اخبار

استان مرکزی به دوران نو سنگی بازگشت

 

اسکلت مرد ۷۵۰۰ ساله در اراک رونمایی شد

اسکلت مردی ۴۰ ساله که ۷۵۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده در حمام-موزه چهار فصل اراک رونمایی شد.رونمایی-از-اسکلت-مرد-۷۵۰۰-ساله-کشف-شده-در-روستای-سرسختی-در-شازند-اراک-که-در-حمام-چهار-فصل-رونمایی-شد-۷مهر۹۵-گیچ

این اسکلت سالم در محلی که امروز به عنوان تپه باستانی سرسختی علیا شهرستان شازند شناخته می‌شود، کشف شده است و پس از برش زدن از چهار طرف و قالب گیری با گچ، توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت کشور که قبل از آن کار انتقال مکشوفات خیابان مولوی تهران را بر عهده داشته، به حمام-موزه چهار فصل اراک منتقل شد و مراحل مطالعه، تثبیت استخوان و استحکام بخشی  آن کمتر از دو ماه انجام شد.

ویژگی خاصی که این کشف در تاریخ و تمدن استان مرکزی دارد، آن است که در حدود ۴ هزار سال به قدمت استان اضافه شده است.

 علت سالم ماندن اسکلت

 این اسکلت که در عمق ۶ متری کشف شده است به دلیل پایین بودن میزان آهک و اسید خاک و همینطور بالا بودن میزان نمک پس از ۷۵۰۰ سال کاملا سالم باقی مانده و حتی دندان‌‌ها نیز سالم مانده است.

 اشیاء همراه

اشیاء همراه اسکلت که نشانه اعتقاد مردم آن زمان به زندگی پس از مرگ است، شامل: یک اجاق سنگی، لاک لاک‌پشت(کاربری نا مشخص)، آسیاب دستی از جنس سنگ و… است.

رونمایی-از-اسکلت-مرد-۷۵۰۰-ساله-کشف-شده-در-روستای-سرسختی-در-شازند-اراک-که-در-حمام-چهار-فصل-رونمایی-شد-۷مهر۹۵-گیچ

رونمایی-از-اسکلت-مرد-۷۵۰۰-ساله-کشف-شده-در-روستای-سرسختی-در-شازند-اراک-که-در-حمام-چهار-فصل-رونمایی-شد-۷مهر۹۵-گیچ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا