اخباراخبار فرهنگی و هنریکودک و طبیعت

کودکان در مدارس طبیعت سوئد چه می‌کنند؟

مدارس طبیعت سوئد ویژه‌ی کودکان زیر هفت سال هستند. مدیران مدرسه طبیعت کودکان را به دل کوه و دشت و دمن می‌برند. هدف آن ها مهارت آموزی و خو گرفتن با طبیعت است. این مدارس به آموزش در فضای باز و طبیعی تاکید دارند.

مدرسه طبیعت جایی برای خودانگیختگی و شکوفایی کودکان

مجله گیچ gich.ir به نقل از یورونیوز: مدیران این مدارس بر این باورند که محیط طبیعی یادگیری را با استفاده از هر پنج حواس تشویق می‌کند. یعنی یادگیری بیش از شنیدن و دیدن صرف در کلاس درس.

مدارس طبیعت‌ محور از سال ۱۹۸۵ در سوئد آغاز به کار کردند. اکنون ۲۰۰ مدرسه طبیعت «یادگیری مبتنی بر تجربه برای سبک زندگی پایدار» را به کودکان در سراسر کشور سوئد ارائه می‌دهند.

تنها در این مدرسه طبیعت که در شهر هاندن سوئد واقع شده ۳۰۰ دانش‌آموز در فهرست انتظار برای شرکت در دوره‌های آموزشی هستند. این مساله نشان می‌دهد که خانواده‌های زیادی از این سیستم آموزشی استقبال کرده‌اند.

کودکان شب در در مدرسه طبیعت در کیسه خواب می‌خوابند مجله گیچ
کودکان شب در در مدرسه طبیعت در کیسه خواب می‌خوابند مجله گیچ

اِما ویکینگ، طی ۲۵ سال گذشته در این مدارس تدریس کرده است. او به اسوشیتدپرس می‌گوید: «برای بچه‌ها خیلی آسان‌تر است که از نزدیک ببینند چگونه می‌توان با آتش کار کرد و چگونه آتش روشن می‌شود. حتی در طبیعت می‌توان به آن‌ها نحوه پخت و پز روی آتش و البته خاموش کردن آتش را آموخت.»

«در مدرسه طبیعت، آموزش، در کار و با تجربه است»

اِما ویکینگ: «وقتی موضوع شمارش اعداد یا تقسیم در میان باشد، ما تئوری درس نمی‌دهیم. میوه‌ها را می‌شماریم. بچه‌ها را می‌شماریم. همه‌چیز اینجا عملیاتی است. بچه‌ها می‌آموزند که چطور جورابشان را خودشان به پا کنند. چطور مراقب خود و دیگران باشند. چطور کوله‌پشتی‌شان را مرتب کنند. چه چیزی داخل آن قرار دهند و چه هنگام بطری آب‌شان را در بیاورند.»

گروهی از کودکان دو، سه ساله در ۶ هفته گذشته مشغول مطالعه آتش بوده‌اند. آن ها دراین دوره علاوه بر حضور در طبیعت، مهارت‌های دیگری نیز می‌آموزند از جمله با یکدیگر بودن، آماده کردن وسایل و مراقبت از خود و دیگران.

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

کودکان پنکیک های پخته شده توسط خودشان را می خورند مجله گیچ

پخت و پز پنکیک در کنار بچه‌ها در دل طبیعت

اِما ویکینگ می‌افزاید: «بچه‌ها از اینکه می‌توانند در دل طبیعت باشند و روی آتش برای خودشان کلوچه و پنکیک درست کنند، خوشحال هستند. آنها در کنار یکدیگر چیزهایی را آماده می‌کنند و آنها را برابر بین یکدیگر تقسیم می‌کنند. مانند پنکیک‌های پخته شده امروز.»

آندرس شپانسکی، مشاور ارشد آموزش در فضای باز: «یادگیری در فضای باز سطح استرس را کاهش داده و در عین حال بر تمرکز بچه‌ها می‌افزاید.»

کاهش استرس با بودن در طبیعت

او می‌گوید: «در این شکل از آموزش سطح کورتیزول پایین آمده و سطح سروتونین بالا می‌رود. کورتیزول هورمون استرس است. اگر مدتی از زمان‌تان را در محیط‌های سبز سپری کنید، سطح استرس‌تان پایین آمده و تمرکزتان بیشتر ‌خواهد شد.»

شپانسکی بر این باور است که «مقطع تحصیلی پیش دبستانی در کشورهایی مانند سوئد برای آموزش در فضای باز بهتر است.»

او در عین حال تاکید دارد که «یادگیری در فضای باز باید به یک عادت برای همه سطوح در مدارس تبدیل شود.»

در این روش آموزشی علاوه بر تاکید بر حضور در طبیعت و تجربه آن، به کودکان آموزش داده می‌شود که چگونه مسئولیت خود و دوستان خود را بر عهده بگیرند. کودکانی که در این مدارس جنگلی در سوئد درس می‌خوانند، ساعات زیادی از روز را در فضای باز می‌گذرانند.

پایان پیام

منبع
یورونیوز
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا