آلودگی هواجامعه سبزسبک زندگی سبز

آلودگی هوای تهران از هویدا تا روحانی

نیم قرن آلودگی هوا

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: اکنون که این یادداشت را می‌نویسم تنفس برایم سخت شده است…

شاید برخی فکر کنند مسئله‌ی آلودگی هوای تهران طی چند سال اخیر مطرح شده است، اما این قصه سر دراز دارد و درماندگی ده‌ها مدیر، رئیس، وزیر و… در حل مسائل پشت پرده‌ی آلودگی هوا موروثی است.

این روز‌ها نفس تهران و چند شهر بزرگ دیگر به خاطر وارونگی هوا به شماره افتاده است، مسئولین هر ساله با سرد شدن هوا و تازه بعد از گذشت چند روز از آلودگی شدید هوا کمیته مربوطه را برای رسیدگی به این وضعیت تشکیل می‌دهند.

هرسال لیست بلند بالایی از نام دستگاه‌هایی که در حل این معضل به نوعی نقش دارند منتشر می‌شود و بعد از مدتی با وزش باد یا بارش باران در کمیته بحران آلودگی هوای تهران شش قفله می‌شود تا پاییز و زمستان سال دیگر.

اما گره‌ی آلودگی هوای تهران چه زمانی به گره‌ی کور تبدیل شد؟

دکتر محمدتقی فرور (۱۳۲۰-۱۳۹۷) در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر* از توسعه پایدار صحبت کرد؛ وی علت توسعه‌ی ناپایدار را فساد می‌داند، فسادی مالی که باعث می‌شود افراد چشم به حقایق ببندند و صرفا به دنبال منافع آنی خود باشند. وی در ادامه به دو برنامه برای از بین بردن آلودگی هوای تهران اشاره کرد:

”… سال ۱۳۵۳ خبرنگاران از هویدا پرسیدند برنامتون برای آلودگی هوای تهران چیه، اونم جواب داد که ما یک طرح ۵ساله داریم؛ سپس (هویدا) آقای فیروز را که رییس سازمان محیط زیست بود سریع صدا زد که برای آلودگی هوا چه کردید و …

فیروز هم به من گفت؛ منم از خدا خواسته ظرف یکی دو هفته کارگاهی بین المللی ترتیب دادم و آن موقع بهترین برنامه را برای از بین بردن آلودگی هوای تهران تهیه کردیم، که وقتی هویدا آن را به خبرنگاران نشان داد در کمد آهنین گذاشتند تا به امروز…! 

در زمان کرباسچی باز چنین موضوعی مطرح شد، باز از نخبگان ایرانی سراسر دنیا کمک گرفتم و طرحی ارائه کردیم  و به تصویب رسید اما… فساد ارتباط مستقیم با توسعه دارد و آن را نا پایدار می کند… ”

آسمان-تهران-پاک-و-آلوده-عکاس-احسان-میرزائی-سایت-www.gich.ir

*نشست تخصصی الگوهای توسعه پایدار ، مسائل و چالش های محیط زیست و مشارکت اجتماعی ۶/۷/۱۳۹۳

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا