اخباراخبار ایران و جهان

تبخیر حقابه‌ی ایران در شوره‌زارهای افغانستان

طالبان پس از صحبت‌های رئیس جمهور ایران مدعی شد که منابع آب افغانستان خالی است. ادعایی که تصاویر ماهواره‌ی ایرانی خیام آن را رد کرد. آب، آبروی کسی نیست، حق شرب و زراعت است، حق کودکان و سالمندان. رسیدگی به حقابه هیرمند، بی‌آبرویی و خیانت نیست. بی‌جهت مسأله آب هیرمند را سیاسی نکنید و با اطلاع‌رسانی نادرست افکارعمومی را از بی‌کفایتی خود منحرف نکنید.

زهرا کشوری | دبیرگروه زیست‌بوم | روزنامه ایران

مجله گیچ gich.ir به نقل از روزنامه ایران: ادعای طالبان درباره وضعیت منابع آبی افغانستان رد شد. بهانه‌ای که برای عدم پرداخت حقابه ایران از هیرمند مطرح شده بود. کارشناسان و متخصصان دیپلماسی آب با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از ظرفیت سدهای کجکی و کمال‌خان ادعای طالبان را رد کردند. این تصاویر نشان می‌دهد همزمان با ادعای طالبان، هم سد کجکی پر‌آب است و هم سد کمال‌خان آب دارد.

عدم پرداخت حقابه ایران توسط طالبان از سد پر آ‌ب کجکی

بهنام اندیک کارشناس آب در پی ادعای طالبان ویدیویی از وضعیت سد کجکی در پنج ماه گذشته به اشتراک گذاشت. وی می‌نویسد: «تصاویر ماهواره‌ای به خوبی نشان می‌دهند که طی این مدت مخزن سد روز‌به‌روز پرآب‌تر شده است. این یعنی طالبان ادعایی خلاف واقع دارد.» این تصاویر بازه زمانی ۲۴ آذر پارسال تا ۱۰ روز پیش را نشان می‌دهد.

طالبان از بحث علمی سر باز می‌زند

حجت میان‌آبادی، پژوهشگر دیپلماسی آب به ظرفیت ۵۲ میلیون مترمکعبی سد کمال‌خان اشاره می‌کند. وی می‌نویسد: «این سد با سازه خاص خود، یک سد انحرافی است نه یک سد مخزنی. بر این اساس نبود آب پشت یک سازه انحراف آب با حجم مخزن بسیار کم، دلیل علمی و کارشناسی برای اثبات خشکسالی نیست.»

به اعتقاد او اثبات خشکسالی راهکارهای علمی دارد که برای تمام متخصصان حوزه آب مشخص است. اما افغانستان عمدتاً از پذیرش آن در جلسات و مذاکرات سر باز زده است.

او به معاهده ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان اشاره می‌کند و می‌گوید: «طبق این معاهده در صورت وقوع خشکسالی و کاهش آورد نرمال، حقابه نیز به همان نسبت کسر می‌شود نه اینکه دادن حقابه منتفی شود.»

افغانستان حاضر به دادن اطلاعات درباره آب پشت سدهای دیگر خود از جمله سد کجکی نیست. میان‌آبادی هم به دنبال پنهان‌کاری دولت افغانستان می‌گوید: «اگر ملاک خشکسالی {افغانستان}، نبود آب پشت سد انحرافی کمال‌خان است! سؤالی که طرح می‌شود این است که چرا برای {اثبات این} ادعا، حجم آب پشت سد کجکی اعلام نمی‌شود؟»

او می‌پرسد: «معاهده ۱۳۵۱ملاک سال نرمال را مشخص کرده است. چرا مسئولان و متخصصان افغانستان چه در زمان غنی و چه در زمان امارت اسلامی از قبول و بازدید ایستگاه سر باز می‌زنند؟»

این کارشناس یادآوری می‌کند: «لذا راه مواجهه صحیح و منطقی با مسأله، بیانیه نیست، بلکه همان راهکارهای علمی است که افغانستان تاکنون از قبول انجام آن سر باز زده است.»

این متخصص دیپلماسی آب و هیدروپلیتیک می‌گوید: «منابع آب‌های سطحی چیزی نیستند که بتوان روی آن ها چادر کشید و تصور کنیم پنهان‌شان کرده‌ایم و با صدور بیانیه و نه رویکرد و ابزارهای «اعتمادسازی» صرفاً ادعا کنیم آب نیست.»

او یاد‌آور می‌شود سازکارها و مکانیسم‌های اعتمادسازی و اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات مشخص و روشن هستند.

فراموشی آب‌های مشترک با پاکستان توسط افغانستان

سیده زهرا قریشی، کارشناس دیپلماسی آب و هیدروپلیتیک، پیش‌تر در واکنش به عملکرد دولت افغانستان گفته بود: «در افغانستان کسانی در سمت مدیریت بودند و فرار کردند. که در دوران مدیریت‌شان مهم‌ترین شهر افغانستان، کابل، آب آشامیدنی نداشت و ایشان برای تأمین آب کابل عجله و اصراری نداشتند. اما با عجله و اصرار سد کمال‌خان را که هنوز تکمیل نشده بود افتتاح کردند.»

هیرمند آبروی افغانستان

قریشی به نکته‌ای اشاره می‌کند که در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شده است. او می‌نویسد: «هیچ‌گاه از آبی که از افغانستان به سمت پاکستان روانه است چیزی نمی‌گویند.آب رودخانه کابل ظاهراً آبروی افغانستان نیست، اما آب هیرمند که برای آن معاهده رسمی وجود دارد و حقابه مردم ایران است، آبروی افغانستان نام برده می‌شود. این در حالی است که آب، آبروی کسی نیست، حق شرب و زراعت است، حق کودکان و سالمندان است. رسیدگی به حقابه هیرمند، بی‌آبرویی و خیانت نیست. بی‌جهت مسأله آب هیرمند را سیاسی نکنید و با اطلاع‌رسانی نادرست افکارعمومی را از بی‌کفایتی خود منحرف نکنید.»

هر وقت مذاکرات سیاسی بین ایران و طالبان درباره تنش آبی میان دو کشور جریان می‌گیرد و فعالان ایرانی در فضای مجازی به آن می‌پردازند، کارشناسان افغانستانی در اتاق‌های کلاب‌هاوس به آن واکنش نشان می‌دهند. کارشناسانی که شب جمعه این موضوع را به بحث گذاشتند هرچند مخالف حکومت طالبان بر افغانستان هستند اما همان ادعای طالبان و اشرف غنی در زمان قدرت را تکرار می‌کنند.

افغانستان آبی برای پرداخت به ایران ندارد، هرچند حرف‌های آن ها توسط برخی از شرکت‌کنندگان افغانستانی در این اتاق‌ها مورد سؤال قرار می‌گیرد. آن ها از کسانی که مدعی بی‌آبی و خشکسالی در افغانستان هستند می‌پرسند براساس کدام آمار و اعداد چنین ادعایی دارند، سؤالی که البته پاسخی از سوی مدعیان نمی‌یابد.

تبخیر حقابه ایران در گود زره

بند کمال‌خان را ترکیه برای افغانستان ساخت. پس از آن طالبان آب را بر مردم پایین‌دست کمال‌خان بست و مسیر بند را به سمت بیابان‌های گودزره منحرف کرد. افغانستان مدعی رونق کشاورزی در این منطقه شد. همان موقع کارشناسان ایرانی آشنا با اقلیم افغانستان هشدار دادند افغانستان برای اینکه آب هیرمند به ایران نرسد، حقابه سیستان‌وبلوچستان را در شوره‌زار‌های گودزره تبخیر خواهد کرد.

مانند همیشه برخی از کارشناسان افغانستان مدعی شدند کارشناسان ایرانی دروغ می‌گویند. اما تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در محدوده شهریور تا اسفند سال گذشته نشان داد طالبان چه فاجعه‌ای را رقم زده است. تصاویری که در یک یادآوری تلخ نشان داد آب شرب سیستان چطور و در چه حجمی در شوره‌زار گودزره تبخیر شد و به آسمان رفت!

سیاست آبی طالبان در افغانستان

سیاست‌های آبی دولت افغانستان پیش از به قدرت رسیدن طالبان را امریکا، هلند و ترکیه نوشته‌اند. طالبان هم همان سیاست را دنبال می‌کند. افغانستانی‌ها سال گذشته برخلاف قرارداد هلمند نه تنها حقابه ۸۲۰ میلیون مترمکعبی را به ایران پرداخت نکردند که با انحراف آب هیرمند، حقابه زیستی و کشاورزی هامون و اهالی سیستان ایران را به سمت شوره‌زارهای گودزره منحرف کردند.

مردم این منطقه همچنین دلنگران ساخت سدی بزرگ‌تر از سد کمال‌خان روی «فراه رود» هستند. افغانستان پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ مأموریت ویژه‌ای برای خود نوشت که ساخت حداقل ۱۰۴ سد در آن دیده شده بود. کارشناسان بین‌المللی از آن به «مأموریت هیدرولیکی» یاد می‌کردند.

دولت گذشته افغانستان ساخت بالغ بر ۳۵ سد و ۳۴ طرح انحراف آبی روی هیرمند و ۱۴ سد و ۸ طرح انحراف آبی روی هریرود را در برنامه داشت که ساکنان سیستان دو سوی مرز را دچار خشکسالی شدید می‌کند.

پایان پیام

منبع
روزنامه ایران
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا