سبک زندگی سبزکودک و طبیعت

باغچه‌ای برای کودکان، فرصتی برای کشاورزی

کودکی به سبک زندگی سبز

باغچه‌‌ی کودک

G Magazine

مجله گیچ gich.ir زینت هاشمی(مترجم): یادتونه یه فیلمی از تلوزیون پخش می‌شد که دختر کوچولویی از یه در مخفی وارد باغی بی‌نهایت زیبا و پر از حیوانات خوشگل میشه و تو اون باغ مخفی کلی ماجراهای هیجان انگیز براش اتفاق میفته؟

این روزها برخی پدر و مادرها برای ساختن یه همچین باغی که بتونه جای تلویزیون و کامپیوتر، موبایل و تبلت رو بگیره، چالشی جدی دارند که هرچند تحقق آن دشوار به نظر می‌آید، اما نتیجه چنین تلاشی هم واقعا ارزشمند است.

اون هم نه تنها به خاطر این‌که بچه‌ها در باغ و باغچه یاد می‌گیرن که منبع غذاهاشون از کجا تامین میشه و چقدر باید به محیط زیست و طبیعت اهمیت بدن، بلکه نیاز بچه‌ها برای بازی آزادانه و خود انگیخته، تجربه‌ی مستقیم عناصر طبیعت و کشف جهانی هستی در فضای آزاد هم به عنوان اصل مهمی در رشد فکری و جسمی کودکان تامین می‌شود.

اما چه کسی می‌تواند منکر ساعت‌ها خوشی و لذت حضور آزادانه‌ی کودک و خانواده در طبیعت باشد؟!

 

باغچه‌ای برای کشت و کار کودکان

بهترین راهی که بچه‌ها راجع به غذاها یاد بگیرن اینه که خودشون تماشاگر رشد و نمو یک بوته از یه بذر باشند پس بذری انتخاب کنید که راحت رشد میکنه و فرزندتان عاشق خوردن محصول‌اش است، برای نمونه بیشتر بچه‌ها بلال شیرین، توت فرنگی، گیلاس، لوبیا سبز و مرکبات خیلی دوست دارند.

جاهای آفتابی رو برای باغبانی بچه‌ها انتخاب کنید و بهشون یاد بدید که هفته‌ای سه بار به طور منظم کارهای مربوط به آبیاری، کمپوست و کود دهی را انجام بدن و این کارها رو با خلاقیت‌های کودکانه خودشون همراه کنند.

 

برای نمونه طرح کاشت به شکل اسم خودشون باشه تا شاهد سبز شدن اسمشون تو روند رشد گیاه باشند. بهشون یاد بدید که برای کنترل آفت‌ها و حشرات از روش‌های طبیعی استفاده کنند و این کار براشون یه سرگرمی و برنامه روزانه باشه که از گیاهشون مراقبت کنند.

با لباس‌های کهنه و دسته جارو، مشتی کاه و روزنامه باطله مترسک بسازند چیزی که حداقل گربه‌ها ازش بترسند.

 

 

فضای اختصاصی گلدان، مانند تاقچه‌ها

بگذارید بچه‌ها تو ظرف‌های بازیافتی انواع بذرها رو بکارند و شاهد رشد گیاه و ریشه زدن اون‌ها باشند، ظرف‌ها رو روی تاقچه بگذارند و روزانه از این رویاهای سبز کوچولو لذت ببرند.

همانقدر که کاشتن سبزه دم نوروز برای بچه‌ها شیرین است؛ کاشتن بذرهای دیگه به خصوص وقتی می‌توانند توی ظرف ریشه زدن یا تو باغچه رشدشون  رو تماشا کنند، دلپذیر و سرگرم کننده است.

 

 

 

فرصت تفکر و بروز خلاقیت برای استفاده از وسایل بازیافتی

یکی از بهترین قسمت‌های باغبونی بچه‌ها اینه که بهشون یاد بدید از هر ظرف و وسیله‌ی مناسبی که دور ریختنی است میتونن به عنوان گلدون استفاده کنند، مثلا کلاه حصیری و کفش کهنه یا قوری و لیوان شکسته انتخاب‌های هیجان انگیزی هستند که با تزیین‌های کودکانه به قشنگ‌ترین گلدون‌های بازآفرینی شده تبدیل می‌شوند.

بگذارید با کمک طناب و مهره، رنگ‌های طبیعی و سنگ، پارچه‌های رنگی و چسب هر طور که دلشون می‌خواد گلدون‌ها رو آراسته و نقاشی کنند.

 

 

اوا خاک به سرم، حمزه پور (سرایدار مرکز) اومده هرچی تخمه بوده خورده و جاش سوسک گذاشته که بقیشو ما نخوریم، بعد که ما رفتیم دوباره بیاد خودش بخوره
تقویت حواس پنج‌گانه بویایی، بینایی و…

عطر و رنگ مورد علاقه فرزندتون رو پیدا کنید. گلدونی از گل‌های رنگارنگ به بچه‌ها کمک میکنه با انواع گل‌ها آشنا شوند. اون دسته از گیاهانی که یک‌ساله هستند و سریع به گل میشینن بهترین گزینه‌اند.

چون حوصله شون برای دیدن رنگ و عطر گل‌ها در طول زمان سر خواهد رفت و بهتره این زمان کوتاه باشه. اطلسی، گل حنا، لادن و گل همیشه بهار گزینه‌های بسیار خوبی هستند. یه جایی نزدیک در ورودی هم گل‌های معطر بکارید تا هربار از کنارش رد میشن با این عطرهای شیرین و خوش آشنا بشند.

 

 

 

 

کودک و خاک بازی…

با اینکه والدین همیشه سعی می‌کنند بچه‌ها رو تمیز و مرتب نگه دارند اما باغچه بچه‌ها بهترین جایی است که میشه اجازه داد آن‌ها آزادانه از خاک و گل بازی لذت ببرند. بهشون لباس کهنه بپوشونید و بگذارید هرچقدر دلشون خواست تو خاک و گل غلت بزنند.

مطمئن باشید، تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری در برابر این آزادی شیرین و پرهیاهو شانسی نخواهند داشت.

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا