جامعه سبزسبک زندگی سبزگرمایش زمین و تغییرات اقلیمیمقاله سبزیادداشت ها

رکورد غلظت دی ‌اکسید ‌کربن شکست

Brian Kahn for Climate Central, part of the Guardian Environment Network

Wednesday 28 September 2016 10.00 BST

مترجم: ناعمه اعلایی
دانشجوی محیط زیست

مجله گیچ gich.ir: سال ۲۰۱۶، سالی که غلظت دی‌اکسید‌کربن منتشر شده در جو، رسما مرز ۴۰۰PPM  را رد کرد و بر اساس مطالعات غلظت دی‌اکسید‌کربن همچنان بالاتر از ۴۰۰PPM ثابت خواهد ماند!

بیشتر بدانیم: تاثیر سبک زندگی در میزان انتشار کربن

بیشتر بدانیم: راهکارهای فردی برای جلوگیری از گرمایش زمین

photo_2016-10-03_18-18-13

عبور دی ‌اکسید کربن از مرز ۴۰۰PPM

به گفته دانشمندان، اکنون ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بعید است سطح دی‌اکسید‌کربن، در طی زندگانی ما به زیر ۴۰۰PPM سقوط کند.

در ماه سپتامبر میزان دی‌اکسید‌کربن  جذب شده از جو، به دلیل گذر از یک تابستان پر گیاه در نیم‌کره شمالی افزایش داشت و در پایین ترین سطح قرار گرفت.

اما در ادامه با شروع فصل پاییز، ریزش برگ گیاهان و تجزیه آن‌ها، دی‌اکسید‌کربن ذخیره شده در گیاهان بار دیگر به جو بر می‌گردد، که در نتیجه افزایش مقدار جوی CO2 را به دنبال دارد.

فعالیت‌های بشر از زمان انقلاب صنعتی باعث انتشار بیش از حد دی ‌اکسید کربن در جو شد، طوری که جذب این میزان از دی ‌اکسید ‌کربن خارج از توان جذب گیاهان و خاک بود، بنابراین تعادل و توازن میزان انتشار و جذب CO2 در جو زمین از بین رفت.

اکنون سطوح دی‌اکسید‌کربن بالاتر رفته و همراه آن، دمای جهانی و دیگر اثرات تغییر اقلیم تشدید شده اند.   

حتی اگر جهانیان از فردا دیگر دی ‌اکسید‌ کربن منتشر نکنند، همان مقداری که از قبل منتشر شده، دهه‌های زیادی در جو باقی خواهد ماند.

دی‌اکسید‌کربنی را که به جو وارد کرده ایم، دمای جهان را از زمان انقلاب صنعتی حدود ۱.۸ فارنهایت بالاتر برده است. امسال، با ورود به دنیای ۴۰۰PPM، گرم ترین سال ثبت شده نیز خواهد بود.

سیاره زمین در حال نزدیک شدن به مزر گرمایش ۱.۵ سانتی‌گرادی است، معیار سنجش کلیدی توافقنامه پاریس در سال گذشته.

بیشتر بدانیم: تثبیت دمای زمین با احیای خاک

بیشتر بدانیم: بشر چطور باعث گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی شد؟

هرچند علائم امیدوارکننده‌ای برای اقدام رهبران جهان در راستای کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای وجود دارد، این اقدامات باید طبق برنامه‌ای شتاب‌زده به وقوع بپیوندند تا مانع از گرمایش ۲ درجه ای شوند.

سطحی که توسط سیاست گزاران به عنوان مرز امن تغییر اقلیم تعریف شده است. حتی اگر دنیا این مرز گرمایش را به رسمیت بشناسد.

آینده سیاهی برای جزیره‌های کم ارتفاع و نتایج جدی را در سراسر جهان رقم خواهد زد؛ از امواج گرمای شدید و خشکسالی گرفته تا سیل‌های ساحلی و انقراض بسیاری از جزایر مرجانی.

نتایج یافته‌های جدید هشداری جدی است، که اگر به آن توجه نکنیم، خیلی زود به آینده ناپایدار‌تر نزدیک می‌شویم.

منبع: گاردین

ویراستاری: احسان میرزائی

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا