سفرنامهنویسی نوین
دزفول گرام
رویداد سفرنامه نویسی ایران
جشنواره سفرنامه نگاری دزفولگرام با هدف تولید محتوای هدفمند و خلاقانه با موضوع معرفی شهر دزفول از سه شنبه ۲۱ اسفند ماه در شهر دزفول آغاز شده است.
مجله گیچ gich.ir امیرحسین ارکیان: در این رویداد فرهنگی-گردشگری ۶۰ نفر از بلاگرها و سفر نویسان پس از حضور در شهر تاریخی و زیبای دزفول در قالب تهیه محتوای خلاقانه به رقابت میپردازند و در نهایت پس از پایان جشنواره آثار و محتوای تولید شده توسط هیئت داوران ارزیابی میشود و در نهایت ۳ نفر در بخش اینستاگرام، یک نفر در بخش وبلاگ و یک نفر در بخش انگلیسی و دو نفر در بخش بومی-محلی برگزیده خواهند شد.
همزمان با برگزاری این رویداد با محمد گائینی دبیر جشنواره دزفولگرام در خصوص ماهیت و اهداف رویداد گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانیم.
گرام فرصتی برای تولید محتوای خلاق گردشگری
محمد گائینی دبیر جشنواره دزفولگرام: “… رویدادهای گرام را فرصتی مناسب برای تولید محتوای خلاق و معرفی و تبدیل شهرهای میزبان به عنوان مقاصد گردشکری معرفی کرد… “
“…در این رویداد با شناسایی افراد توانمند درتولید محتوای خلاقانه مکتوب، مصور و تدارک سفر این افراد به شهرهای محل برگزاری رویداد در قالب یک سفر کوتاه، راهنمایی و تشویق آنها به تولید محتوای خلاقانه آن هم به بهینهترین شکل، قدم مثبت و موثری در راستای شناسایی پتانسلهای بالقوه و کمتر دیده شده از دید این افراد متخصص است… “
“…حضور شرکت کنندگان و محتوای تولید شده توسط آنها کمک میکند تا آن دسته از جاذبههایی که معروف و مطرح هستند از زاویه دید سفر نویسها تحلیل شوند و ابعاد جدید آنها آشکارشود… “
نبود محتوای خلاقانه ضعف مقاصد گردشگری
محمد گائینی ضعف و نبود محتوای خلاقانه را به عنوان یکی از مشکلات و معضلات اصلی مقاصد گردشگری برشمرد و افزود در بحث بازاریابی گردشگری، شناخت و معرفی خلاقانه مقصد، اولین و مهم ترین قدمی است که منجر به تولید درآمد میشود.
دزفولگرام پس از ماکوگرام
دبیر جشنواره، دزفولگرام را به عنوان دومین جشنواره که با محوریت سفر نامهنگاری در سال ۹۷ برگزار میشود معرفی کرد و افزود دزفولگرام با هدف و محوریت تولید محتوای خلاقانه و هدفمند به منظور معرفی هرچه بهتر شهرستان دزفول طرح ریزی شده است که در دو بخش ملی، بومی-محلی و در بستر اینستاگرام و وبلاگ برگزار میشود.
کمبود محتوای انگلیسی در حوزه گردشگری
گائینی کمبود محتوا خلاقانه به زبان انگلیسی را نقطه ضعف عمده در صنعت گردشگری قلمداد کرد و افزود به منظور تقویت و تلاش در جهت تولید محتوا به زبان انگلیسی، رقابتی بین بلاگرها در بخش تولید محتوا در این بخش نیز تدارک دیده شد.
چرا دزفول؟
دبیر جشنواره: “… با توجه به آمادگی مسئولین شهر دزفول برای میزبانی این رویداد مهم دزفول پس از ماکو، به عنوان دومین شهر میزبان این رویداد انتخاب شد…”
“… درصورتی که نگاه به مقوله گردشگری یک نگاه کارشناسانهای باشد که قرار است اشتغال زایی و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد، در اولین قدم نیاز به تولید محتوای خلاقانه، آن هم به بهترین شکل ممکن حس میشود؛ بر اساس این محتوا میتوان جذب توریست داشت و خوشبختانه مسئولین شهرستان دزفول، با درخواست میزانی از این رویداد قدم مهمی در راستای توسعه گردشگری در این شهرستان برداشتند…”
شیوهی ثبتنام و پذیرش در دزفولگرام
گائینی در رابطه با شیوه شرکت در این جشنواره تصریح کرد: “…در مرحله اول ۳۰۰ نفر از وبلاگ نویسان و اینستاگرام نویسهای کشور آثار خود را در قالب عکس، فیلم و مطلب به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و در مرحله نخست داوری ۶۰ نفر در بخشهای مختلف برای حضور در این رقابت انتخاب شدند.
“… در نهایت پس از پایان جشنواره (جمعه ۲۴ اسفند) آثار و محتوا تولید شده توسط هیئت داوران، متشکل از ۵ نفر از پژوهشگران حوزه سفر و تولید محتوا ارزیابی و ۳ نفر در بخش اینستاگرام، یک نفر در بخش وبلاگ و یک نفر در بخش انگلیسی و دو نفر در بخش بومی-محلی برگزیده خواهند شد…”
محمد گائینی دبیر جشنواره دزفولگرام در انتها ضمن قدردانی از مجموعه شورای شهر و شهرداری دزفول که از این رویداد استقبال کردند و برای میزبانی و اجرای آن پیش قدم شدند افزود: “… تمامی محتوای تولید شده توسط شرکت کنندگان جشنوراه در اختیار مجموعه شهرداری دزفول قرار میگیرد و پس از اتمام جشنواره در مرحله پردازش اطلاعات تیم اجرایی دزفولگرام این مجموعه را تا پردازش محتوا و رسیدن به خروجیهای مطلوب و عملی همراهی و یاری میکند.
هیات داوران دزفول گرام
امیر حسین ارکیان
خبرنگار و فعال گردشگری حاضر در جشنواره
چطور میشه در این برنامه ها شرکت کرد ؟
سلام روز بخیر
فراخوان رویدادهای گرام در سایت etravelgram.ir منتشر میشود… یا شما میتوانید در اینستاگرام آرش نورآقایی را دنبال کنید تا زودتر از این رویداد با خبر شوید.