آموزش‌ های کاربردی

معرفی و آموزش بازی گیچ۱

بازی فرهنگی محیط‌زیستی 

سوا کن، تفکیک کن، پرتاب کن، بازیافت کن

 

احسان میرزائی، طراح بازی گیچ۱: لطفا برای ترویج فرهنگ محیط‌زیستی و سبک زندگی سبز تا می‌توانید این بازی را در جشنواره‌ها و همایش‌هایی که شرکت می‌کنید اجرا کنید؛ هرجا که بازی را بر اساس روش گیچ۱ انجام دادید، برای ما عکس و گزارش تهیه کرده و ارسال کنید تا منتشر کنیم.

بازی گیچ۱ برخواسته از دغدغه‌های محیط‌زیستی است. طی سال‌های گذشته بارها جلساتی در رابطه با مسئله تفکیک پسماند از مبدا و بازیافت با دوستان محیط‌زیستی داشتیم، روی کاغذ به نتایجی رسیدیم، اقداماتی هم صورت گرفت اما چون باید مراحل اداری و کاغذ بازی سیر می‌شد عمتا نتیجه‌ی مطلوب نداشت؛ در نهایت تصمیم گرفتم این بازی را طراحی کنم.

در بازی گیچ۱ تمام رده‌های سنی با هم به رقابت می‌پردازند وما در اصل برای رسیدن به هدف‌ محیط‌زیستی مان تمام مراحل اداری و مجوز‌های زمان‌بر را دور زدیم. پس با تکمیل بازی در اولین دوره المپیک سمن‌های محیط‌زیستی به اتفاق تیم گیچ، آقای محسن محبی، خانم نیلوفر زعفرانچی و خانم اعظم انوری‌نژاد  تلاش کردیم پیام خود را به‌طور غیر مستقیم به مخاطب منتقل کنیم، چون این روش تاثیر‌گذار‌تر است.

تاریخچه برگزاری بازی گیچ۱

شاید قبلا بازی مشابه این بازی انجام شده باشد، اما طراحی هدفمند، فلسفه، تجربه و تفکری که در قالب و عنوان بازی گیچ۱ معرفی شده است در نوع خود بی‌نظیر است. بازی گیچ۱ بارها در بازارچه‌ها و همایش‌های مختلف اجرا شده است. اما به این شکل منسجم و با طراحی جدید اولین‌بار در مسابقات المپیک سمن‌های محیط‌زیستی شرکت کرد و در رقابت با بازی‌هایی که دیگر گروه‌های محیط‌زیستی ارائه کرده بودند رتبه اول را کسب کرد.

این بازی در تیر ماه سال ۱۳۹۳ در جریان بازارچه خیریه رحمت للعالمین، با همکاری خانم سحر قریشی (طراحی و ساخت سبدها) و خانم سوسن شاه‌میری برگزار شد و مورد استقبال و توجه حضار قرار گرفت.

هدف بازی گیچ۱

بازی گیچ۱ با هدف نهادینه کردن فرهنگ تفکیک پسماند از مبدا (خانه) در قالبی هیجان انگیز، پویا، رقابتی و امتیازی طراحی شده است و کلیه‌ی رده‌های سنی، حتی به صورت خانوادگی و گروهی می‌تانند در آن با هم به رقابت بپردازند.

انجام بازی رایگان است و همین باعث جذب مخاطب بیشتر می‌شود و شما در کنار برگزاری بازی می‌توانید آموزش‌های محیط‌زیستی و نکات ظریف را به صورت پرسش و پاسخ با فردی که پشت خط پرتاب قرار گرفته و حتی حضار انجام بدید. گفت‌و‌گو با حضار در قالب گزارش ورزشی است و گزارش‌گر باید اطلاعات جامعی از شرایط محیط‌زیستی شهر‌های مختلف کشور داشته باشد و در مورد آن کوتاه صحبت کند.

رده بندی سنی بازیآموزش-تصویری-بازی-گیچ۱-طراح-بازی-احسان-میرزایی-منبع-سایت-فرهنگی-محیطزیستی-گیچ-تابستان-۱۳۹۵

بازی گیچ ۱ برای تمام رده‌های سنی طراحی شده است. در صورتی که خانواده‌ها
در محل حاضر باشند، ما به منظور ایجاد اتحاد و انسجام و افزایش روحیه شادابی و نشاط افراد جامعه بازی را به صورت خانوادگی هم برگزار می‌کنیم.

زمین بازی

یکی از ویژگی‌های بازی گیچ۱ انعطاف‌پذیری بالا آموزش-تصویری-بازی-گیچ۱-طراح-بازی-احسان-میرزایی-منبع-سایت-فرهنگی-محیطزیستی-گیچ-تابستان-۱۳۹۵در مورد محوطه اجرا است، حتی شما می‌توانید این بازی را در غرفه‌ی کوچکی در ابعاد ۹متر مربع برگزار کنید. البته زمین بازی در طراحی جدید پویا و خلاقانه است و مقررات خاصی دارد که مجالی برای طرح آن نیست.

فاصله پرتاب کننده تا هر سبد بر اساس قد و سن تعیین می‌شود: برای بزرگ‌سالان بین ۲/۵ تا ۳متر، برای کوچکترها بین ۱/۵ تا ۲ متر و برای خردسالان که مخاطبان اصلی هستند فاصله را باید جوری تعیین کنید که بتواند پرتاب موفقی انجام دهد. نکته: بهتر است ابتدا بگذاریم افراد و مخصوصا کودکان خودشان بازی را کشف کنند.

 

آیا بازی جایزه هم دارد؟

بهترین جایزه تاثیر بازی بر افراد است، حتی اگر خودشان ندانند! بستگی به توانایی شما در سمن و گروهتان برای تامین هزینه‌های مربوطه دارد.
اگر بتوانید برای اهدای جایزه حمایت مالی جذب کنید می‌توانید جوایز فرهنگی و محیط‌زیستی به برندگان اهدا کنید.

اولویت اهدا جایزه با خانواده‌هایی است که در بازی شرکت می‌کنند، آموزش-تصویری-بازی-گیچ۱-طراح-بازی-احسان-میرزایی-منبع-سایت-فرهنگی-محیطزیستی-گیچ-تابستان-۱۳۹۵برای تشویق و ترویج رفتار محیط‌زیستی و تفکر سبز باید نرمش نشان داد، لذا پس از رقابت اعضای یک خانواده به نمایندگی‌ از خانواده به فردی که تعداد پرتاب‌های موفق بیشتری در سبد داشت جایزه اهدا می‌شود.

در صورتی که افراد به صورت انفرادی در بازی شرکت کردند دست کم باید از ۹ فرصت خود ۷ پرتاب موفق داشته باشند. حتی این بازی‌ را می‌توان به صورت لیگ بین تعداد افراد مشخصی برگزار کرد، که همه این ها به شرایط محیطی و امکانات بستگی دارد.

 

 

آموزش-تصویری-بازی-گیچ۱-طراح-بازی-احسان-میرزایی-منبع-سایت-فرهنگی-محیطزیستی-گیچ-تابستان-۱۳۹۵پرتاب و سبد چیست؟

ما برای برگزاری بازی به سه سبد که از پسماند خشک درست شده باشد نیاز داریم. یک سبد کاغذی از روزنامه باطله، یک سبد فلزی از قوطی‌های فلزی نوشابه (پپسی، دلستر) و یک سبد با بطری پلاستیکی نوشابه یا آب معدنی کوچک؛ هر کدام به ارتفاع ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر، به صورت استوانه‌‌ای که قطر دهانه‌ی آن ۲۰ سانتیمتر باشد.

سپس از جنس هر سبد سه توپ برای پرتاب کردن افراد کنار بگذارید. یعنی سه قوطی فلزی نوشابه، سه بطری آب معدنی و سه توپ کاغذی.

بهتر است که قوطی و بطری را فشرده نکنید، یعنی به همان شکلی که است پرتاب شوند، از نظر دیداری در ضمیر ناخودآگاه افراد باقی می‌ماند. هر فرد فرصت ۹ پرتاب دارد که باید هرکدام از توپ‌ها را به تفکیک در سبد هم‌جنس خودش بی‌اندازند. 

 

 

 

 

سبدها را چطور بسازیم؟

برای ساخت سبد از پسماندی که از نظر بسیاری از مردم هیچ ارزشی و استفاده‌ای ندارند استفاده می‌کنیم. برای جمع آوری بطری و قوطی مورد نیاز می‌توانید از چند روز قبل به رستوران‌ها یا فست فودی که در نزدیکی‌تان است بسپارید.

نگارنده آخرین بار برای جمع آوری قوطی و بطری به چندین رستوران و فست فود رفت و در نهایت به ورزشگاه حیدرنیا مراجعه کرد و از سطل زباله، کنار زمین فوتبال و در سالن بسکتبال (روی سکوی تماشاگران) قوطی و بطری مورد نیاز را جمع آوری کرد. 

سپس باید و حتما تمامی قوطی و بطری‌ها شسته شده و زیر آفتاب خشک شود. بهتر است برای درست کردن سبدها از خانواده چسب‌ها استفاده نشود و به کمک بند و سیم به همدیگر متصل و محکم شوند. توضیح این مورد به مخاطب که برای ساختن سبدها از مواد شیمیایی استفاده نشده، اهمیت دارد. مانند تصویر:

 

تاثیر بازی بر مخاطبان:

بازی گیچ۱ علاوه بر ترویج فرهنگ محیط‌زیستی، افراد را به تولید کمتر زباله و تفکیک از مبدا تشویق می‌کند، به افراد یادآوری می‌کند که دوباره و چندباره می‌توانند از دور ریزهای خانگی استفاده کنند، باعث تغییر نگرش در افراد نسبت به پسماندی که روزانه تولید می‌کنند است؛ باعث تقویت خلاقیت‌های فردی است. با تلنگر به افراد زمینه ساز تفکر سبز و رفتار سبز است و…

 

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا