تورهای آفرود و تغییر اقلیم

آثار تخریبی گردشگری غیر مسئولانه

 

احسان میرزایی روزنامه‌نگار و کنش‌گر محیط‌زیست در نشست تغییر اقلیم و تورهای گردشگری گفت: صحبت را از مسابقه آفرودی که دوم مهر در یکی از مراتع ارتفاعات شمشک برگزار شد شروع می‌کنم؛ این مسابقه در حالی برگزار شد که جامعه محلی از تخریب مراتع خود به شدت ناراحت بود!

میرزایی ادامه داد: بیشتر از تجربیات خود بگویم، زمانی خودرو شاسی‌بلند داشتم بررسی-آثار-گردشگری-غیرمسئولانه-۱۰مهر۱۳۹۵-نگارستان-شهر-گلونی-گیچو تا حدودی مسئولانه به کویر و مناطق مجاز برای تردد می‌رفتم؛

اما بعد از آن متوجه شدم حتی استارت زدن این خودرو شش سیلندر برای محیط‌زیست تهدید محسوب می‌شود، پس چون با تفکر محیط‌زیستی من تضاد پیدا کرده بود، پس از چند ماه که سوارش نشدم خودرو را فروختم.

میرزایی با انتقاد از برخی تورهای آفرود گفت: به کویر مرنجاب ”دی‌جی” می‌برند، رقص نور و انواع وسایل مورد نیاز برای تفریح و تفرج وسط کویر! آن‌ها برای تفریح و سود جویی آرامش و سکوت کویر را برهم می‌زنند و فکر نمی‌کنم چنین افرادی وقتی وارد کویر می‌شوند، به روباه شنی یا دیگر جانورانی که در آن‌جا هستند اهمیتی بدهند.

کویر مرنجاب مجموعه‌ای زیبا از میراث طبیعی و تاریخی است. تاغ‌زارهایی که در آن منطقه حکم جنگل دارد،کاروانسرای سنگی مرنجاب، دریاچه نمک، رمل‌ها، دشت‌ وسیع و گیاهان خاص منطقه، به نظر شما افرادی که به‌جای جست‌و‌جوی اسرار و درک آرامش کویر، ظواهر زندگی شهری را به کویر ‌می‌برند به ضرورت وجود بوته‌ها توجهی دارند!؟

در حالی که برخی آفرودر نماها خود را دوست‌دار طبیعت می‌دانند، عملا تلاشی برای حفظ تعادل و توازن در طبیعت نمی‌کنند؛ تردد غیر مسئولانه، بدون آگاهی و آموزش ایشان خسارت جانی و مالی زیادی را نیز درپی داشته است که این رفتار غیر حرفه‌ای و سودجویانه باعث ناراحتی آفرودرهای با تجربه و با سابقه مثبت است.

مجموع هیجان و ظاهر خاص خودروهای آفرود همیشه طرفداران خاص خود را دارد. نبود  آموزش و زیرساخت‌های اصولی، نظارت کارآمد و تیم‌های ورزشی دارای مجوز باعث می‌شود آفرودرنماها برای ماجراجویی همواره به دنبال نقاط جدیدی در طبیعت باشند؛

برخی از افراد از این که هیچ مانعی جلودار خودروی پرقدرت‌شان نیست به دیگران فخر می‌فروشند، برای نمونه به نمرود می‌روند و با توجه به تجهیزاتی که روی موتور خودرو نصب کرده‌اند مانند ناو جنگی وارد رودخانه می‌شوند و از این‌که خودرو در آب فرو می‌رود و بدون هیچ مشکلی و خاموش شدنی از رودخانه عبور می‌کند به دیگران فخر می‌فروشند؛

از مانور خود کلی عکس و فیلم در فضای مجازی منتشر می‌کنند و کل‌کل‌ها شروع می‌شود و گروه‌ها یکی پس از دیگری به این مناطق وارد می‌شوند، غافل از این مهم که آزبست ساییده شده در سیستم ترمز، نشتی واسکازین و روغن موتور وارد آب رودخانه می‌شود.

این فعال محیط‌زیست گفت: حالا این تورهای غیر مسئولانه را چه کسانی و چطور برگزار می‌کنند، هماهنگی‌ها به چه شکل است و با چه مجوزی فعالیت می‌کنند، بماند. تقریبا نمی‌شود جلوی این گروه‌ها را گرفت، برای نمونه ورودی اصلی کویر مرنجاب از آران‌و‌بیدگل است، اما برخی از گروه‌ها پیش از رسیدن به کاشان از طریق روستای آب شیرین به سمت مرنجاب می‌روند.

در حالی که خشک‌سالی کشور را فرا گرفته و جوامع محلی در تامین معیشت خود دچار مشکل شده‌اند و به مشاغلی رو آورده اند که گاهی باعث آسیب جدی به محیط‌زیست و طبیعت می‌شود، گردشگری و برگزاری تور بر اساس اخلاق، رعایت هنجارها، شناخت فرهنگ جامعه هدف یا مقصد می‌تواند نقطه امیدی برای بهبود اوضاع باشد؛ اما تردد خودروهای دو دیفرانسیل در این روستا جز ضرر برای روستاییان چیز دیگری ندارد، کشاورزان همواره نگران تخریب جوی آب زیر چرخ خودروها هستند و بدون شک گرد و غبار برخواسته از تردد خودروها بر سلامت و کیفیت باغات و مزارع نیز تاثیرگذار است و این تنها گوشه‌ای از مسائلی است که آفرودر نما‌ها برای جوامع محلی و طبیعت به وجود آورده‌اند.

پایان پیام

 

مطالب مرتبط

4 نظر

  1. ‍پینگ بک: "گیچ" مجله سبک زندگی سبز احسان میرزائی: با شروع فصل پاییز و کاهش دمای هوا، شرایط برای رفتن به بیابان مساعد شده و تا پایان زمستان و حتی گاه

  2. ‍پینگ بک: جذب مسافر با وعده‌ی سیستم صوتی توپ اتوبوس و تور شاد شاد، جشن رنگ و...

  3. ‍پینگ بک: گیچ، مجله سبک زندگی سبز: گزارش یلدای کویرنوردان و بیابان‌گردان

  4. ‍پینگ بک: عوارض رانندگی در طبیعت - گیچ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس