اصول سبک زندگی سبزجامعه سبزسبک زندگی سبز
موضوعات داغ

چرا سبک زندگی سبز؟

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: طی چند سال گذشته و به‌ خصوص با گسترش شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی در بستر اینترنت اخبار زیادی در مورد محیط‌زیست شنیده‌ایم. راه‌اندازی انواع کمپین‌های محیط‌زیستی نشانه‌ی اهمیت حفاظت از محیط‌زیست در ایران و جهان است.

بسیاری معتقدند که برای بهبود حال زمین باید از خودمان شروع کنیم. اما برخی هنوز نمی‌دانند چطور باید از خودشان شروع کنند. این امر مستلزم پیروی از سبکی خاص با روش‌ها و قواعد دارای پشتوانه‌ی فکری و فلسفی است.

اگر مصرف‌گرایی، کالا محوری و دیگر‌ عادت‌های تحمیلی از طرف نظام سرمایه‌داری یک نوع سبک زندگی باشد. ما سبک زندگی سبز را به افرادی که برای بهبود حال زمین قصد دارند از خودشان شروع کنند پیشنهاد می‌کنیم.

امروزه سبک زندگی سبز در جهان طرفداران بسیاری دارد. افرادی که تغییر را از خودشان شروع کرده‌اند و با پیروی از اصول سبک زندگی سبز سعی در ایجاد تعادل میان خواسته‌ها و نیازهای‌ خود با طبیعت و حیات‌وحش دارند.

پیروی از سبک زندگی سبز برای پایداری و توازن، سلامت و امنیت زمین بسیار مهم است. سبک زندگی سبز  اتکا و وابستگی ما به منابع تجدید ناپذیر را کاهش می‌دهد. کاهش ردپای محیط‌‌زیستی در سبک زندگی سبز باتعادلی منطقی میان نیاز‌های زیستی و منابع طبیعی برقرار می‌کند. سبک زندگی سبز راهی مطمئن برای کمک به آینده‌ای پایدارتر برای نسل‌های آینده و زمین است.

اما درک اهمیت سبک زندگی سبز به تنهایی کافی نیست. درک دلایل پذیرش چنین رویکردی نسبت به سبک زندگی فردی و محیط‌زیست و سپس اقدام در مورد آن بسیار حیاتی‌تر است. ادامه‌ی این یادداشت را بخوانید و با منطق پشت سبک زندگی سبز  آشنا شوید. ببینید که سبک زندگی سبز چگونه در حال حاضر و در آینده برای جهان مفید است.

چرا داشتن سبک زندگی سبز مهم است؟

سبک زندگی سبز ما را به مصرف بهینه‌ی منابع مورد نیاز برای بقا (آب، غذا و انرژی) هدایت می‌کند. آب، انرژی و البته خاک حاصلخیز مولفه‌‌های مهم و راهبردی برای تمام کشور‌ها هستند. با افزایش جمعیت جهان و توسعه‌ی تفکر مصرف‌گرایانه تقاضای جهانی برای آب پاک و سالم، محصولات کشاورزی، غذا و انرژی به شدت افزایش یافته است. پیروان سبک زندگی سبز به سهم خود با صرفه‌ جویی اصولی و منطقی به پایداری زمین کمک می‌کنند.

شاید کمی پیچیده به نظر برسد، اما تمام آنچه که امروز روی زمین است به مانند زنجیره به یکدیگر متصل هستند. این وابستگی و پیوستگی نظام هستی را خلق کرده. اما اهتمام جهانی در مصرف به رویه انرژی و تولید گازهای گل‌خانه‌ای باعث بروز اختلال در این نظم بزرک می‌شود. گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی از آثار انتشار بی رویه‌ی گاز‌های گل‌خانه‌ای است که ثابت می‌کند بروز هر اختلالی در نظم طبیعت تبعاتی در پی دارد.

بنابراین پیروان سبک زندگی سبز که در زمستان لباس گرم‌ بیشتری می‌پوشند، پنجره‌ها را دو جداره می‌کنند، مسیر‌های کوتاه را پیاده یا با دوچرخه یا وسایل حمل و نقل عمومی طی می‌کنند و… در حد خود در کاهش آلودگی هوا در امروز و آینده تاثیرگذار هستند.

سبک زندگی سبز چگونه باعث افزایش کیفیت زندگی ما می‌شود؟

سبک زندگی سبز به عنوان یک رویه اخلاقی، انسانی و بنیادی باعث ایجاد تغییر در فرد می‌شود. آگاهی به دنبال تغییر می‌آید و پیروان سبک زندگی سبز ابتدا به کمک آگاهی و دانشی که کسب کرده‌اند محیط‌زندگی خود را سالم و ایمن می‌کنند. این امر بیماری و بار سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما را کاهش می‌دهد.

سبک زندگی سبز باعث تغییر نگرش در پیروی از رژیم‌های غذایی چرب و پر کالری می‌شود. تغییر در سبک غذایی باعث استفاده از محصولات کشاورزی و غذای سالم و جلوگیری از هدر رفت غذا می‌شود. آیا این امر باعث افزایش طول عمر و در عین حال بهتر شدن کیفیت زندگی نمی‌شود؟

سبک زندگی سبز باعث ترک‌ عادت‌های پر مصرفی و به تبع آن صرفه‌جویی در پول ما می‌شود.

در سبک زندگی سبز مهم این است که بیشترین بهره را از زندگی ببریم. وقتی در دنیایی زندگی می‌کنیم که همواره نگرانی از بیماری‌های ناشی از انواع آلودگی‌های مضر و بیماری‌زا در آب، خاک، هوا، غذا، میوه و… وجود دارد. پیروی از سبک زندگی سبز دشوار به نظر می‌آید. چون شما باید بر خلاف جهت هزاران انسانی حرکت کنید که چشم بسته به دنبال کالا (بردگی کالا) می‌روند. انجام این کار دشوار است. بنابراین از قدم‌های کوتاه اما پر قدرت و جدی شروع کنید. سبک زندگی سبز با تمرکز بر موضوعات مختلفی باعث بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی می‌شود.

سبک زندگی سبز و محیط زندگی سالم‌تر

تخمین زده می‌شود که سالانه بیش از ۱۳ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل بیماری‌های ناشی از عوارض آلاینده‌های محیط‌زیستی جان خود را از دست می‌دهند. برخی از بیماری‌هایی که به طور مستقیم از تبعات آلودگی محیط‌زیست بوده عبارت‌اند از:

  • آسم
  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • سکته‌
  • انواع سرطان

آیا مقابله و پیشگیری از چنین امراضی برای پیروی کردن از سبک زندگی سبز کفایت نمی‌کند؟ حلقه‌های ‌تامین نیازهای ما در نقاط مختلفی از جهان به مانند تور گسترده شده است. محیط زندگی سالم‌تر با انتخاب منابع پایدارتر برای تأمین مواد غذایی ما آغاز می‌شود. ما همچنین می‌توانیم با انتخاب روش‌های جایگزین حمل‌ونقل و خرید محصولات سازگار با محیط‌زیست، به یک محیط سالم‌تر کمک کنیم.

سبک زندگی سبز به ما غذا و خوراک سالم می‌دهد

یکسان سازی رژیم غذایی در جهان به مانند جهانی سازی اتفاق افتاده است. رستوران‌های زنجیره‌ای در جهان باعث افزایش تقاضای موردی برخی محصولات مانند گوشت گاو و مرغ شده‌اند. کشاورزان و دامداران حلقه‌ی اول زنجیره‌ی تامین هستند. آن‌ها به ناچار و با فشار دولت‌ها باید محصولات بیشتری تولید کنند. این امر مستلزم تخریب جنگل‌ و مرتع بیشتر، مصرف کود شیمیایی و سموم آفت کش بیشتر و فرسایش خاک بیشتر است. اما محصول نهایی می‌تواند حامل سموم مختلفی باشد و این بیماری‌زاد است.

برخی پیروان سبک زندگی سبز نیاز روزمره به برخی محصولات (سبزی، گوجه، کدو و…) را خودشان کشت می‌کنند. برخی کشاورزان هم محصولات طبیعی (ارگانیک) تولید می‌کنند که برای حمایت از محصولات سالم بهتر است از آن‌ها خرید کرد. این هم یکی از روش‌های سبک زندگی سبز است که زمین را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل می‌کند. ما می‌توانیم سهم خود را با انتخاب آگاهانه برای خرید مواد غذایی سازگار با محیط‌زیست در هر زمان ممکن انجام دهیم. این شامل خرید سبز می‌شود:

  • میوه، سبزیجات و صیفی‌جات محلی که در کشت آن از کود شیمیایی و آفت‌کش استفاده نشده است.
  • تخم مرغ و فرارورده‌های دامی که در پرورش آن‌ها از دان و علوفه طبیعی استفاده شده است. عدم بهره‌کشی صنعتی از ماکیان و چهارپایان محلی هم ملاک است.
  • فراروده‌های محلی مانند کشک، دوغ، ماست، پنیر و سبزیجات خشک شده، خشکبار و… که در فرایند طبیعی تولید شده باشند.

هر یک از این محصولات توسط کشاورزانی تولید خواهد شد که تعهد خود را به کشاورزی پایدار و سبز نشان داده‌اند. این ردپای کربن ما را کاهش می‌دهد و منابع غذایی را برای نسل‌های آینده حفظ می‌کند.

چنین منابع غذایی همچنین اتکای ما به آفت‌کش‌هایی را کاهش می‌دهد. بسیاری از همین آفت‌کش‌ها به مواد غذایی ما ختم می‌شوند و منجر به مشکلات سلامتی زیادی می‌شوند که سبک زندگی سبز به مبارزه با آن‌ها می‌پردازد. به‌طور کلی، انتخاب غذاهای سالم برای بدن و محیط‌زیست ما مفید است.

سبک زندگی سبز به ما در صرفه‌جویی در هزینه کمک می‌کند

سبک زندگی سبز در دراز مدت باعث می‌شود پول خود را پس‌انداز کنیم. شاید برخی هنگام تلاش برای همراه شدن با سبک زندگی سبز ممکن است به دلیل قیمت بالای محصولات طبیعی و خدمات سبز ناامید شوند. اما این تنها یک روی سکه است.

لوازم مدرن و لامپ‌های کم‌مصرف را در نظر بگیرید. استفاده از آن‌ها کمک کرده تا از ۲.۳ میلیارد تن دی‌اکسید کربن کمتر (WHO) از گذشته در جو منتشر شود و ما هوای پاک‌تری داشته باشیم. تنها با استفاده از وسایل و لامپ‌های کم مصرف هزینه‌ی قبض برق ما ۳۰ درصد کاهش (energy.gov) می‌یابد.

مزایای محیط‌‌زیستی سبک زندگی سبز چیست؟

سبک زندگی سبز مزایای محیط‌زیستی مختلفی از جمله حفاظت از منابع طبیعی و کاهش اثرات مضر تغییرات آب و هوا را به همراه دارد. هر دوی این موارد اگر کنترل نشوند، می‌توانند عواقب فاجعه باری بر روی زمین داشته باشند. سبک زندگی سبز می‌تواند به معکوس کردن این اثرات کمک کند.

بسیاری از مردم در طول زندگی صرفا دغدغه‌ی منافع شخصی و خانوادگی خود را دارند. در حالی که اهمیت توجه، حفاظت و حمایت از محیط‌زیست در مرتبه‌ای بالاتر از دغدغه‌های فردی قرار می‌گیرد. حقیقت آن است که بدون یک محیط‌زیست سالم، پایدار و متوازن، بدون یک سیاره‌ی امن، هم سلامتی و امنیت خودمان با خطر مواجه می‌شود و هم بقای نسل آینده به خطر می‌افتد.

با پیروی هرچه بیشتر از سبک زندگی سبز دو اصل مهم قابل تحقق است:

۱.حفاظت از منابع طبیعی

منابع طبیعی که ما از طلوع بشر از آن برخوردار بوده‌ایم در حال از بین رفتن است. با توجه به رشد جمعیت، تخمین زده می‌شود که استفاده ما از منابع طبیعی از سال ۱۹۷۰ بیش از سه برابر شده است. مهم است که اکنون سهم خود را برای حفظ این منابع گران‌بها انجام دهیم تا دیگران پس از ما بتوانند از همان کیفیت زندگی در این سیاره لذت ببرند.

۲.کاهش اثرات مضر تغییرات آب و هوایی

در درجه اول به دلیل اتکای ما به سوخت‌های فسیلی در طول سال‌ها، تغییرات آب و هوا یک نگرانی واقعی است. ما همچنان به انتشار دی‌اکسید کربن در جو با سرعت‌های هشدار دهنده ادامه می‌دهیم و هوا را بیشتر آلوده می‌کنیم. این منجر به تغییرات چشمگیر دما می‌شود که باید معکوس شود. هدف سبک زندگی سبز دقیقاً همین است. برای هر فردی که تلاشی هماهنگ برای کاهش ردپای کربن خود در جهان انجام می‌دهد، تغییرات آب و هوایی می‌تواند با گذشت زمان کمتر نگران کننده شود.

این‌ها فقط دلایل محیط‌زیستی هستند که چرا سبک زندگی سبز مهم است. مردم و دولت‌ها باید از هم‌اکنون برای معکوس کردن جریان چیزی که به تدریج منجر به نابودی سیاره زمین می‌شود، اقدام کنند. به همین دلیل است که بیش از هر زمان دیگری مهم است که بفهمیم چرا و چگونه سبز شویم.

۱۰ دلیل که چرا سبز شدن می‌تواند زمین را نجات دهد.

واقعا نجات زمین از تک تک افراد شروع می‌شود. کارهایی وجود دارد که افراد و خانواده‌ها می‌توانند شروع به انجام آن کنند که واقعاً در دراز مدت تأثیرگذار هستند. زندگی سبز نه‌تنها تأثیر مثبتی بر زندگی شما خواهد گذاشت، بلکه شروع به معکوس کردن آسیب‌هایی می‌کند که در طول سال‌ها وارد کرده‌ایم.

در اینجا ۱۰ راه وجود دارد که سبز شدن می‌تواند به نجات زمین در دراز مدت کمک کند.

۱. بهبود کیفیت هوا

هنگامی که شروع به استفاده از محصولات سبز در خانه و محل کار خود می‌کنید، تفاوت قابل توجهی در کیفیت هوا مشاهده خواهید کرد. به معنای واقعی کلمه شبیه نفس کشیدن هوای تازه خواهد بود. انسان برای زنده ماندن به هوای پاک نیاز دارد. با توجه به اینکه شهرهای زیادی در سراسر جهان با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند، مهم است که از هم‌اکنون با این مشکل مقابله کنیم.

هنگامی که هوای پاک‌تری تنفس می‌کنید، سلامت کلی شما نیز بهبود می‌یابد. سموم کمتری در هوا برای تنفس شما و خانواده وجود خواهد داشت، بنابراین تفاوت بزرگی را متوجه خواهید شد. هرچه افراد بیشتری از سبک زندگی سبز پیروی کنند هوا پاک و تمیز‌تر می‌شود.

۲. محیط‌زیست پاک‌تر می‌شود

سبک زندگی سبز همچنین منجر به محیطی تمیزتر می‌شود. ما نباید بخواهیم در سیاره‌ای کثیف و پر از آلاینده‌های مضر زندگی کنیم. ما باید تلاشی هماهنگ برای سبک زندگی سبز در هر زمان ممکن انجام دهیم. اینجاست که مفهوم ردپای کربن مطرح می‌شود. هرچه ردپای کربن کمتری داشته باشیم در نتیجه وضعیت سیاره‌ی زمین بهتر است.

۳. اثرات تغییرات آب و هوایی کند خواهد شد

تغییرات آب و هوایی در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی است که باید به آن توجه شود. دیگر نمی‌توانیم اثراتی را که یک سیاره‌ی در حال گرم شدن برای ما به ارمغان می‌آورد را نادیده بگیریم. زندگی سبز راهی برای معکوس کردن این روندها است. هر فردی در دنیا نقشی در این امر دارد. ما نمی‌توانیم به سادگی به دولت‌ها برای اقدام تکیه کنیم، زیرا بدون مشارکت ما این کار بی‌معنی خواهد بود.

۴. حیات وحش بار دیگر احیا خواهد شد

انسان‌ها تنها موجودات روی زمین نیستند که از محیط کثیف و آلوده رنج می‌برند. حیات وحش نیز در رنج بوده است. به دلیل کمبود آب تمیز و جنگل‌های پایدار، امروزه گونه‌های در معرض خطر زیادی وجود دارند که اگر نتوانیم راهی برای کمک به بقای آن‌ها پیدا کنیم، ممکن است برای همیشه آن‌ها را از دست بدهیم.

۵. فرزندان شما از زندگی بهتری لذت خواهند برد

این‌که بگوییم برای زنده ماندن فرزندانمان باید زمین را سالم نگه‌داریم، کلیشه‌ای به نظر می‌رسد، اما بسیار درست است. اغلب برای ما دشوار است که اثرات زندگی سبز را ببینیم زیرا بسیاری از آن‌ها دهه‌ها یا حتی قرن‌ها طول می‌کشد تا به ثمر بنشینند. بااین‌حال، واقعیت این است که ما باید از هم‌اکنون الگویی ایجاد کنیم تا نسل‌های آینده بتوانند از آن آثار مثبت آن بهره‌مند شوند.

۶. منابع طبیعی پایدارتر خواهند بود

بیشتر منابع طبیعی که ما امروزه به آن‌ها تکیه می‌کنیم، تجدید ناپذیر هستند. اگر تمام شوند، راهی برای بازگرداندن آن‌ها وجود ندارد. سبک زندگی سبز اتکای افراطی ما به این منابع را در حد معقولی کاهش می‌دهد. از آنجایی که جمعیت در این سیاره همچنان در حال افزایش است، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

۷. ما خودکفاتر می‌شویم.

اکثر مردم امروزه بیش از حد به محصولاتی که از فروشگاه می‌خرند وابسته هستند. هیچ پایداری و خلاقیت و خودکفایی در کار نیست. اگر قرار بود عرضه غذا بر این اساس کاهش یابد، بقای آن دشوار خواهد بود. سبک زندگی سبز ما را هدایت می‌کند تا یاد بگیریم چگونه چطور کشاورزی خانگی انجام بدهیم، تفاوت محصولات کشاورزی مضر و طبیعی را بدانیم و ارزش محصولات محلی طبیعی را بیشتر درک کنیم.

۸. افزایش بهره‌وری

زندگی سبز تأثیرات مثبت گسترده‌ای بر جهان دارد. احساس نشاط و سلامتی و رضایت در شما ایجاد می‌شود. این امر منجر به افزایش بهره‌وری در خانه و محل کار می‌شود. شما قادر به انجام کارهایی خواهید بود که در گذشته غیرممکن به نظر می‌رسید. سبک زندگی سبز به ایجاد دنیای بهتری کمک می‌کند که همه ما می‌توانیم با هم از آن لذت ببریم.

۹. جنگل‌های بارانی نجات خواهند یافت

توجه به این نکته نیز مفید است که وقتی سبک زندگی سبز داریم، سهم خود را برای نجات جنگل‌های بارانی جهان انجام خواهیم داد. همان‌طور که از مدرسه به یاد دارید، جنگل‌های بارانی برای بقای زمین ضروری هستند. جنگل‌های بارانی ما در سطوح بی‌سابقه‌ای در حال کاهش هستند. ما باید در جهت معکوس کردن آن تلاش کنیم تا آن‌ها بار دیگر احیا شوند.

۱۰. کاهش آلودگی آب‌ها

آلودگی آب همچنان یک مشکل بزرگ در سراسر جهان است. زباله‌ها و شیرابه‌های آن به رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها راه پیدا می‌کنند و اثرات فاجعه باری بر انسان‌ها و حیوانات می‌گذارند. سبک زندگی سبز میزان زباله‌های تولیدشده توسط جامعه را به‌طور تصاعدی کاهش می‌دهد. این یعنی با کاهش منابع آلاینده آب‌‌های زیر زمینی، چشمه، رود و دریا‌ها شروع به تمیزتر شدن خواهند کرد.

سبک زندگی سبز و کلام آخر

وقت گذاشتن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرصت‌های سبک زندگی سبز یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانید قدردانی خود را از زمین و نقش خود در حفظ آن نشان دهید. امید است که دلایل ارائه شده در این یادداشت به شما انگیزه‌ی شروع کسب آگاهی از سبک زندگی سبز را بدهد.بیایید با ترویج سبک زندگی سبز میراثی ماندگار به منظور حفاظت مسئولانه و آگاهانه از زمین برای نسل‌های بعدی باقی بگذاریم.

پایان

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا