خانه سبزسبک زندگی سبزکشاورزی خانگی

آموزش سبزیکاری در خانه

لذت سبزیکاری

هر خانه و آشپزخانه یک گلدان سبزی

گیچ‌ gich.ir احسان میرزائی: زندگی شهرنشینی و تمام حواشی آن باعث شده تا امروز بسیاری از شهروندان صفای مزارع و عطر دل‌نشین سبزی‌های محلی رو فراموش کنند. در حالی که شهر‌نشینی به اوج خود می‌رسد و سبک زندگی به سمت مصرف مواد آماده‌ و حاضری‌ها (سبزی سرخ یا خرد شده، پیاز داغ آماده و…) می‌رود، ما در کمپین سبزی نوروز تلاش می‌کنیم تا پیوند زیبا و دوست داشتنی انسان با طبیعت را حتی در خانه‌ و آپارتمان‌های کوچک احیا کنیم.

بنابر این همراهان کمپین سبزی نوروز و شهروندان می‌توانند با آموزش زیر در خانه سبزیکاری کنند و از مصرف محصولات خود لذت ببرند.

برای شروع سبزیکاری به این وسایل نیاز است:

بذر سبزیجات مختلف مانند: تره، شاهی، ریحان، گشنیز، جعفری و…

خاک مناسب که می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم کشاورزی خریداری کنید؛ اما پس از کمی تجربه و مطالعه می‌توان از پسماند تر خانه کمپوست تولید کرد و با مخلوط کردن آن با خاک بستری مناسب برای کشت سبزیجات فراهم کرد.

گلدان مناسب که دست کم عمق مفید آن ۱۰ تا ۱۵سانتی‌متر باشد. جنس آن زیاد مهم نیست و می‌توان از ظروف پلاستیکی مانند جای سرکه، بطری نوشنیدنی‌های خانواده و… استفاده کرد.

لوازم: دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند. البته یک قاشق هم‌ می‌تواند کار بیلچه و یک سبد کار الک را انجام می‌دهد.

عمق گلدان مهم‌تر از جنس آن است:

خوشبختانه بذر بیشتر سبزیحات در هر شرایطی پرورش می‌یابند. معمولا هم جنس گلدان برای رشد آن‌ها تفاوت چندانی نمی‌کند. جعبه‌های چوبی، سطل‌های پلاستیکی، گلدان‌های بزرگ و کوچک، انواع ظروف مایع ظرفشویی و بطری‌های نوشابه خانواده برای این منظور مناسب‌اند. موضوع مهم، عمق گلدان و دفعات آبیاری به موقع آن‌هاست.

برای مثال حداقل عمق گلدان برای کاهو، تربچه و تمام سبزیجات ریشه‌ کوتاه ۱۰سانتی‌متر است.

جعبه‌هایی با عمق ۱۵سانتی‌متر برای کشت انواع کلم قمری، هویج‌فرنگی و همچنین بذر سبزیجات به‌کار می‌رود.

جعبه‌هایی با عمق ۲۵سانتی‌متر برای پرورش گیاهان خانواده کلم و کلم بروکسل و مشابه آن است.

بذر هر نوع سبزی مانند تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی کاشت.

روزنامه همشهری، فاطمه محمدی

در انتخاب بذرها دقت کنید:

بذر انتخاب شده باید دارای مشخصات کامل جنس و رقم مورد نظر و عاری از آفات و بیماری‌ها و گرد و خاک و تخم علف هرز باشد.

 با توجه به اینکه روی پاکت‌های بسته‌بندی شده‌ بذرها، مقدار مصرف در هر مترمربع و تاریخ انقضای مصرف آن نوشته شده، باید هنگام خرید و قبل از استفاده به این دو نکته دقت کنید.

چگونه از سلامت بذر مطمئن شویم؟

  ۲یا ۳عدد بذر خریداری شده را در دستمال کاغذی یا پارچه‌ آستری قرار داده و برای ۲یا ۳روز دستمال را با اسپری‌کردن آب مرطوب نگه دارید. اگر در این مدت بذرها جوانه زدند بنابراین بذر سالم است و اگر در مراحل بعدی کاشت، بذرهای خریداری شده سبز نشدند، اشتباهی در کار بوده است.

بدیهی است بذرهایی که در دستمال سبز نشده، قابلیت کاشتن را ندارد و باید بذر مرغوبی جایگزین آن شود. درصورت سالم بودن بذر، آن‌ها را یک تا چند روز با توجه به نوع بذر داخل آبی که هوای کافی وارد آن شود خیس کنید تا پوسته‌ آن کمی نرم شود.

بذرهای خریداری شده را با توجه به بزرگی، کوچکی و نیز ضخامت پوست آن در آب قرار داده تا کمی پوست آن نرم شود.

برای نمونه بذر شاهی و جعفری به‌مدت ۲ ساعت و باقلا و لوبیا به‌مدت۴ ساعت باید در آب برای آماده شدن جهت کاشت قرار گیرند.

کاشت سبزی در گلدان

هنگام کاشت بذر در گلدان یا فلاورباکس و یا یک جعبه‌ چوبی باید به نکاتی توجه کرد. برای این کار از گلدان‌هایی که به شکل مکعب مستطیل هستند و عمق کمتری دارند استفاده می‌شود چرا که برای کاشتن بذر در خانه بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر هستند.

 در این روش نیز ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم ریخته و بین ۸ ساعت تا ۳ روز مجاز هستید آنها را در آب نگه دارید تا متورم شوند. سپس خاک مناسبی را انتخاب و آن را الک کرده و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر در یک گلدان که زهکشی داشته باشد بریزید.

 بذرها را از آب خارج کنید و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل کنید تا نم آنها گرفته شود. سطح خاک را کوبیده و صاف کنید و بذرها را به‌صورت فاصله‌دار روی سطح خاک پاشیده و روی بذرها را با کمی خاک بپوشانید.

نکته قابل توجه این است که اگر سایز بذر۲ میلی‌متر باشد، حداکثر ۲ میلی‌متر باید روی آن با خاک پوشانده شود.

در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با یک برگ روزنامه بپوشانید تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آب‌پاش کوچک به‌صورت روزانه ۲ تا ۴ بار روی روزنامه آب بریزید تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را ۲ تا ۵ روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید.

نور و میزان دمای سبزی چقدر باشد؟

می‌توان گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه‌داشت تا سبزی‌ها ۲ تا ۳ میلی‌متر رشد کنند و روزنامه روی خاک آرام‌آرام بالا بیاید. ایده‌آل‌ترین درجه حرارت برای کاشت بذر سبزی، به‌طور کلی بین ۸ تا ۱۶ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین نور برای کشت سبزی نور جنوبی است.

زغال در گلدان؛ سد بیمار شدن سبزی خانگی

هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است اما اگر چنین فضایی در آپارتمان وجود نداشت، می‌توان از لامپ‌های فلورسنت استفاده کرد. بعد از الک کردن خاک، مقداری زغال در خاک بریزید تا وجود کربن مانع از بیمار شدن گیاه بشود.

کودهای ارگانیک خانگی درست کنید

تفاله خشک‌شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب جزو کودهای ارگانیک محسوب می‌شوند. بعد از گذشت حدود ۲ هفته به گیاه کود بدهید و ترجیحا از کود طبیعی استفاده کنید. اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود ۲ هفته سبزی‌های شما آماده خوردن می‌شوند.

مخلوط آب و الکل سم مورد نیاز سبزی خانگی

راه‌های زیادی برای پیشگیری از آفت‌زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می‌توان یک گلدان گیاه جعفری یا گل همیشه‌ بهار را کنار گلدان سبزیجات گذاشت چراکه با این روش تا ۶۰ درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته‌ها جلوگیری می‌شود.

خاک شما باید این ویژگی‌ها را داشته باشد

خاک سبزیکاری شما نه باید سخت و کاملا رسی باشد که آب در آن جمع شود و نه خیلی هم ماسه‌ای که آب به سرعت در آن ‌فرو برود یا از زیر جعبه یا گلدان بلافاصله خارج شود.

 خاکی برای سبزیکاری مناسب است که در آن نشای گل به خوبی عمل آید، در این خاک سبزی هم به خوبی رشد می‌کند.

 خاک باغچه‌هایی که هر ساله کشت می‌شوند و معمولا سیاه رنگ هستند، بهترین خاک برای کشت سبزی هستند.

 خاک آوار که مخلوطی از کود حیوانی پوسیده و خاک برگ است، خاک مناسبی است که حدود ۲ بیل کود حیوانی پوسیده نیز برای یک مترمربع این ترکیب کفایت می‌کند. پس از سبز شدن بذرها، دادن یک لایه کود حیوانی یا کود شیمیایی مناسب است.

 نکته سه عامل مهم حرارت، رطوبت و هوای مساعد موجب سبز شدن بذرها می‌شوند. به همین دلیل برای کشت در منزل حتی‌الامکان از کاشت ردیفی استفاده کنید تا عملیات زراعی نظیر وجین، سمپاشی، کنترل علف‌های هرز و چیدن محصول آسان‌تر و راحت‌تر انجام شود.

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا