اخباراخبار فرهنگی و هنری

کشف و توقیف سنگ‌نگاره ساسانی در لندن

محموله‌ی سنگ نگاره‌ی ایرانی به ارزش بیش از ۳۰ میلیون پوند در فرودگاه لندن کشف و توقیف شد. این سنگ نگاره پیش از بازگرداندن به ایران به مدت ۳ ماه در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شود.

مجله گیچ gich.ir به نقل از گاردین: این سنگ نگاره که قدمتی حدود ۲۰۰۰ سال دارد بسیار نادر است. یعنی سنگ نگاره بخشی از یک کتیبه‌ی بزرگ‌تر بر روی صخره بوده که بی رحمانه از آن جدا شده.

سنگ‌نگاره‌ی زنده ساسانی غیر قابل فروش!

اما این یک اثر باستانی است که قبلاً ثبت نشده و هرگز نمی‌توان آن را فروخت. زیرا قطعه بزرگ یک نقش برجسته صخره ای ساسانی است.

در این سنگ نگاره که ارتفاع آن کمی بیش از یک متر است نقش مردی با شکوه در حالی که یک دستش را بالا برده دیده می‌شود.

این نقش برجسته بخشی از یک صخره‌ بزرگ بوده که از آن کنده شده است.

کشف سنگ نگاره ایرانی در فرودگاه

هواپیمای حامل سنگ نگاره در حال حرکت به سمت بازار سیاه بریتانیا بود که در فرودگاه استانستد توقیف شد. افسران نیروی مرزی به بسته بندی شلخته آن مشکوک شدند.

احتمالا قاچاقچی‌ها قصد داشتند نشان دهند که این یک کالای بی ارزش است.

کندن بخشی از سنگ نگاره از صخره بی رحمی است.

 سنت جان سیمپسون، متصدی ارشد و باستان شناس در بخش خاورمیانه موزه بریتانیا: “تقریباً هرگز با موردی مواجه نمی شویم که چیزی از «صخره زنده» بریده شده باشد. این سطحی از بی رحمی است که از هر چیزی فراتر می رود.”

وی سنگ نگاره‌ی ساسانی را به‌عنوان یک اثر سنگی منحصر به‌ فرد می‌شناسد که مربوط به دوره امپراتوری ساسانیان، ۲۲۴-۶۵۱ پس از میلاد است.

“این متعلق به دوره‌ای است که ایران مرکز امپراتوری قدرتمندی بود که از سوریه تا قفقاز و آسیای مرکزی امتداد داشت و پایتخت آن تیسفون در جنوب بغداد کنونی بود. ساسانیان رقبای قدرتمند روم بودند و امروزه به خاطر ظروف نقره و شیشه تراش‌شان مشهورند.”

سنت جان سیمپسون، متصدی ارشد و باستان شناس در بخش خاورمیانه موزه بریتانیا

جنس این سنگ‌نگاره آهکی است. از آنجایی که صخره‌های آهکی بسیاری در سراسر ایران وجود دارد، محل دقیق آن را نمی‌توان مشخص کرد.

اکنون فقط حدود ۳۰ نقش برجسته صخره‌ای ساسانی وجود دارد که قدمت آن‌ها بیشتر به قرن سوم میلادی می‌رسد. تقریباً همه در بخش نسبتاً کوچکی از ایران و در استان فارس هستند.

خاستگاه سنگ‌نگاره‌ی ساسانی

سیمپسون: «احتمال می‌دهیم که از جایی در منطقه شیراز آمده است. از نظر سبک، شبیه به یکی از آثار شناخته شده در منطقه است. فکر می کنم احتمالاً بخشی از یک نقش بزرگ است. ممکن است قطعات بیشتری وجود داشته باشد.

“فقدان کتیبه باعث می‌شود که شناسایی فرد تصویر شده غیرممکن باشد، اما لباس و سرپوش او نشان می‌دهد که او فردی با رتبه است. ژست سلام و تسلیم او، با انگشت سبابه خم شده، از ویژگی های هنر ساسانی است، زمانی که چهره ها در حضور شاه نشین هستند، که نشان می دهد این بخشی از یک ترکیب بزرگتر بوده است، با شاه در سمت راست و شاید چهره های دیگر در پشت.”

سیمپسون

ارزش‌گذاری سنگ‌نگاره ساسانی

موزه بریتانیا در حال حاضر آن را توسط محافظان تعمیر کرده است. سیمپسون: “به نظر شگفت انگیز است. به طرز خیره کننده ای جذاب است. ارزش گذاری می تواند هر چیزی باشد، واقعا. چیزی بیش از ۲۰ تا ۳۰ میلیون پون. هرگز چنین چیزی در بازار وجود نداشت.»

وی گفت که این مصنوع در بازار سیاه “بسیار ارزشمند” خواهد بود.

سیدمهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن: امیدواریم گسترش بیشتر همکاری‌ها بین موزه بریتانیا و سفارت ایران در لندن همچنان در مبارزه مؤثر باشد. مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی و حفاظت از میراث فرهنگی بشر».

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا