سبک زندگی سبز

خشونت علیه مردان

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: هرچند مردها گریه نمی‌کنند، اما خشونت علیه مردان یک حقیقت در جامعه ما و دیگر جوامع است. خشونت علیه مردان حقیقت انکار ناپذیری است که به دلایل مختلف جنسیتی، قومیتی، فرهنگی و اجتماعی چندان مطرح نشده است.

این یادداشت در پی مقابله به مثل با جریان‌های حامی حقوق زنان یا خشونت علیه زنان نیست، بلکه هدف از نگارش آن بیان دردهای جسمی و رنج‌های روانی سر به مهر مردان در خانواده، مدرسه، سربازی و در محیط کار است.

بنابراین هر نوع از خشونت یا بهتر است بگوییم هر فردی فارغ از جنسیت، سن، ملیت و… که مورد خشونت قرار بگیرد، مسئله‌اش در جایگاه خودش شایسته بررسی است.

مسئله خشونت علیه مردان، تحت تاثیر کلیشه‌های رایج در جوامع، بسیار کم مطرح شده. همینطور خشونت علیه مردان هرگز جدی گرفته نشده است.

رفتار ناعادلانه و غیر منصفانه با مردان در خانواده، مدرسه، سربازی، دانشگاه و محیط کار به دلایل فرهنگی و ویژگی‌های شخصیتی مردان، بسیار کم مطرح شده و یا کلا گزارش نشده است.

خشونت،‌‌خشونت است!

مجله گیچ: ما خشونت را در حالت‌های مختلف آن محکوم می‌کنیم و معتقدیم ورای کلیشه های رایج، هیچ تفاوتی بین قربانیان خشونت از نظر جنسیت وجود ندارد.

پس اگر نگاه جنسیت زده و سطحی خود را حذف کنیم، متوجه خواهیم شد که حتی یک مرد هم می‌تواند قربانی خشونت باشد.

انکار خشونت از سوی مردان

مجله گیچ: پیشبینی اینکه چرا مردان قربانی خشونت، به جای پیگیری حقوق خود، سکوت می‌کنند ساده است. در جهان امروز مرد به مانن دیوی پلید، همواره نماد زن آزاری معرفی شده است. البته از زاویه دیگر گویا رسانه‌ها زن را موجودی بسیار ضعیف و شکننده معرفی کرده‌اند.

چه بخواهیم یا نه، ساختار فکری بسیاری از ما، حتی پیش از آنکه بخواهیم در مورد آن تامل کرده و انتخاب کنیم! اینگونه ساخته و پرداخته شده که آسیب، حمله، تجاوز، قتل و هر گونه خشونت صرفا از سوی مرد است.

خود این تفکر و در بوق مبارزه با مرد سالاری دمیدن، مصداق عینی خشونت علیه مردان است. مردانی که همواره به چشم متهم ردیف اول و مقصر اصلی به ایشان نگاه می‌کنند.

پس اینکه مردان از بیان و گزارش کردن خشونت احساس شرم یا خجالت کنند طبیعی است. یک مرد هرگز با دوست و همکار خود در مورد کتک خوردن از دست همسرش یا تحقیر شدن از زبان مافوق خانمش صحبت نمی‌کند.

مردها عمدتا چنین مواردی را تکذیب و انکار کرده یا به طور کلی تحمل می‌کنند و دم نمی‌زنند.

اما درک مسئله خشونت آنجا سخت‌تر می‌شود که حتی ممکن است خود مردها هم بر اساس همان قضاوت‌های طراحی و تزریق شده به افکار عمومی، خشونت علیه مردان را باور نکند و به تمسخر بگیرند!

خشونت بدون کبودی پای چشم

مجله گیچ: شاید ما گاهی قدرت و تاثیر شگرف کلمات را فراموش کنیم. شاید شما هم در محیط کار با افرادی همکاری باشید که اول صبح وقتی وارد می‌شوند به جای لبخند زدن و سلام دادن می‌گویند: وای خدا خسته شدم باز یه روز کوفتی دیگه شروع شد!

شاید در متن تاثیر منفی این چند کلمه محسوس نباشد، اما در بلند مدت به مخاطبین چنین تلقین می‌شود که هر روز یک روز کوفتی است و خستگی حتی پیش از شروع به کار سراغ ما می‌آید.

پیام دریافتی از مخاطبین مرد: “سال‌ها پیش در دوران دانشجویی و مقطع کارشناسی ارشد، سر کلاس زبان تخصصی، بحثی در خصوص ازدواج مطرح شد.

…هرکس دیدگاه خودش رو گفت و من هم نظری دادم که پیش از انعقاد کامل کلام و پایان جمله، با واکنش شدید استاد خانم مواجه شدم. او در جمع و حضور دیگران به شدت من را تحقیر و حرف او به شدت حال من را بد کرد.

خشونت کلامی و الفظای که در جمع من را با آن مورد خطاب قرار داده بود، باعث شد دچار افسردگی بشوم و به طور کل قید درس و دانشگاهی که کلی هزینه کرده بودم رو بزنم!”

جالبه بدانید: اگر شما همین دیدگاه را خوانده‌اید و معتقد هستید که طرف دیگه خیلی حساس بوده، سخت گرفته و… باید بدانید که تفکر خشونت آمیزی دارید.

همانطور که زبان خوش مار را از سوراخ بیرون می‌کشد، زبان تلخ یک زن می‌تواند روان مرد را به شدت جریحه دار کند.

در چنین حالتی هیچ آثاری از کبودی در مرد دیده نمی‌شود و او حتی اگر در پی گزارش مسئله به پلیس باشد، توانایی اثبات آن را ندارد.

جامعه کلیشه‌ای و تفکر سطحی

مجله گیچ: ما همواره در اخبار شنیدیم که یک مرد به خانمی تجاوز کرده، مردی همسرش را کشته و… اما اولا این فقط یک خبر است که ممکن است در تحقیقات و بازجویی‌ها خلاف آن ثابت شود.
دوم اینکه حتی رسانه‌ها و شاید روزنامه‌نگاران هم باور ندارند که ممکن است خشونت علیه مردان اتفاق بیفتد.

خشونت علیه مردان، خنده دار و مسخره آمیز…!

مرد که گریه نمی‌کند

مجله گیچ: راه دور نرویم، شاید برای شناخت ریشه‌های خشونت علیه مردان باید به دوران کودکی و تربیت خانواده بیشتر توجه کنیم. آنجا که پسرک زمین می‌خورد، در بازی از دوستش کتک می‌خورد، کسی به او تشر می‌رود و والدین در اوج تجربه حسی جدید و متفاوت به او می‌گویند: مرد که گریه نمی کنه…

چرا مرد نباید گریه کند؟ مگر می‌‌شود کتک بخوری و درد بکشی، اما گریه نکنی، پس چه باید کرد؟ جایگزین آن چه می‌شود؟ آیا باید کینه و نفرت را پرورش بدهد؟

اما خشونت علیه مردان اینجا به پایان نمی‌رسد. می می‌توانیم با توجه به نوع نقش آفرینی مرد در جامعه، خشونت علیه ایشان را در زمینه‌های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم.

در همین رابطه، منشا و نوع خشونت، خشونت ساختاری علیه مردان در مدرسه، دانشگاه، سربازی، جامعه، زندگی شخصی، تشکیل خانواده و محل کار قابل بررسی است.

ادامه دارد…

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا