جامعه سبزراهکارهای سلامتی تن و روانسبک زندگی سبز
موضوعات داغ

چطور خودم را با دیگری مقایسه نکنم؟

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: مقایسه کردن یکی از روش‌های سنجش کمی و کیفی بین دو گزینه است. ترازوهای سنگی قدیمی هم ابزاری برای مقایسه کمی بین سنگ (وزنه) و مثلا سیب‌زمینی بوده‌اند. نتیجه‌ی این مقایسه عدالت و مساوات در معامله بود، یعنی شما همانقدر سیب‌زمینی دریافت می‌کردید که پول داده بودید.

اما نوع دیگر مقایسه که مقایسه خویش با دیگری است مبنای منطقی و عادلانه ندارد. این نوع مقایسه که از آن صحبت می‌کنم به نوعی آفت اجتماعی تبدیل شده است.

چطور خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم؟

البته کار راحتی نیست اما شدنی است. ترک عادت مقایسه کردن که شاید ریشه‌های روانی هم دارد برای افراد مبتلا کار سختی است. چون گذشته از آسیب‌های روحی، روانی و جسمی ناشی از مقایسه کردن، برخی افراد با این کار نوعی از لذت کاذب را هم تجربه می‌کنند.

در ادامه برای پرهیز از مقایسه کردن خودمان با دیگران راهکارهایی را می‌خوانیم.

۱. دست از مقایسه کردن بردار؛

هرگز و در هیچ موقعیتی خودت را با دیگری “مقایسه” نکن. مقایسه کردن منشأ سیاه‌چاله‌های روانی از نوع حسادت و حسرت و ناامیدی و تنگ نظری است.

با خودت عهد کن هنگامی که خواستی فردی را با خودت مقایسه کنی جلوی خودت را بگیری و ادامه ندهی. باید قبول کنی که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از شرایط حال و پیشینه‌ی فرد مقایسه شونده، این قیاس منصفانه و دقیق و منطقی و عادلانه نخواهد بود و نتیجه‌ی آن برای شما مفید نیست.

۲. با خودت رقابت کن نه دیگران؛

از خودت بپرس برای توسعه فردی، افزایش مهارت‌های کاری، بهبود روابط خانوادگی، ترک رفتارهای اشتباه و تفکر پوچ و… چه کردی. یکی از آفت‌های مقایسه کردن در سازمان‌های اداری زیرآب زدن است. فرد به جای تلاش برای توسعه فردی، خودش را بازنده‌ی رقابتی فرضی با همکارانش می‌پندارد و در نهایت گاهی به دلیل حسادت و ناتوانی اقدام به زیرآب زدن و توطئه می‌کند.

بهتر است قاضی عادلی برای خودمان باشیم و داشته‌ها و نداشته‌های امروزمان را بر اساس آنچه در گذشته‌ی خودمان اتفاق افتاده ارزیابی کنیم.

هیچ‌وقت دیر نیست، شما به محض آنکه بپذیرید برای تحقق اهدافتان باید از گذشته‌ درس بگیرید، مسیر برای بهبود آینده هموار می‌شود.

۳- برای موفقیت دیگران از صمیم قلب خوشحال باش؛

از موفقیت دیگری خوشحال باش و حتی اگر گمان می‌کنی موفقیت حق او نبوده باز هم از صمیم قلب برای او آرزوی موفقیت بیشتر کن. هیچکس از آینده خبر ندارد شاید او زمینه ساز موفقیت تو شود.

۴- برای رشد و توسعه فردی تلاش کن؛

اگر همواره با خودت در این تفکری که دیگری پولدارتر، خوشبخت‌تر، خوش‌ شانس‌تر و… است تلاش کن تا توجهت را از دیگران برداری و آنقدر در کوچه و پس‌ کوچه‌های افکارت بگردی تا خودت را پیدا کنی و برای رشد و توسعه آن تلاش کنی.

۵- به جای مقایسه کردن نقاط قوت خودت را شناسایی کن؛

روی استعدادها و توانمندی‌های فردی خود تمرکز کن، آنقدر درگیر رشد و شکوفایی استعداد ذاتی خود باش که دیگر راهی برای ورود افکار منفی وجود نداشته باشد.

۶- پشت سر دیگران حرف نزن؛

هرجا صحبت از دیگری بود برای در امان ماندن روانت از ویروس سوء ظن و قضاوت صحبت را عوض یا محل را ترک کن.

۷- درگیر مد نباش؛

مد علاوه بر آسیب‌های جدی که به زمین و آب و هوا می‌زند، هویت و شخصیت شما را دستخوش تغییر می‌کند. البته شیک و تمیز بودن خوب است، اما اینکه تا ببینی فردی فلان لباس را پوشیده و خودت را کمتر از او فرض کنی و برای به دست آوردن آن لباس به تکاپو بیفتی بد است.

۸- فخر فروشی نکن؛

بخشی از مقایسه کردن از فضای مجازی شروع می‌شود. آنجا که برخی افراد مشهور جعلی تباهی زندگی خودشان را با داستان‌ا و عکس‌های ساختگی پوشش می‌دهند.

برای فخر فروختن و پز دادن عکس‌ و روایت دروغ منتشر نکنید و هرآنچه در فضای مجازی منتشر می‌شود را باور نکنید.

۹- عبادت کن و شکرگزار باش؛

تا دیر نشده مراتب قدرشناسی از خالق هستی و شکرگزاری را به جا بیاور.

#احسان_میرزائی چهارشنبه – ۱۷ – آذر – ۱۴۰۰

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا