آبجامعه سبزراهکارهای سلامتی تن و روانسبک زندگی سبز

تفاوت آب‌های بسته‌بندی

تفاوت بین آب معدنی طبیعی و آب آشامیدنی 

 

مجله گیچ gich.ir: سازمان استاندارد ایران به دو نوع آب با توجه به ویژگی‌ها و شرایط خاص مجوز تولید می‌دهد؛ آب معدنی طبیعی و آب آشامیدنی بسته‌بندی شده که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد و بهتر است مصرف کنندگان از آن مطلع باشند.

آب معدنی طبیعی:

این نوع آب بسته‌بندی شده با توجه به موقعیت جغرافیایی از سرچشمه‌ها و نقاط حفاری شده (سفره‌های آب زیرزمینی) به دست می‌آید؛ اما این به شرطی است که ترکیبات آب در فصول مختلف تغییر نکند. روش انتقال آب به کارخانه باید طوری باشد که ویژگی‌های آب تغییر نکند؛ کارخانه باید در نزدیکترین محل ممکن به سرچشمه قرار گیرد و آب با رعایت کلیه موازین بهداشتی بسته‌بندی شود.

آب آشامیدنی:

اما منابع تامین کننده و فرایند تولید آب آشامیدنی با آب معدنی طبیعی متفاوت است. منابع آب آشامیدنی حتما باید در برچسب محصول درج شود: آب زیرزمینی، آب چشمه، آب چاه، آب فوران کننده، آب حاصل از ذوب یخچال طبیعی یا شبکه توزیع آب.
آب آشامیدنی به انواع روش‌های مجاز گند زدایی و تصفیه می‌شود، آب آشامیدنی ممکن است به طور طبیعی حاوی املاح و گاز کربنیگ باشد یا املاح و گاز کربنیک به آن اضافه شود، اما افزودن مواد شیرین کننده و طعم دهنده به آب آشامیدنی مجاز نیست.

سازمان استاندارد به مصرف کنندگان آب بسته‌بندی شده توصیه می‌کند بسته‌های آب را دور از تابش مستقیم خورشید، در جای خنک و بدون یخ‌زدگی نگهداری کنند.

نکته: صنعت بسته بندی آب معدنی طبیعی با صنعت آب آشامیدنی، در فرآیندهای تصفیه مجاز آب با یکدیگر تفاوت دارند.

منبع: پرتال سازمان استاندارد

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا