اصول سبک زندگی سبزجامعه سبزسبک زندگی سبز
موضوعات داغ

مد پایدار

اگر مد پایدار همچنان در کانال نظام سرمایه داری و با همان رویه مصرف گرایانه‌ی مد ناپایدار ترویج شود هرگز مفید نخواهد بود.

احسان میرزائی

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: نگرانی فزاینده‌ای در مورد مد ناپایدار در جهان ایجاد شده است. مد ناپایدار تأثیر مخربی بر زمین و جامعه ما دارد. برخی از دغدغه‌مندان سلامت فردی، اجتماعی و محیط‌زیست به مد پایدار گرایش جدی دارند. مد پایدار به سادگی برعکس مد ناپایدار است و در راستای تامین نیاز جوامع به پوشاک به پایداری سلامت زمین و جامعه نیز متعهد است. 

رویکرد مد پایدار با توجه ویژه به زنجیره تامین، تولید و توزیع به دنبال احترام به سیاره، حیوانات و جوامع انسانی است.

اما چرا باید از مد پایدار پیروی کنیم، اینجا ۷ دلیل برای پیروی کردن از مد پایدار را می‌خوانیم.

کاهش دور ریز پوشاک در مد پایدار

مادامی ‌که از مد ناپایدار پیروی می‌کنیم شرکت‌ها به تولید پوشاک فصلی بی کیفیت ادامه می‌دهند. مد‌ ناپایدار نیاز ما به پوشاک را به بازیچه‌ای برای تامین سود خود تبدیل می‌کند. هنگامی ‌که تفکر روی مد بودن و نگاه و نظر مردم در ما وجود داشته باشد پوشاک سالم خود را پس از چند بار استفاده دیگر نمی‌پوشیم. فارغ از آنکه این لباس‌ها چه سرنوشتی خواهند داشت برای خرید لباس جدید اقدام می‌کنیم.

اما حدود ۸۵% از منسوجات دور ریخته شده در‌ایالات متحده در محل دپوی زباله‌ دفن یا سوزانده می‌شوند. هرچند اهدا، تعویض یا فروش پوشاک سالم جنبه محیط‌زیستی امر را تقویت می‌کند و یکی از راهکارهای سبک زندگی سبز است. اما طولانی شدن دوره‌های خرید و تهیه لباس‌های با کیفیت می‌تواند به کاهش میزان ضایعات لباس در جوامع ما کمک کند.

مد پایدار و ایجاد شرایط کار منصفانه و ‌ایمن‌تر

در مد ناپایدار زیر پا گذاشتن حقوق کارگران و بهره کشی از کودکان اجتناب ناپذیر است. آن‌ها همواره برای کاهش هزینه و افزایش تولید و به روز رسانی سریع طرح‌ها طبق مد در حال رقابت هستند. تولید کنندگان گاهی تولید خود را به کارگاه‌های کوچک برون‌سپاری می‌کنند. جایی که هیچ نظارتی بر رفتار کارفرمایان خرد و وضعیت کاری کارگران وجود ندارد. با کارگران بدرفتاری می‌شود و مجبور می‌شوند ساعت‌های طولانی در شرایط ناایمن کار کنند. حدودا ۹۸ درصد کارگران پوشاک، که ۷۵ درصد آن‌ها زنان جوان هستند از حقوق مناسب و شرایط کار سالم برخوردار نیستند.

با‌این حال، شرکت‌های مد پایدار اطمینان حاصل می‌کنند که با کارگران منصفانه و با احترام رفتار می‌شود و دستمزد دریافت می‌کنند. همینطور در مقابل این نکته برای مصرف کنندگان و پیروان مد پایدار حائز اهمیت است.

کاهش ردپای کربن با مد پایدار

با خرید لباس در کانال مد ناپایدار به انتشار کربن کمک می‌کنیم. صنعت مد مسئول ۱۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است. بیشتر آن به دلیل تولید مواد مصنوعی است که از مواد پتروشیمی‌ساخته می‌شود. مواد خامی‌ که از نفت و گاز استخراج می‌شوند. خرید کمتر یا انتخاب یک لباس پایدار می‌تواند به کاهش ردپای کربن ما کمک کند.

مد پایدار و صرفه جویی در مصرف آب

آب یکی از با ارزش ترین منابع ما است. صنعت مد با سرعت نگران کننده‌ای آب را مصرف می‌کند. برای تولید یک پیراهن نخی تقریباً ۲۵۰۰ لیتر آب لازم است. به طور معمول به مدت ۳ سال روزانه هشت فنجان می‌نوشیم. برای ساخت یک شلوار جین ۸۰۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود. برای صرفه جویی در مصرف آب مهم است که از مد ناپایدار دوری کنیم.

با خرید کمتر یا انتخاب برندهای مد پایدار، به کاهش میزان آلودگی آب در جوامع کمک می‌کنیم.

با مد پایدار از ترکیبات شیمیایی دوری کنیم.

آیا تا به حال به‌این فکر کرده‌اید که چه مواد شیمیایی مضر وارد لباس شما می‌شود؟ تخمین زده می‌شود که بیش از ۸۰۰۰ ماده شیمیایی مصنوعی در فرآیند تولید مد استفاده می‌شود. برخی از رنگ‌ها باعث بیماری، سردرد، استفراغ و حتی مرگ شود.

نه تنها کارگران با‌ این مسائل مواجه هستند، بلکه افرادی که‌ این لباس‌ها را می‌پوشند، خود را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار می‌دهند. موادی می‌تواند منجر به حساسیت پوستی و سایر مشکلات شود. انتخاب محصولاتی که لباس‌های ساخته شده از الیاف پایدار و رنگ‌های طبیعی دارند، برای سلامتی ما و محیط‌زیست آسیب مفیدتر است.

مد پایدار و حمایت از رفاه حیوانات

مد ناپایدار نه تنها بر محیط زیست، بلکه بر حیوانات نیز تأثیر می‌گذارد. میلیون‌ها حیوان برای تولید لباس‌هایی از پشم، ترمه، خز، چرم و غیره ذبح می‌شوند. به همان نسبتی که مد ناپایدار خطرناک است ما باید مراقب رفتار خودمان در مد پایدار باشیم. اگر با همان تفکر مصرف‌گرایانه از مد ناپایدار به عرصه‌ی مد پایدار وارد شویم فاجعه است. چون تقاضا برای تولید بیشتر همچنان به قوت خود باقی است.

رویه‌ای که منجر به بهره‌کشی بیش از حد از منابع طبیعی و حیوانات می‌شود. امری غیر اخلاقی و غیر انسانی. همچنین در ردپای آلودگی‌های تولید شده باز زمین  حیات وحش دچار خسارت و آسیب می‌شوند که این برخلاف تفکر سبک زندگی سبز است.

برندهای مد پایدار که از جایگزین‌های پایدار برای چرم واقعی مانند نمونه وگان استفاده می‌کنند، به طور غیرمستقیم و مستقیم از رفاه حیوانات حمایت می‌کنند.

مد پایدار به پس انداز پول ما کمک می‌کند.

پوشاک مد ناپایدار معمولاً ارزان‌تر و در مقابل بی کیفیت‌تر هستند. هرچند در پیروی از مد پایدار ممکن است بیشتر هزینه کنیم اما در واقع در بلند مدت کمتر هزینه می‌کنیم. برندهای مد پایدار از منسوجات با کیفیت و مقاوم در برابر فرسودگی استفاده می‌کنند.

نتیجه از مد پایدار

مد ناپایدار برندها را تشویق می‌کند تا لباس‌هایی با کیفیت پایین تولید کنند که از مواد شیمیایی خطرناک در تولیدشان استفاده می‌کنند. آن‌ها برای به حداقل رساندن تأثیر آن بر روی سیاره تلاش اندکی یا حتی هیچ تلاشی نمی‌کنند. اگر به‌این سیاره اهمیت می‌دهید و به‌این فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید بهتر عمل کنید، وقت آن است که به جنبش بپیوندید.

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا