اخبارسبک زندگی سبز

افزایش تبعات گرمایش زمین

مجله گیچ gich.ir: گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی پاشنه‌ی آشیل جامعه بشری هستند. هرساله میانگین دمای هوا نسبت به سال قبل بیشتر می‌شود. این به معنی تابستان‌های گرم‌تر و طولانی‌تر، زمستان‌های کوتاه و بارش‌های سیل‌آسا است.

راهکارهای مهار گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی

نقش گرمایش زمین و تغییر اقلیم در تداوم خشک‌سالی و سیل

در گزارشی که ایندی‌پندت روز دوشنبه، ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) به نقل از مجله «آب طبیعت» منتشر کرد. طبق یافته‌های تحقیقات انجام شده، روند شدت خشکسالی‌ها و بارش باران‌های سیل‌آسا در طول ۲۰ سال گذشته تقویت شده است. 

افزایش روند نوسانی خشکسالی‌ها و بارندگی‌های سیل‌آسا، به کاهش محصولات کشاورزی، تخریب زیرساخت‌ها، ایجاد بحران‌های انسانی و حتی جنگ و درگیری منجر می‌شود. 

این داده‌ها حاصل ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای و بررسی  تغییرات آب‌وهوایی است که برای اندازه‌گیری تغییرات در ذخایر آب زمین استفاده می‌شود. منظور از «آب زمین»، مجموع تمام آب‌های زیرزمینی، سطحی، یخ‌زده و برف است.

چرا گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی

حیرت از افزایش دمای هوا و شدت تغییرات آب‌وهوایی جهان

به گفته‌ی محققان، داده‌ها تایید می‌کنند که به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی و دیگر فعالیت‌های انسانی که گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند، روند نوسانی بارش باران‌های سیل‌آسا و خشکسالی‌ها در حال افزایش است.

متیو رودل، نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «از شباهت بین افزایش دمای هوا و شدت تغییرات آب‌وهوایی جهان حیرت کردم.»

بین تغییرات آب‌وهوایی و افزایش دمای متوسط جهانی رابطه‌ی قوی وچود دارد. این رابطه یعنی ادامه گرم شدن کره زمین، به خشکسالی‌ها و طوفان‌های بیشتر، شدیدتر، طولانی‌تر و گسترده‌تر می‌انجامد.

تاثیر گرمایش زمین بر جانوران قطب شمال

تاثیر گرمایش زمین بر بارندگی‌ها

محققان با استفاده از الگوریتم معینی، ۱۰۵۶ رویداد از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ را بررسی کردند. بررسی‌ها نشان داد که زمین در کدام مناطق، از حد طبیعی خشک‌تر است.

این تحقیق  حاکی از وقوع شدیدترین بارندگی‌ها در جنوب صحرای آفریقا دست‌کم تا دسامبر ۲۰۲۱ بود. در مرکز و شمال شرقی آمریکای شمالی از ۲۰۱۸، و در استرالیا در طول سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲، نیز بارندگی شدید افزایش یافت.

دمای بالاتر، میزان تبخیر آب را در دوره‌های خشک افزایش می‌دهد و سپس بخار آب بیشتر، باعث افزایش شدت بارندگی می‌شود. 

تثبیت دمای زمین با احیای خاک

گرمایش زمین مخاطرات صد ساله را جلو می‌اندازد

این مطالعه خاطرنشان می‌کند که به زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌ها و سیستم‌های فاضلاب که با مقاومت بالا و برای ایستادگی در برابر رویدادهایی طراحی می‌شوند که معمولا هر صد سال یک بار رخ می‌دهند، بیشتر فشار می‌آید، زیرا نوسان تکرار خشکسالی و باران‌های شدید، وقوع این رویدادها را محتمل‌تر می‌کند. 

بر اساس گزارش سیستم ملی اطلاعات یکپارچه خشکسالی آمریکا، ۲۰ درصد از هزینه‌های اقتصادی سالانه برای رویدادهای شدید آب‌و‌هوایی در آمریکا، ناشی از ضرورت مقابله با سیل و خشکسالی متناوب است.

نوسان شدید بین خشکسالی و سیل در برخی مناطق، اینک به روندی سالانه بدل شده است. همینطور کمبود آب بیش از هر چیز دیگر، بر جوامع فقیر فشار می‌آورد.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا