اخبارسبک زندگی سبز

چهارشنبه سوری و تبعات آن

چهارشنبه سوری صدایی داشت به اندازه‌ی برخورد قاشق با کاسه. نوری داشته به اندازه‌ی مقداری هیزم و بوته. اما امروزه چهارشنبه سوری تداعی‌گر جنگ است. آیینی باستانی که به بیراهه کشانده شده و هر ساله تعدادی مصدوم و فوتی برجا می‌گذارد.

احسان میرزائی

آخرین اخبار حوادث چهارشنبه سوری ۱۴۰۱

آمار نهایی از مصدومان و فوت‌شدگان چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۱ به اعلام رئیس سازمان اورژانس کشور:

  • ۱۲۹۰ نفر ازمصدومان چهارشنبه‌سوری عابرپیاده بودند.
  • ۱۹ نفر از ابتدای اسفند تا چهارشنبه‌سوری جان خود را از دست دادند.
  • هشت نفر در شهر تهران، دو نفر در همدان، دو نفر در شهریار، دو نفر در ارومیه جان خود را از دست داده‌اند.
  • در شهرستان‌های تبریز، تاکستان، خرم‌بید، رباط‌کریم و شهرقدس نیز یک نفر فوت شدند.
  • ۱۲۹۰ نفر ازمصدومان چهارشنبه‌سوری عابرپیاده بودند.
  • ۲۲۹ نفر از مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۱ دچار نقص عضو شده‌اند. این آمار در مقایسه با چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۰، افزایشی ۱۲ درصدی داشته است.
  • آسیب به چشم‌ها هم در چهارشنبه‌سوری افزایشی ۱۶ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ داشت.
  • ۷۹ درصد از آسیب‌دیدگان مرد و ۲۱ درصد نیز زن بودند.
  • کودکان و نوجوانان بیشترین آسیب‌دیده چهارشنبه‌سوری بودند.

مجله گیچ gich.ir به نقل از ایسنا: چهارشنبه سوری سنت نیک پدران ما است. اما سال‌هاست که از اصل خود برای بخشیدن سرخی و گرفتن زردی دور شده. حالا شادی آن با وسایل محترقه و آتش‌زای جدید به معرکه جنگ بدل شده است.

محمد درویش: آتش افروزی در طبیعت ممنوع

عبور از شادی چهارشنبه سوری با اکلیل سرنج

حالا وسایل محترقه و منفجره و فشفشه‌های رنگارنگ جای خود را در این آیین پیدا کرده‌اند. دیگر خبری از جشن و پایکوبی و قاشق‌زنی و دورهمی دوستانه و صمیمی نیست. دیگر خبری از آتش رام هیزم و بوته نیست چون برخی دلشان آتش نا آرام و خشمگین لاستیک خودروها را می‌خواهند.

امروزه حتی پیش از رسیدن به موعد چهارشنبه سوری اخبار انفجارْ‌مصدومیت و حتی فوت افراد مخابره می‌شود. کسانی که در کارگاه‌های خانگی و مخفیانه مبادرت به تهیه و تولید نارنجک (با اکلیل سرنج) می‌کنند. اکلیل سرنج پودری بسیار تحریک پذیر و انفجاری است.

تکنیک‌های بقا در جنگل با دست خالی

چهارشنبه سوری امروزی بلای جان حیات وحش و طبیعت

چهارشنبه سوری امروزی دیگر با حیات وحش و طبیعت مهربان نیست. استفاده از وسایل آشتبازی و ترقه‌ی جدید مشکلات زیادی از جمله آلودگی هوا، آلودگی صدا، آلودگی نوری و اختلال در مسیر مهاجرت پرندگان به وجود می آورد.

انفجار مواد محترقه می‌تواند موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها به‌ ویژه ذرات معلق با قطر کم‌تر از دو و نیم میکرون که به دلیل ریزبودن می‌توانند اثرات خطرناکی بر سلامتی انسان داشته باشد، شود.

آلودگی هوای در چهارشنبه سوری امروزی

متاسفانه طی سال‌های اخیر استفاده از مواد آتش‌زای غیرمتعارف و مواد محترقه شیمیایی افزایش پیدا کرده است. آتش گرفتن این مواد می‌تواند موجب انتشار آلاینده‌های شیمیایی و گازهای خطرناک شود. این گاز‌ها تاثیرات بسیار نامطلوبی را بر سلامت انسان و سایر موجودات زنده بر جای می‌گذارند. 

سوزاندن مواد پلاستیکی همچون لاستیک ماشین‌ها باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند. آلاینده‌هایی آن (مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن) سبب افزایش دی اکسین و فوران می‌شود. این گازها بسیار آلاینده و حتی سرطان‌زا هستند.

راهکارهایی برای حفاظت از جنگل ها

آلودگی صوتی در چهارشنبه سوری امروزی

از دیگر آسیب‌های ناشی از مصرف این مواد محترقه آلودگی صوتی است. پر واضح است که آلودگی صوتی باعث آزار رسانی به شهروندان و افراد بیمار می‌شود. همینطور موجودات زنده‌ای که شهر و روستا و در مجاورت ما زندگی می‌کنند هم آسیب می‌بینند.

به عنوان مثال این صداها در مکانیزم رفتار طبیعی پرندگان ایجاد اختلال می‌کند. آن‌ها را فراری می‌دهد و الزاما آن‌ها دوباره به محل زندگی‌شان بر نمی‌گردند. در واقع این پرندگان با این صداها از محل زادآوری‌شان می‌گریزند. چون احساس ناامنی می‌کنند و ممکن است آن منطقه را برای همیشه ترک ‌کنند.

تبعات چهارشبه سوری امروزی بر حیات وحش

نکته مهم این است که اواخر اسفند دوره‌ی زادآوری حیات وحش است. این دوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال گونه‌ای پرنده در زمان فعلی قادر به تخمگذاری است اما اگر این فرصت از دست برود، به این معنی است که نسل جدیدی از پرنده در ‌سال پیش رو وجود نخواهد داشت. 

تنها پرندگان، قربانیان آلودگی‌های صوتی چهارشنبه‌های آخر سال نیستند. گربه‌ها و سگ‌ها نیز در این میان آسیب‌های فراوانی می‌بینند. قوه شنوایی حیوانات بخصوص سگ و گربه به مراتب قوی‌تر از انسان‌هاست بنابراین صدای وحشتناک ترقه برای این حیوانات به مراتب بیشتر از انسان‌ها آزاردهنده و آسیب‌زا است.

روز سیزده به‌ در از طبیعت حفاظت کنیم

آلودگی نوری در چهارشبه سوری امروزی

آلودگی‌های نوری نیز به مراتب خطرات خاص خود را دارند به طور مثال استفاده از مواد آتش‌زایی که تولید نور شدید می‌کنند می‌توانند اثرات غیرقابل جبرانی بر سیستم عصبی موجودات زنده داشته باشد. معیوب کردن سیکل خواب گونه‌های جانوری یکی از پیامدهای نور مصنوعی مواد محترقه است.

آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از مصرف مواد محترقه تاثیر زیادی بر تغییر مسیر مهاجرت جانداران دارد چرا که تهران و بسیاری از شهرهای کشورمان از کریدورهای عبوری پرندگان مهاجر هستند.

این روزها دقیقا زمانی است که خیلی از پرندگان در حال مهاجرت بهاره‌ از عرض‌های جنوبی به سمت عرض‌های شمالی پرواز می‌کنند. آلودگی صدا و نور باعث اختلال در روند طبیعی حرکت این پرندگان می‌شود.

در چهارشنبه سوری که ریشه در فرهنگ و باستان ایرانی دارد بهتر است برای حفظ سلامتی خود و جانداران دیگر از رفتارهای مخاطره آمیز بپرهیزیم.

بیشتر بخوانید بیشتر بخوانید

انتهای پیام

سبزه نوروز و راهکارها
منبع
خبرگزاری ایسنا
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا