبزی نوروز تلاشی در راستای احیا و یادآوری ارزشهای مهم فرهنگی، برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست است.
هرساله (کمپین سبزی نوروز۱۳۹۶) با نزدیک شدن به فصل بهار، بسیاری از پارسی زبانان، خود را آماده برگزاری جشن نوروز میکنند.
کمپین سبزی نوروز؛ پاسداری از تاریخ و هویت ایرانی
مجله گیچ: طی دهه های گذشته برخی مسائل، تا حدی باعث تضعیف جایگاه برخی نمادهای نوروز شد.
واردات سبزه های آماده چینی (از اوایل دهه۱۳۸۰) و رفتار غیر مسئولانه و ناآگانه برخی، از آن جمله است.
شوربختانه جدایی و دور افتادن شهراندان و حتی روستاییان از طبیعت، نیز مزید بر علت شده است.
گردشگری غیر مسئولانه را هم میتوان به این مبحث افزود.
تعداد سفرها در نوروز زیاد میشود و همواره هستند افراد که از عوارض ورود خودرو به طبیعت آگاهی ندارند.
نوروز، جشن برای طبیعت یا جنگ با طبیعت
مجله گیچ: جشن باستانی نوروز که برای طبیعت بود، به جنگ با طبیعت تبدیل شده است. برخی سیزده به در را با قطع درخت آغاز میکنند.
در حالی که آتش افروزی در طبیعت، باعث از بین رفتن میکرو ارگانیسمها و فرسایش خاک میشود.
برخی سبزه و ماهی قرمز را در آب رها میکنند، در حالی که این کار باعث آلودگی محیط و نازیبایی طبیعت میشود.
عدهای نیز هرگونه پسماند و زباله خود را پس از طبیعتگردی، روی زمین رها میکنند. در حالی که به راحتی میتواند میزان تولید پسماند در طبیعت را مدیریت کرد.
این موارد باعث نگرانیهایی در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی کشور شد.
بنابراین کمپین سبزی نوروز راه اندازی و همزمان آموزش سبزی کاری در خانه منتشر شد. در ادامه بیشتر با آن آشنا میشویم.
معرفی کمپین سبزی نوروز در برنامه تلویزونی مثبت سلامت
مجله گیچ: کمپین سبزی نوروز از آغازین روزهای راه اندازی همواره مورد توجه رسانههای داخلی و خارجی قرار گرفت.
ایده پرداز کمپین به دعوت سید مجید میرغضنفری مجری محیط زیستی، از کمپین سبزی نوروز گفت.
ویدئوی صحبتها وی در برنامه مثبت سلامت شبکه سلامت:
روز دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
پیشنهاد ویژه: آموزش سبزیکاری در خانه
کمپین سبزی نوروز پیشنهادی بومی و ممکن
مجله گیچ: بسیاری از ارزشهایی که در راستای احترام به آب، خاک، هوا و حیات وحش بوده را فراموش کردهایم.
همچنین تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین روز به روز شدت پیدا میکند.
غفلت و ناآگاهی از ردپای اکولوژیک و البته تک ساحتی شدن زندگی انسان نیز، مزید بر علت شده است.
بنابراین از زمستان سال ۱۳۹۳ در قالب یک پیشنهاد، کمپین سبزی نوروز به عموم شهروندان معرفی و ارائه شد.
پیشنهادی برگرفته از خرده فرهنگ های بومی کشور. یعنی کاشتن بذر سبزیجات برای سبزه نوروز.
ویژگیهای کمپین سبزی نوروز
مجله گیچ: از ویژگی مهم کمپین سبزی نوروز دربرگیری و فراگیری گسترده آن است.
ما توانستیم ارزش و اهمیت آب مصرف شده در تولید محصولات کشاورزی را حداقل به مخاطبان خود منتقل کنیم.
مشتاقان سبک زندگی سبز میدانند که چرا باید به کمپین سبزی نوروز پیوست.
سبزه نوروز به مانند کالا!
مجله گیچ: کمپین سبزی نوروز راهکاری برای مسئله هدر رفت دانه های خوراکی با ارزش و حتی استراتژیک است .
واردات سبزه نوروز غیر بومی از چین باعث تقویت نگاه کالایی به نمادهای باستانی شده است.
مسئله دیگر رها سازی سبزه ها در کف خیابان، جاده، رودها و… در طول نوروز است.
سبزی نوروز، آشتی و پیوند با طبیعت
مجله گیچ: نکته مهم و لایه پنهان و تاثیرگذار کمپین سبزی نوروز،آشتی و پیوند دوباره با طبیعت است. شهروند به مانند کشاورز تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت سبزی را در خانه انجام میدهد.
افراد مسئولیت کاشت سبزیجات و گیاهان در خانه را به عهده می گیرند.
ایشان فارغ از موفقیت آمیز بودن یا نبودن کشاورزی خانگی خود، به دستآوردهایی میرسند.
همراهان کمپین سبزی نوروز درگیر فرآیندی سبز و نشاط آور می شوند و شاید ذرهای از رنج و زحمت کشاورز را دریابند.
توصیههای کمپین سبزی نوروز
مجله گیچ: در کمپین سبزی نوروز از همان ابتدا به همراهان توصیه شد که از خریدن حیات وحش خوداری کنند. جاندارانی مانند سمندر لرستانی، لاکپشت گوش قرمز، مار، سنجاب و… که به دست قاچاقچیان سر از بازار های نوروزی در میآورند.
کمپین سبزی نوروز، بی پایان
مجله گیچ: فراگردهای شادی بخش و نشاط آور کمپین سبزی نوروز پایانی ندارد. سبزههای سبزیجات را دور نریزید، در سیزده به در سبزههای خود را به گلدان بزرگتر یا باغچه منتقل کنید.
سبزیجات تازه و طبیعی خود را در خانه نگهداری کنید و کشاورزی خانگی را به کمک هم گسترش دهیم.
بیایید جشن نوروز که برای طبیعت است را به جنگ با طبیعت تبدیل نکنیم.
تلاش کنیم تا روز سیزده به در از طبیعت حفاظت کنیم.
پایان پیام