اخباراخبار بهداشت و سلامت

تاثیر پوکی استخوان بر افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل

پوکی استخوان با خطر بالاتر ابتلا به انواع زوال عقل مرتبط است. این نتیجه‌ی مطالعات جدید محققان است. آن‌ها در پی یافتن ارتباط بین تراکم استخوان و زوال عقل در بیماران مسن بودند.

Medical News Today

مجله گیچ gich.ir  به نقل از دویچه‌وله: بیش از ۵۵ میلیون نفر در جهان به زوال عقل مبتلا هستند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۱۳۹ میلیون نفر افزایش یابد. بسیاری از مردم تا‌زمانی‌که استخوانی نشکند، نمی‌دانند که به این عارضه مبتلا هستند.

به‌گزارش Medical News Today؛ پوکی استخوان گاهی اوقات یک بیماری خاموش نامیده می‌شود زیرا معمولاً علائمی ندارد.

یافته‌های مطالعات جدید در  مجله Neurology منتشر شده. این مجله یک نشریه پزشکی وابسته به آکادمی عصب‌شناسی آمریکا است. بر اساس این گزارش محققان هلندی اطلاعات پزشکی ۳ هزار و ۶۰۰ شرکت‌کننده بدون زوال عقل را بررسی کردند. شرکت کنندگان بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ تحت اشعه ایکس قرار گرفتند. با این روش سلامت استخوان‌ها افراد مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

برخی از یافته‌های مطالعه ارتباط بین تراکم استخوان و زوال عقل

در طی ۱۱ سال، ۶۸۸ نفر (۱۹ درصد) به زوال عقل مبتلا شدند.

از هزار و ۲۱۱ نفر با کمترین تراکم استخوان، ۹۰ نفر در طی ۱۰ سال دچار زوال عقل شدند.

از هزار و ۲۱۱ نفر با بالاترین تراکم استخوان، ۵۷ نفر در طی ۱۰ سال دچار زوال عقل شدند.

ابتلای افراد دارای پوکی استخوان ۴۲% بیشتر از دیگران

احتمال زوال عقل در مردان بیشتر است.

مجموعه‌داده‌های به دست آمده از مولفه‌های سن، جنسیت و تحصیلات مورد پردازش قرار گرفت. همینطور سایر داده‌ها از بیماری‌ها و سابقه خانوادگی زوال عقل مورد بررسی قرار گرفت.

سپس محققان گزارش کردند که احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که تراکم استخوان کمتری دارند، ۴۲ درصد بیشتر از افراد با تراکم استخوان بالاتر است. این مطالعه همچنین نشان داد که کاهش تراکم استخوان بخصوص در گردنه‌ی فمور – استخوانی که از ران به لگن می‌رود – با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است.

بنا به تاکید محققان، تراکم استخوان پایین، بیشترین افزایش خطر ابتلا به زوال عقل را در مردان دارد و نه زنان.

چگونه تراکم استخوان بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد؟

دانشمندان: سلامت استخوان و مغز هر دو به یک تعامل پیچیده بین عوامل هورمونی، تغذیه‌ای، ژنتیکی و سایر عوامل خارجی و محیطی بستگی دارد. همچنین کم‌بودن تراکم استخوان و زوال عقل می‌تواند تحت تأثیر ر

ژیم غذایی و ورزش باشد.

تغذیه مناسب برای بهبود وضعیت استخوان‌ها

برای بهبود وضعیت استخوان‌ها بعد از ۵۰ سالگی، اولویت‌ قراردادن پروتئین حیوانی/گیاهی با کیفیت بالا، اسیدهای چرب غیراشباع، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از پتاسیم، فیبر و غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین D ضروری است.

همچنین تمرینات وزنه‌برداری و مقاومتی به‌طور منظم نیز برای قوی و سالم نگه‌داشتن استخوان‌ها با افزایش سن لازم است.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا