آلودگی هواجامعه سبزسبک زندگی سبزیادداشت روزیادداشت ها

راهبندان ۴۲۰کیلومتری در تهران

آلودگی هوا و ترافیک حق ماست

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: می‌توانم قسم بخورم که اگر من هم خودرو داشتم، برای استفاده از آن و تردد در شهر تردید نمی‌کردم! این ترجیح هر شهروندی است که مانند من، ساعت ۱۸:۳۰ شب گذشته نیم ساعت در کنار خیابان انتظار کشید تا بالاخره یکی بیاد و از این سرمای اسخوان شکن نجاتش‌ بدهد.

به همین دلیل از زمانی که خودرو شخصی خود را فروختم، سعی کردم هیچ دعوت آخر وقتی را قبول نکنم و به طور کل تا پیش از تاریکی هوا به خانه بازرگردم!

چند دفعه که از روی اجبار باید در جلسات آخر وقت شرکت می‌کردم، به دلیل نبود وسیله حمل و نقل عمومی یا یک طرفه بودن خیابان اصلی و… مجبور بودم بخشی یا بیشتر مسیر را پیاده به سمت خانه بازگردم، البته این کار خطر دیگری دارد که پیش‌تر دوبار برایم اتفاق افتاده است.

منظورم راهزنان شهری (خفت گیر) است، تجربه قبل و ترس از گیر افتادن در چنگ ایشان نیز هنگام پیاده‌روی همچو سایه سایه‌ای در تعقیبم است!

هر دفعه هم نمیشه دربست و آژانس گرفت! کرایه‌ها زیاد است و به خودروهای شخصی هم اعتماد نیست!

با این تفاسیر آیا من شهروند حق ندارم برای تامین امنیت و سلامت، آرامش و حس رضایت‌مندی، با خودرو شخصی و تک سرنشین در شهر تردد کنم و دود و راهبندان را حق خود بدانیم؟

به نقل از خبرگزاری ایرنا: طول راهبندان صبح‌گاهی امروز (سه‌شنبه۲آذر۱۳۹۵) تهران ۱۸۰ کیلو متر و دیروز ۲۴۰کیلو متر بوده است.

معضل آلودگی هوا و راهبندان‌های طولانی شهر تهران با خواهش و التماس کردن از مردم که خودرو شخصی نیاورید و با وسیله حمل و نقل عمومی تردد کنید، حل نمی‌شود!

شهروندان هم حق دارند که بعد از تجربه‌های نامطلوب در سطح شهر (نبود خودرو عمومی و امنیت در ساعات خلوت شهر)، به خودرو شخصی پناه ببرند.

در حالی که هزینه‌های نگه‌داری خودرو (هزینه بیمه، بنزین، سرویس دوره‌ای، تعمیر و…) کم نیست، برخی شهروندان ترجیح می‌دهند تجربه‌های پیشین تکرار نشود. انتظار‌های طولانی، له شدن و سرقت اموال در شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی و… تجربه‌ی خوبی برای یک فرد نیست!

به همین دلیل من نوعی تلاش می‌کنم آن احترام و ارزشمندی را با بیرون بردن خودرو شخصی و به بهای ترافیک و آلودگی هوا برای خود فراهم کنم.

حقیقت چیزی جز این نیست و شهروندان حق دارند که در خلاء تحقق حقوق شهروندی از سوی مسئولین، در حیطه‌ی اختیارات خود، برای رسیدن به حداقل حقوق‌شان تلاش کنند.

#احسان_میرزائی
? سه‌شنبه – ۲ – آذر – ۱۳۹۵
⏰ ساعت ۱۲:۳۰

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا