سبک زندگی سبزقرار سبز

خانه‌ی امید حیات وحش ایران

یازدهمین برنامه‌ی فرهنگی محیط‌زیستی گروه انسانم آرزوست و گیچ با همکاری مرکز بازپروری حیات وحش ایران، کلینیک پردیسان برگزار شد.

احسان میرزائی: هرچند از دو هفته‌ی پیش قرار این برنامه گذاشته شده بود و به درخواست برخی از دوستان قرار یک هفته هم به عقب افتاد، اما گویا بارش باران باعث شد که دوستان به قرار یازدهم نرسند و کلا سه نفر (ابوالقاسم کریمی، امیرمهدی زمانی و من) به کلینیک پردیسان برویم.(جمعه۱۲آذر۱۳۹۵)

www.gich.ir یازدهمین-قرار-گروه-انسانمـآرزوست-و-گیچ-در-کلینیک-پردیسان

در حالی که بسیاری از ایرانیان نمی‌دانند که نقاط مختلف کشورمان زیستگاه حیوانی زیبا همچو خرس است و از تفاوت بین پلنگ و یوزپلنگ خبر ندارند؛ در کلینیک پردیسان با مدیریت آقای عمارلویی دست کم ۶۰۰ حیوان و پرنده نگهداری می‌شود که خرس و تشی، ببر و گرگ، کل و بز، گوزن و آهو، گربه جنگلی و گراز و انواع پرندگان (بومی و غیر بومی) از جمله جاندارانی هستند که در این مرکز وجود دارد.

هرچند مرکز پردیسان در فقر شدید امکانات، تجهیزات و بودجه است، اما به لطف کارمندان عاشق، به خانه‌ی امید حیات وحش ایران تبدیل شده است و حالا با تمام کمبود‌ها نقشی محوری در کشور ایفا می‌کند.

کلینیک پردیسان جایی است که حیوانات مجروح، تصادفی، بی سرپرست، آواره و… را به آنجا می‌برند تا مراحل درمان و بهبود، رشد و تکامل را طی کنند؛ حیوانات بهبود یافته با نظر کارشناسان و پس از مکاتبات اداری در طبیعت رها سازی می‌شوند.

www.gich.ir یازدهمین-قرار-گروه-انسانمـآرزوست-و-گیچ-در-کلینیک-پردیسان

برای نمونه در اینجا یک جبیر با پای آسیب دیده وجود دارد که برای او یک پای مصنوعی درست کرده اند، یا بچه خرسی که مادرش کشته شده بود و الان مدت‌ها است در کلینیک نگهداری می‌شود.

برخی حیوانات بی سرپرست و رها شده مانند توله ببر بنگال که فیلم سرگردانی آن در مشهد چندی پیش منتشر شده بود و یک بچه گراز هم که از سطح شهر تهران پیدا شده بود، در کنار ده‌ها حیوان و پرنده‌ی دیگر که برخی از قاچاقچیان و افراد سودجو ضبط شده، در کلینیک پردیسان نگهداری می‌شوند.

هدف از برگزاری برنامه:

کلینیک پردیسان فرصت خوبی برای مشاهده بخشی از حیات وحش کشور برای آن دسته از افرادی است که به حیوانات و طبیعت علاقه دارند؛ گاهی اوج کنش برخی حامیان حیوانات در سگ، گربه و خرگوش خلاصه می‌شود در حالی که غنای تنوع زیستی کشورمان بیش از این حرف‌ها است. پس به پردیسان رفتیم تا با آن تنوع زیستی بیشتر شویم.

www.gich.ir یازدهمین-قرار-گروه-انسانمـآرزوست-و-گیچ-در-کلینیک-پردیسان

در این برنامه به بازدید از حیوانات پرداختیم، در بخش دیگر به کمک در عایق کردن لانه‌ی جدید تشی و مابقی به گفت‌و‌گو با آقای عمارلویی و دوستان در مورد حیوانات گذشت.

این برنامه نقطه عطفی در فعالیت‌های فرهنگی محیط‌زیستی گروه است و در آینده‌ی نزدیک برنامه‌های دیگری در کلینیک پردیسان برگزار می‌کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا