جامعه سبزسبک زندگی سبزگرمایش زمین و تغییرات اقلیمیمقاله سبزیادداشت ها
موضوعات داغ

تاثیر گرمایش زمین بر جانوران قطب شمال

AFP

Wednesday 14 September 2016 15.26 BST

مترجم: ناعمه اعلایی
دانشجوی محیط زیست

مجله گیچ gich.ir: تغییرات اقلیمی تهدید جدی برای خرس‌های قطبی. محققین نسبت به تخریب زیستگاه خرس‌های قطبی و انقراض این حیوان هشدار دادند. تحقیقات اخیر ثابت می‌کند عرصه یخی اقیانوس منجمد شمالی که خرس‌های قطبی برای بقا به آن نیاز دارند، در ۱۹ منطقه قطبی به شکل چشمگیری کاهش داشته است. 

شاید قطب شمال به نظر ما خیلی سرد و غیر قابل زندگی باشد، اما وابستگی خرس‌های قطبی به سرما و یخ‌های سطح دریا، مانند وابستگی انسان به اکسیژن و آب، خوراک و سرپناه برای ادامه حیات است. امروز تغییرات اقلیمی مهم‌ترین تهدید تداوم این گونه‌ی جانوری است.

خرس قطبی اولین قربانی تغییرات اقلیمی

طبق گزارشی که اخیرا مجله اتحادیه علوم جغرافیایی اروپا European Geosciences Union منتشر کرده؛افزایش دمای قطب به واسطه تغییرات اقلیمی، عرصه‌های یخی سطح دریا قبل از شروع فصل بهار ذوب می‌شوند و سپس در پاییز دوباره یخ می‌زنند.

محققین هشدار می‌دهند که مطابق اطلاعات ماهواره‌ای، تعداد روزهایی که در تمامی مناطق ۱۹ گانه سطح دریا پوشیده از یخ است، بین ۷ تا ۱۹ روز در هر دهه (سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۴) کاهش یافته است.

به گفته این تحقیق، جمعیت جهانی خرس‌های قطبی (Ursus maritimus) حدود ۲۵ هزار برآورد شده است. خرس‌ها قطبی که به نماد ناهنجاری‌های حاصل از گرمایش جهانی تبدیل شده اند، بیشتر زمان خود را روی صفحه‌های یخ زده‌ی سطح اقیانوس منجمد شمالی می‌گذرانند.

بیشتر بدانیم: راهکارهای فردی برای جلوگیری از گرمایش زمین

تهدید جدی تغییرات اقلیمی در قطب شمال

در حالی که صفحه‌های یخ به طور طبیعی در ماه‌های گرم ذوب شده و عقب نشینی می‌کنند و در زمستان دوباره شکل می‌گیرند. زمانی که یخ ذوب می‌شود، حیوانات قطبی به خشکی می‌آیند و با مابقی ذخیره چربی خود ادامه حیات می‌دهند، تا زمانی که سطح دریا دوباره یخ بزند.

اما این محدوده زمانی (استقرار در خشکی) برای برخی از خرس‌های قطبی طولانی و طولانی‌تر شده است.

دانشمندان می‌گویند میزان گرم شدن قطب شمال حدود دو برابر میزان گرمایش جهانی است. نتیجه ای که حاصل از تغییرات اقلیمی تشدید شده توسط فعالیت‌های ما در آزادسازی گازهای گلخانه‌ای به واسطه استفاده‌ی بی رویه از سوخت‌های فسیلی است.

بیشتر بدانیم: تاثیر سبک زندگی در میزان انتشار کربن

کاهش دوران یخبندان با تغییرات اقلیمی

اما خرس‌های قطبی دردوره‌های بلند مدت گرما (بدون یخ)، مجبور هستند مسافت‌های طولانی‌تری را برای یافتن خشکی، شنا کنند.

سال گذشته، اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت IUCN اعلام کرد: در اواسط قرن حاضر ممکن است جمعیت این موجودات، به یک سوم جمعیت فعلی کاهش یابد.

خرس‌های قطبی در لیست سرخ گونه‌های در معرض خطر قرار دارند و در حال حاضر  به عنوان گونه‌ “آسیب پذیر” اعلام شده اند.

خرس‌ها قطبی برای شکار کردن نیاز به صفحه‌های یخی سطح دریا دارند. چرا که در شنا نمی‌توانند از صید مورد علاقه‌ی خود، خوک های آبی، جلو بزنند.

آن‌ها در نزدیکی حفره‌های تنفس خوک آبی کمین کرده و زمانی که خوک‌ها برای تنفس روی سطح می‌آیند، شکارشان می‌کنند. 

بیشتر بدانیم: بشر چطور باعث گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی شد؟

تغییرات اقلیمی و کاهش تولید مثل خرس‌ها

حتی فصل جفت‌یابی خرس‌های قطبی به صفحه‌های یخی وابسته است. خرس‌های نر و ماده برای جفت گیری، روی صفحه‌های یخی به هم می‌رسند. 

طبق تحقیق انجام شده: تغییرات اقلیمی در اقیانوس منجمد شمالی، بر فراوانی و تولید مثل، وضعیت جسمانی و توزیع خرس‌های قطبی اثرگذار است.

بیشتر بدانیم: تثبیت دمای زمین با احیای خاک

تغییرات اقلیمی و گسترش دست‌اندازی انسان به قطب

به گفته WWF: با آب شدن و عقب نشینی صفحه‌های یخی، قلمرو خرس‌های قطبی به محل سکونت انسان‌در خشکی بیشتر نزدیک می‌شود.

با ذوب شدن یخ‌های سطح دریا و افزایش فرصت پیشروی در آب‌ها، فعالیت‌های کشتیرانی در قطب و همچنین فرصت توسعه فعالیت‌های نفتی و گازی افزایش یافته است؛ که نتیجه‌ی‌ آن چیزی جز تهدید هر چه بیشتر زیستگاه حیوانات و آب‌زیان نیست.

کارشناسان می گویند: در عوض با ذوب شدن صفحه‌های یخی قطب شمال، آب دریاها هم بالاتر می‌آید و گرمایش جهانی را تشدید می‌شود! چرا که یخ می‌تواند اشعه‌های خورشید را بازتاب دهد، اما آب گرما را جذب می‌کند.

منبع: گاردین

ویراستاری: احسان میرزائی

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۵ دیدگاه

  1. سلام ببخشید در مورد اینکه چرا جانوران قطب نسبت به جانوران عرض های جغرافیایی پایین تر خود اندام های انتهایی کاهش یافته تر دارند و جثه بزرگتری دارند؟! اطلاعاتی دارید !؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا