آلودگی هواجامعه سبزسبک زندگی سبز

توافق شهرداران برای مقابله با آلودگی هوا

ممنوعیت تردد خودروهای دیزل در چهار شهر بزرگ جهان

 

حذف خودرو‌های دیزل جدیدترین تصمیم چهار شهر بزرگ جهان، برای مقابله با آلودگی هوا؛ آن‌ها قصد دارند تا یک دهه‌ی دیگر خودروهای دیزلی را از مراکز خود حذف کنند. کنش‌گران از رهبران دیگر شهرها می‌خواهند این اقدام را نیز عملی کنند.

guardian.Fiona Harvey

Friday 2 December 2016 12.47 GMT

مترجم: ناعمه اعلایی
دانشجوی محیط زیست

به گزارش گیچ، شهرداران پاریس، مادرید، آتن و مکزیکوسیتی روز جمعه، برنامه‌های خود مبنی بر حذف خودروها و ون‌های دیزلی را از شهر خود، تا سال ۲۰۲۵ اعلام کردند.

شهردار پاریس خانم  Anne Hidalgo، این ابتکار را در کنفرانس C40 شهرداران که با محوریت تغییر اقلیم که طی هفته جاری در مکزیک ادامه دارد، رهبری کرد.

به گفته وی: “شهرداران تا به حال به پا خواسته‌اند تا بگویند تغییر اقلیم یکی از بزرگ ترین چالش‌های پیش روی ماست. امروز باری دیگر به پا می‌خیزیم تا بگوییم بیش از این آلودگی هوا که سبب معضلات سلامت و مرگ است را تحمل نخواهیم کرد، مخصوصا اگر برای حساس ترین شهروندان ما باشد.” 

خانم Helena Molin Valdés دبیر ائتلاف اقلیم و هوای پاک سازمان ملل متحد می‌گوید: “دود حاصل از خودروهای دیزلی یکی از دلایل اصلی ضعف در سلامت و تغییر اقلیم است… بیش از ۹ نفر از ۱۰ نفر در سراسر کره زمین در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که آلودگی هوا از مرزهای سلامت سازمان جهانی سلامت عبور می کند.”

شهردار مکزیکو سیتی آقای Miguel Ángel Mancera گفته است: افزایش سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل عمومی به پاکی هوای شهر و کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای کمک می‌کند.

شهردار آتن آقای Giorgios Kaminis نیز گفته: هدف وی حذف تمامی ماشین‌ها از مرکز شهر بوده است. مقامات شهری همچنین با دولت‌های ملی و تولیدکنندگان همکاری خواهند کرد و خودرو‌های برقی و حمل و نقل پاک‌تر را توسعه خواهند داد.

 تحقیق اخیر، از دامنه‌ی این مشکل پرده برداری کرده است: سالانه ۳میلیون مرگ زودرس به دلیل هوای آلوده، در کنار میلیون‌ها بیماری دیگر، مخصوصا در کودکان، گواه وسعت این مشکلات است.

آقای Alan Andrews وکیل سازمان مردم نهاد ClientEarth، که برد حقوقی او دولت انگلستان را وادار به تجدید نظر در برنامه‌های آلودگی هوا کرده است، چنین بیان می‌کند: “این نشان می‌دهد که رهبران سیاسی جهان بیدار شده و متوجه تخریب دیزل بر سلامت ما شده‌اند؛ اما با در نظر گرفتن سالانه ۴۶۷ هزار مرگ زودرس تنها در قاره اروپا، آن هم به دلیل آلودگی هوا، تا سال ۲۰۲۵ زمان زیادی به نظر می‌رسد.” وی از دیگر رهبران خواسته است تا با اقدامات جسورانه با سرعت بیشتری پیش روند.

خانم Jenny Bates از سازمان محیط زیستی بین المللی Friends of Earth گفته: “این اقدام جسورانه برای حذف دیزلی‌ها که از آلاینده ترین خودرو ها هستند، دقیقا همان چیزی است که احتیاج داریم. ما به خودروهای پاک‌تر و کمتر نیاز داریم؛ حذف خودرو‌های دیزلی یک الزام است و ما باید جایگزین‌های حمل و نقل را به مردم ارائه دهیم.” 

وی همچنین از شهردار لندن، Sadiq Khan، خواسته است که این‌گونه خودروها را تا سال ۲۰۲۵ از سطح شهر حذف کند و با انتقال سرمایه‌ها از جاده‌ها به توسعه جایگزین‌های پایدار حمل و نقل، مناطق جدید هوای پاک در تمامی شهرها و شهرستان‌های بزرگ انگلستان توسعه یابند.

 موتورهای دیزلی با تولید گاز مخرب نیتروژن دی اکسید و ذرات ریزی که می‌توانند در ریه‌ها جمع شوند، سوخت دیزل را به یکی از مسببان کلیدی آلودگی شهری تبدیل کرده‌اند. این نوع از آلودگی‌ها می توانند در شرایطی با دیگر مواد ترکیب شده و یک سوپ سمی را تحویل دهند.

اما مصرف دیزل در بسیاری از کشورها در حال افزایش است. بخشی از آن به دلایل اقتصادی بر می‌گردد و بخشی دیگر نتیجه اقدامات مقابله با تغییر اقلیم است، خودرو های دیزلی سوخت را بهینه تر از موتور های متداول بنزینی می‌سوزانند که نتیجه آن، انتشارات کمتر کربن دی اکسید است.

هنوز مشخص نشده است که آیا خودرو های دیزلی در این چهار شهر با ممنوعیت کامل مواجه خواهند شد یا کدام مناطق از شهرها را دربر خواهد گرفت. برخی شهرها تا به حال اقداماتی برای کاهش تراکم و پاکسازی هوا انجام داده اند. برای نمونه: محدوده‌های کم انتشار است که شامل محدودیت‌های ترافیکی هستند.

سال گذشته، گروه Volkswagen به رسوایی متهم شد چرا که مشخص شد برخی خودروهای دیزلی آن حاوی یک نوع تکنولوژی است که سطح واقعی انتشارات مضر آن خودرو‌ها را مخفی می‌کرده است.

 کنش‌گران محیط‌زیستی از این خبر استقبال کرده و می‌گویند: این ایده ثابت کرده که شهرهای بزرگ را نیز می‌توان پاک کرد.

ویراستار: احسان میرزائی

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا