پیشگیری از کرونا ویروس - کووید۱۹جامعه سبزراهکارهای سلامتی تن و روانسبک زندگی سبز

کرونا ویروس، کودکان، سالمندان

  • تفاوت ویروس کرونا با بقیه ویروس‌ها
  • سفر رفتن در شرایط شیوع کرونا
  • مواردی که برای کودکان و نوزادان باید رعایت شود
  • مواردی که برای افراد مسن باید رعایت شود
  • بهترین راه‌های ضدعفونی کردن
  • ماسک و دستکش استفاده شده را چه کنیم؟
  • آیا استفاده از ماسک برای همه ضروری است؟
  • در صورت مشاهده علائم کرونا بهترین کار چیست؟

کرونا ویروس مسری‌تر از آنفولانزا

مجله گیچ gich.ir: ویروس کرونا همچنان در جهان، ایران و کشورهای منطقه پیشروی می‌کند. رسانه‌های چین مدعی شده‌اند که پژوهشگران این کشور واکسن خوراکی کرونا را تولید کرده‌اند. اما هنوز واکسن کرونا روی افراد مبتلا آزمایش نشده است.

کرونا همچنان خبر داغ رسانه‌های مختلف است. رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا دیدگاه علمی متخصصان حوزه‌های مرتبط را به مخاطب خود منتقل کنند. البته گاهی هم نه…

شبکه بی‌بی‌سی نیز در این راستا ویدئویی از دکتر محمود رضا پورکریم، متخصص ویروس شناسی پزشکی، محقق در زمینه ویروس کرونا منتشر کرده است. متن صحبت‌های دکتر پورکریم در خصوص ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ را می‌خوانیم.

متن صحبت‌ها، پیاده شده از ویدئوی منتشر شده توسط BBC: دکتر پورکریم هستم از بخش ویروس شناسی انستیتو رگا بلژیک، جایی که به سرپرستی پروفسور واندراس مشغول تحقیق بر روی کرونا ویروس هستیم.

پیشنهاد ویژه: راهکارهای فردی برای مقابله با ویروس کرونا

در صورت مشاهده علائم کرونا بهترین کار چیست؟

ابتلا به کرونا ویروس مثل یه سرما خوردگیه: تب، گلو درد، سر درد، درد ماهیچه و یا سرفه های خشک رو هم میتونه داشته باشه.

اما مهم اینه که اگر ما احساس کردیم، مبتلا شدیم در منزل بمانیم. نه اینکه بلندشیم بریم مراکز درمانی و آنجا هم به عنوان یک منبع عفونت، دیگران رو آلوده کنیم.

بمانیم در منزل، در یک اتاقی که با دیگران کمترین تماس رو داشته باشیم. دریچه داشته باشه این اتاق، بتونیم دریچه رو باز کنیم مقداری، تا هوا در جریان باشه.

طبق پروتوکل‌هایی که مراکز بهداشتی و درمانی دارند، ما باهاشون تماس بگیریم، بر اساس این پروتکل به ما میگن ما چه کار بکنیم. در صورت اینکه ما وضعیتمون بدتر بشه تب‌مون مثلا به بالاتر بره (بالای ۳۸ درجه)، اینها میان ازمون تست کرونا را می‌گیرند و اگر تست کرونا مثبت بشه ما را به قرنطینه منتقل می کنند.

در این قرنطینه میمونیم، انشاالله تا زمانی که بهبود کامل پیدا کنیم…

آیا استفاده از ماسک برای همه ضروری است؟

دکتر پورکریم: اگر چه استفاده از ماسک برای افراد مبتلا ضروری است. اما از آنجایی که ۸۰ درصد موارد، این بیماری بدون علامت هست و ما نمی‌دانیم که مبتلا شدیم یا نه، استفاده از آن خالی از لطف نیست.

مشروط بر اینکه این ماسک‌ها در محیط‌های بسته استفاده بشه، نه اینکه محیط های باز. محیط‌های بسته مثل مترو، مثل اتوبوس، مثل تاکسی، کلاس درس، محیط اداره و جاهایی که ممکنه ما با افراد آلوده سر کار داشته باشیم.

این ماسک‌ها بایستی قبل از ورود به منزل، به طرز صحیحی امحا بشه. هر چیزی که بتونه از انتشار قطرات تنفسی ما جلوگیری بکند، اون می‌توان به‌عنوان ماسک عمل بکنه. باز مشروطه بر اینکه به موقع تعویض بشه و مرطوب نشه که ایجاد آلودگی های مضاعف بکند برای ما.

پیشنهاد ویژه: سبک زندگی سبز و راهکارهای سلامتی

ماسک و دستکش استفاده شده را چه کنیم؟

دکتر پورکریم: ماسک و دستکشی را که قبل از ورود به منزل در یک کیسه جداگانه قرار دادیم، درِ کیسه‌اش رو محکم ببندیم و توی کیسه زباله بزرگتری که در منزل داریم و در یک سطل دردار هست، اون رو بگذاریم…

 بهترین راه‌های ضدعفونی کردن چیست؟

دکتر پورکریم: الکل بایستی الکل پزشکی ۷۰ درصد باشه، از استفاده از الکل صنعتی خودداری بشه. برای سطوح میتونیم از آب ژاول یا همون وایتکس یه مقدار رقیق استفاده کنیم. البته آب و صابون در صورتی که این‌ها هم در دسترس نبود، بهترین هستش.

دستهامون رو با آب و صابون بشوریم، صورتمون رو با آب و صابون بشوریم، این‌ها بهترین ضدعفونی کننده های ما در قبال کرونا هستند.

پیشنهاد ویژه:مراقبت از کودکان در برابر کرونا

 چه مواردی را برای افراد مسن رعایت کنیم؟

دکتر پورکریم: بهتر هستش وقتی که ورود می‌کنیم به منزل، ابتدا دست و صورتمون رو بشوریم. بعد نزد آنها بریم، من از کادر درمانی که امروز در خط اول مبارزه با کرونا است، تشکر می کنم. از ایشان خواهش می‌کنم که یک چند مدتی از تماس مستقیم با پدر مادر هاتون خودداری کنید.

به دلیل اینکه شما در تماس هستید را بیماران، یا با افرادی که مبتلا شده‌اند احتمالاً و این ممکن است که این ویروس را خدای ناکرده خدای ناکرده به پدر و مادرمون منتقل کنیم؛ پس ما بیشتر بایستی مراقب باشیم.

چه مواردی را برای کودکان و نوزادان رعایت کنیم؟

دکتر پورکریم: در مورد کودکان چندان این بیماری مهلک نیست، اما نوزادان به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدنشان هنوز تکامل پیدا نکرده، بهتر این است که اون‌ها هم در تماس نباشند و ما با دست و صورتی که از بیرون آمدیم و نوزادان‌مان تماس نگیریم.

پیشنهاد ویژه:داستان ویروس، سرماخوردگی و بیماری

 آیا سفر رفتن در این شرایط صحیح است؟

دکتر پورکریم: اگر دولت ما دستور به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات داده، برای این نیست که ما بلند شیم بریم تفریح و مسافرت.

تعطیلی برای این است که ما از جمع شدن در مناطق خاصی جلوگیری کنیم.

ما در منزل بمانیم، این که من برم مسافرت میرم شیلنگ (نازل) پمپ بنزین را لمس می کنم. میرم رستوران، میرم قهوه خانه های بین راه، خرید می کنم، تماس حاصل می کنم.

جاهای شلوغ جمع میشیم، این باعث میشه که این اپیدمی شدت پیدا کنه، ما تعطیل شدیم دولت تعطیل کرده که در منزل بمانیم و از تماس بسیار جلوگیری کنیم، این بهترین راه کنترل یک اپیدمی است.

 تفاوت ویروس کرونا با بقیه ویروس‌ها چیست؟

دکتر پورکریم: اگر از من بپرسید که کرنا چقدر اهمیت داره، در حالی که این ویروس میزان مرگ و میرش کمتر از آنفولانزا هستش…

باید بهتون بگم که جامعه بشری در مقابل آنفولانزا دارای یک سری مقاومت های پیش زمینه است. به دلیل برخوردهای قبلی در بدن ما یکسری سلول های ایمنی و آنتی بادی‌های در مقابل آنفولانزا وجود دارد، که ما را تا حدودی مقاوم کرد.

اما در مقابل ویروس کرونا ما اولین بار هست که برخورد می‌کنیم. در مقابل برای آنفولانزا ما واکسن داریم. اما در مورد کرونا ما واکسنی نداریم تا به حال…

از همه مهمتر اینکه کرونا بسیار مسری تر از ویروس آنفولانزا هست و به شدت انتقال پیدا میکنه بین افراد و از افراد هم به افراد دیگه میتونه منتقل بشه.

پایان

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا