خانه سبزراهکارهای کاهش انواع پسماندسبک زندگی سبز

ردپای اکولوژیک ظروف یکبار مصرف گیاهی

نه به ظروف یکبار مصرف

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: خوشبختانه گرایش به محیط‌زیست،‌طبیعت و حیوانات بیشتر شده و رفته‌رفته پیام‌هایی با محتوای مذهبی-محیط‌زیستی بیشتر می‌شود.

این رویه نشان دهنده‌ی تاثیرگذاری تلاش دوستداران محیط‌زیست، برنامه سمن‌های محیط‌زیستی و کمپین‌های مختلف در سراسر کشور است که کمپین ایران پاک در محرم ۱۳۹۳ هم یکی از آن‌ها است. 

چرا نباید از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی استفاده کنیم؟

نفوذ انواع ظروف یک‌بار مصرف در زندگی شهروندان فراگیر شده. امروزه یک بار مصرف های پلاستیکی و گاهی گیاهی مانند قاشق، چنگال، بشقاب، کاسه، سفره، لیوان و.. پلاستیکی همه جا دیده می‌شوند. گویا بانیان نذری مسئولیت خود را در قبال سلامت مردم و محیط‌زیست که در قرآن و احادیث بر آن تاکید شده فراموش کرده‌اند.

البته شکی نیست که این مسئله به دلیل کارشکنی برخی نهادهای نظارتی است. نبود آگاهی در مورد مضرات استفاده از ظروف یک‌بار مصرف جوری است که کفه‌ی ترازو به سمت تولید کنندگان ظروف یک‌بار مصرف باشد!

در هر صورت رفتاری که طی چندین سال به عادت تبدیل شده را نمی‌توان در مدت‌ زمان کوتاهی تغییر داد و کنار گذاشت. این عادت اشتباه حتی طی چندین سال کم‌کم روش کار سنت زیبای نذری دادن را تغییر داده است.

اکنون مدل‌های جدید توزیع نذری شکل گرفته و امروز که پای سلامت مردم و سیاره زمین به میان آمده چاره اندیشی فرهنگی محیط‌زیستی برای حل این بحران دشوار است.

لذا ضمن رد استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی و پلاستیکی به عنوان نماد مصرف گرایی و راحت طلبی، بهتر است که رویکردی متعادل و منطقی نسبت به این مسئله داشته باشیم، امیدواری خود را حفظ کنیم و همچنان با ترویج فرهنگ محیط‌زیستی، اطلاع رسانی و رایزنی در مورد مضرات این ظروف، کم‌کم رویه را طوری تغییر دهیم که نتیجه‌ی آن به سود محیط‌زیست، سلامت مردم و آیندگان سیاره زمین باشد.

رابطه ظروف یک‌بار مصرف و حقوق شهروندی

چرا استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی برای محیط‌زیست و طبیعت ضرر دارد؟

۱. آیا می‌دانید فرایند تولید ظروف یک‌بار مصرف گیاهی هم به محیط‌زیست و منابع طبیعی خسارت وارد می‌کند!؟

۲. آیا می‌دانید میزان انرژی (سوخت فسیلی، برق و…) و آب، زمین‌های زیر کشت گیاه مورد نیاز و تعداد نیروی انسانی، مواد شیمیایی و ساعت کاری که برای تولید ظروف یک‌بار مصرف گیاهی استفاده شده، در مقابل چند دقیقه‌ی کوتاهی که قرار است شما از آن ظروف استفاده کنید، از هر نظر مقرون به صرفه نیست!؟

۳. آیا می‌دانید توزیع این ظروف با شعار خلاف حقیقت سبز/زیست تخریب پذیر/ تجزیه پذیر و… دروغ بوده و نوعی فریب افکار عمومی است!؟

۴. آیا می‌دانید که برخی تولیدکنندگان این محصولات اعتقادی به مسئولیت‌های اجتماعی و محیط‌زیستی ندارند و سلامتی شما برای‌شان مهم نیست؛ آن‌ها صرفا به کمک شعارهای مختلف (سبز/زیست تخریب پذیر/ تجزیه پذیر و…) به دنبال تبلیغات و بازاریابی برای جذب مشتری و پول بیشتر هستند!؟

۵. آیا می‌دانید ترویج استفاده و جایگزنی ظروف یک‌بار مصرف گیاهی به جای ظروف ‌یک‌بار مصرف پلاستیکی انتخاب بین بد و بدتر نیست!؟

۶. آیا می‌دانید شعارها و تبلیغات ظروف یک‌بار مصرف گیاهی به نوعی فرهنگ زباله ریختن را دوباره ترویج می‌کند!؟ آن‌ها می‌گویند چون این ظروف گیاهی هستند در طبیعت تجزیه می‌شوند، در حالی که مواد تشکیل دهنده این ظروف ۱۰۰٪ گیاهی نیست و حتی اگر ۱۰۰٪ هم گیاهی باشد، آیا از پوست موز گیاهی‌تر است!!!؟ در حالی‌ که تجزیه پوست موز (روی زمین) مدت زمان زیادی طول می‌کشد!

۷. آیا می‌دانید میانگین زمان استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی و پلاستیکی تقریبا ۵ دقیقه است!؟

۸. آیا می‌دانید ظروف یک‌بار مصرف گیاهی و پلاستیکی نماد مصرف‌گرایی و راحت طلبی ما هستند!؟

۹. آیا می‌دانید و توجه کرده‌اید که برای خرید ظروف دائمی فقط یک‌بار پول می‌دهید، اما با استفاده از ظروف یک‌بار مصرف سرمایه خود را دور می‌ریزید!؟
۱۰. آیا می‌دانید برای ایجاد تغییر در یک جامعه و یک کشور، ابتدا باید از خودمان شروع کنیم!؟ 

۱۱. آیا به این مهم فکر کرده‌اید که از یک ظرف پایدار یا دائمی: استیل یا روی هزاران دفعه یا ده‌ها سال قابل استفاده است!؟

۱۲. آیا می‌دانید که ما در انتخاب روش زندگی خود مختار هستیم و برای بهبود وضعیت کشور در حوزه‌هایی چون: فرهنگی، اجتماعی و محیط‌زیستی باید در باورها، تصمیمات، رفتار خود تجدید نظر کنیم تا بتوانیم با یک انتخاب درست، تغییر کنیم!؟

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

  1. سلام
    مطلبی را درباره ظروف پلیمری منتشر کرده اید که به نظرم فاقد مستندات علمی است و بر اساس برداشت های نویسنده محترم شما و آنهم یکطرفه نگارش شده است .
    توجه ایشان را به پژوهش های صورت گرفته علمی و مصوبات و آخرین لایحه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط ریسک کشور برای ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری جلب می کنم .
    امیدوارم این پیشنهاد مورد توجه قرار گیرد .
    نویسنده محترم در یک میز گرد علمی مطالب خود را مطرح تا امکان شنیدن نظر دیگران را هم داشته باشند .
    در پایان این نکته را متذکر شوم که بنده به دنبال اثبات درستی عملکرد هیچ تولید کننده ای نیستم همانگونه که در نفی آن نخواهم کوشید چون این وظیفه متولی امر است که به درستی عملکرد بر اساس استاندارد ایران اقدام نمایند

  2. سازمان حفاظت محیط زیست به اشتباه تایپی ریسک درج شده که تقاضای اصلاح را قبل از انتشار دارم .
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا