مقاله سبزیادداشت ها

آشنایی با رئیس جدید آژانس محیط‌زیست امریکا

انتخاب چالش برانگیز ترامپ برای ریاست آژانس محیط‌زیست

مترجم: ناعمه اعلایی
دانشجوی محیط زیست

 

دونالد ترامپ Donald Trump، برای ریاست آژانس محیط‌زیست ایالات متحده امریکا، اسکات پروت Scott Pruitt ، دادستان اسبق ایالت اوکلاهاما را انتخاب کرد. در حالی که پروت اعلام کرده که هنوز “جای برخی مباحث” بر سر نقش فعالیت‌های انسانی در تغییر اقلیم باقی است، او در مجلس سنا، از ارتباط خود با صنعت سوخت‌های فسیلی دفاع کرد.   

 

 پروت به عنوان دادستان ایالت اوکلاهوما، از آژانسی که قرار است سرپرستی آن را بر عهده بگیرد، بر سر قوانین اسموگ smog ، جیوه mercury و دیگر قوانین آلودگی، ۱۴ بار شکایت کرده است و تعدادی از این پرونده‌ها هنوز در جریان است.

 

وی گفته: “برخی مباحث” درمورد تاثیر فعالیت‌های انسانی بر تغییر اقلیم وجود دارد، اما ادعای ترامپ مبنی بر “توطئه” بودن تغییر اقلیم را رد کرده است. وی همچنین گفته است که آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا “نقش بسیار مهمی” در کاهش کربن دی اکسید داشته است.

“علم به ما می‌گوید که اقلیم در حال تغییر است و فعالیت انسانی از طرقی بر این تغییر، تاثیر دارد. توانایی سنجش صحیح درجه و حدود این تاثیرگذاری و این که باید در مقابل، چه عملکردی داشت، نیازمند بحث و مذاکره بیشتری است که حاصل خواهد شد.”    

 

۲۰۱۶ گرم‌ترین سال قرن گذشته

پارسال گرم‌ترین سال ثبت شده بود و Nasa و Noaa هر دو بر این تاکید داشتند که سوزاندن سوخت‌های فسیلی و دیگر فعالیت‌های انسانی اصلی ترین دلایل گرمایش هستند؛ ۱۶ سال از ۱۷ سال گرم‌تر ثبت شده مربوط به قرن حاضر است.

ظاهرا پروت درمورد مقدار امن هضم سرب توسط کودکان نیز در تردید است؛ او گفته: “من نمی‌دانم، به تحقیقات علمی این قضیه نگاه ننداخته ام، چیزی است که نه راجع به آن تحقیق کرده ام و نه اطلاعی دارم.” خود آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا اعلام کرده است که هر گونه مصرف سرب می‌تواند آسیب وارد کند. 

 

بازخواست پروت توسط دموکرات‌ها

دموکرات‌های کمیته محیط زیست سنا، پروت را به دلیل اقدامات مکرر او علیه آژانسی که حالا به دنبال ریاست آن است، و همچنین به خاطر ارتباطات او با صنعت سوخت‌های فسیلی، مورد بازخواست قرار داده‌اند. شرکت بزرگ نفتی Exxon و شرکت معدن‌کاریMurray Energy  هر دو بیشترین میزان پول ممکن را به پروت داده‌اند و درنتیجه دادستان اوکلاهوما ۱۳ بار به طرفداری از پول‌دهنده‌ها علیه آژانس اقدام کرده است.

یکی از شرکت‌های اوکلاهوما، Devon Energy حتی نامه‌ای برای پروت فرستاد که وی نیز آن را با کم‌ترین تغییرات در سال ۲۰۱۱ برای آژانس حفاظت محیط زیست ارسال کرده است. مضمون آن انتقاد از قوانین دولتی درمقابل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای حاصل از تولیدکنندگان نفتی و گازی بود. توسعه شدید فراکینگ در اوکلاهوما، در پدیدار شدن موجی از زلزله‌ها در این ایالت سهم داشته است.

پروت در جواب بازخواست این نامه، گفته است: “من نماینده منافع ایالت هستم. و این در دفاع از منافع ایالت بود. (این نامه) از طرف تنها یک شرکت نبود. بلکه مخصوص یک صنعت بود. صنعت نفت و گاز یک صنعت حیاتی برای ایالت است. “

در بیانیه آغازین خود، اینگونه تصریح کرد: “ما به عنوان یک ملت باید منکر این الگوی اشتباه باشیم که می‌گوید هرکس که موافق انرژی باشد، مخالف محیط زیست بوده، و هر که موافق محیط زیست باشد، مخالف انرژی است. ما در این ملت می‌توانیم اقتصاد خود را ارتقا دهیم، از نعمت‌های خدادای خود بهره برداری کنیم و همزمان، نگهبان‌های خوبی برای زمین، هوا و آبی که به ما داده شده باشیم.”   

 

حمایت جمهوری خواهان از پروت

جمهوری خواهان کمیته محیط زیست سنا از پروت حمایت کرده اند. یکی از آن‌ها سناتور جیمز هست، فردی که یک بار یک گلوله برفی را با خود به سنا آورد تا سعی کند انکار تغییر اقلیم را ثابت کند. دیگر جمهوری خواهان دادستان از ایالت‌های دیگر نیز حمایت خود را از انتخاب Pruitt برای این منصب اعلام کرده اند.

با این حال، مدیر اسبق آژانس حفاظت محیط زیست دوران جورج بوش اخطار داده است که اگر Pruitt موقعیت دوستانه‌تری اتخاذ نکند، در آژانس “جنگ” بر پا خواهد شد.
وی که از حزب جمهوری خواهان است به گاردین گفته است که “ای کاش او (برای این منصب) نامزد نمی شد. مادر طبیعت اهمیتی به منافع ایالت‌ها نمی دهد. شما برای حفاظت از سلامت انسانی و محیط زیست به اندازه‌ای نیازمند نظارت فدرال هستید. نمی‌توانید آن را به دوش ایالت ها بیاندازید؛ اکثر آن‌ها بودجه لازم برای انجام تحقیقات علمی را ندارند.”

“فکر می کنم این ریاست جدید خواهد کوشید تا برخی مقررات را بازدارد و قدرت اجرایی برخی مقررات ناخواسته را کم کند. آژانس را تشنه پول خواهند کرد.”

“امیدوار خواهم بود که Pruitt با آمدن به آژانس، میزان اهمیت و پیچیدگی آن را بفهمد اما اهالی این آژانس، وقوع یک جنگ را پیش بینی می‌کنند. این برای کسی قشنگ نخواهد بود. تا زمانی که او گام‌های حقیقی در راستای رسیدن و احترام به ماموریت (آژانس) برندارد، جنگ خواهد شد. 

 

مدیران آژانس، پروت دردسر ساز است…

۱۳ نفر از مدیران سابق ایالتی این آژانس از سنا درخواست کرده اند تا Pruitt را رد کند. و همچنین موقعیت “به شدت دردسر ساز” او را درمورد تغییر اقلیم و چالش‌های قضایی ایجاد کرده علیه استانداردهای آب و هوای پاک آژانس را یادآوری کرده‌اند. 

بخشی از نامه نوشته شده توسط این گروه برای کمیته محیط زیست: “به جای آن که آژانس به عنوان یک شریک در اقدامات ایالات برای حصول اطمینان از آب و هوای پاک برای شهروندان ایفای نقش کند، ما از این می‌ترسیم که آژآنس تحت مدیریت آقای پروت، در مقابل قوانین تضمین کننده اجرای مقررات بایستد.”  

 

تقاضای سمن‌های محیط ‌زیستی برای رد پروت

بیش از ۱۷۰ گروه محیط زیستی از جمله سیرا کلاب و کلین ار تسک فورس Sierra Club and the Clean Air Task Force، نامه ای جداگانه به سناتور‌ها برای محکوم کردن نظرات Pruitt نوشته اند، مبنی بر این که این نظرات “خلاف ماموریت خطیر آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا برای حفاظت از سلامت و محیط زیست ما است.” این نامه همچنین خواستار رد کردن دادستان ایالت اوکلاهوما از طرف سنا است.     

بنابر سخنان ریا Rhea Suh، دبیر شورای دفاع از منابع طبیعی: “پروت تا حالا بدترین نامزد انتخابی برای ریاست آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا بوده است.”

“نه موفق به کسب یک دستاورد محیط زیستی شده و نه به ماموریت آژانس اعتقاد دارد. حتی با شکایت از آژانس برای جلوگیری از انجام وظیفه خود به عنوان نگهبان محیط زیست و سلامتی، برای خود تجارت راه انداخته است.”

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا