خانه سبزسبک زندگی سبزکشاورزی خانگی
موضوعات داغ

سبزه نوروز و راهکارها

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: این روزها سبزه نوروز که نمادی باستانی در سفره هفت سین بوده به واسطه ناآگاهی  و رفتار غیر مسئولانه برخی شهروندان، به یک معضل برای محیط‌زیست تبدیل شده است.

سبزه نوروز در سفره هفت سین نوید بخش سرسبزی، پرباری، حاصلخیزی، رحمت و برکت، زایش و رویش است. پس در شرایط کنونی (تغییرات اقلیمی) شایسته است با رفتار و رویکردی حکیمانه و خردمندانه، سبزه نوروز و بلکه تمام عناصر نوروز باستانی را چنان پاسداری کنیم که کمترین آسیبی به آن برسد.

مجله گیچ درسال ۱۴۰۰ برای ترویج و گسترش کشاورزی خانگی تلاش می کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین راهکارها، پیشنهاد کمپین سبزی نوروز است: کاشت سبزیجات به عنوان سبزه نوروز و نگهداری از آن حتی پس از نوروز و استفاده از آن به عنوان یک خوراکی سالم و تازه.

سبزه نوروز و راهکارهای آن

در ادامه راهکارهایی برای تعامل بهتر با سبزه نوروز ارائه می شود، اما آنچه مهم است و نباید فراموش کنیم، اهمیت کاهش و تولید نکردن، تفکیک، باز استفاده از پسماند است.

بنابراین افراد می‌توانند با توجه به شرایط و امکانات خود و طبق اولویت‌های فرهنگی و محیط زیستی، بهترین راهکار  را انتخاب کنند.

۱. برای نوروز بعدی سبزه سبزیجات بکاریم.

  • تصمیم بگیریم برای نوروز ۱۴۰۱ سبزه سبزیجات درست کنیم و پس از سیزده به در آن را در خانه نگهداریم و از سبزیجات تازه و طبیعی بهره ببریم.

۲. سبزه را در گلدان و باغچه بکاریم.

  • سبزه‌ گندم و حبوبات را در باغچه و گلدان‌های بزرگ بکاریم و به آن رسیدگی کنیم تا ثمر بدهد. برای این کار باید ابتدا بستر لازم را آماده کنیم. سپس با حوصله ریشه‌های نشا را از هم جدا کرده و در بستر بکاریم.

۳. سبزه را به دیگران بسپاریم.

  • سبزه نوروز را به افرادی که شرایط کاشتن و نگهداری دارند بسپاریم.

۴. سبزه را برای خوارک دام بدهیم.

  • سبزه نوروز را برای خوراک دام، به دامداران بدهیم. شاید دامداری در نزدکی شما نباشد، پس راهکارهای قبلی را امتحان کنید.

۵. سبزه را کمپوست کنیم.

  • سبزه نوروز را به همراه دیگر پسماندهای تر خانه، به کمپوست تبدیل کنیم. این کار بهتر از آن است که سبزه را به سطل زباله بیاندازیم.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا