اخبارسبک زندگی سبز

چلنج کاپ شمشک

مسابقات آفرود درمرتفع‌ترین پیست جهان!

امیدواریم سازمان حفاظت محیط‌‌زیست و منابع طبیعی، با هیئت برگزاری مسابقه چلنج کاپ شمشک مساعدت کنند و برای سال آینده محلی مناسب که از نظر محیط‌زیستی کارشناسی و تایید شده است را به جای این مرتع مرتفع (پیست) پیشنهاد کنند.

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: دومین دوره‌ی چلنج کاپ شمشک، در مرتفع‌ترین پیست خودرو‌های چهارچرخ (دو دیفرانسیل) برگزار شد؛ این پیست در حالی مرتفع‌ ترین است که در اطراف شهر تهران بیابان‌های وسیعی وجود دارد و با این حال چنین میدانی در ارتفاعات البرز ایجاد شده است.

احتمالا اگر این رشته ورزشی  تحت نظارت سازمان‌های مربوطه در محدوده مشخصی از بیابان‌های تهران برگزار شود، به مراتب آسیب کم‌تری به محیط‌زیست و جوامع محلی وارد می‌شود!

شروع مسابقه آفرود

مسابقه از ساعت ۱۰:۰۰ صبح جمعه دوم مهر ماه ۱۳۹۵ با حضور شرکت کنندگان و نزدیک به ۸۰۰ نفر جمعیت ( حدودا ۳۰۰ خودرو شاسی بلند) در مرتعی نسبتا هموار، در ارتفاعات شمشک شروع شد؛ مسابقه به صورت تیمی بود، یعنی یک راننده و کمک با خودرو مسابقه و یک خودرو امداد با دیگر اعضای تیم، که باید با همکاری یکدیگر مراحل و موانع متنوع مسابقه را طبق قوانین طی می‌کردند.

موانع و مراحل سختی چون خندق و پل چوبی

مسابقه شامل چند بخش متنوع و البته دشوار  مانند: خندق آب و  پل‌ چوبی بود که در کل بسیاری از شرکت کنندگان در این مراحل توفیق چندانی نداشتند؛ حتی اعضای یکی از تیم‌ها در مرحله خندق دچار حادثه شد.

روستاییان از برگزاری مسابقه در مراتع ناراضی بودند

هرچند محیط‌بانان در محل مسابقه حضور داشتند، اما سطح وسیعی از خاک و گیاهان مرتعی در محل مسابقه دستخوش تغییرات و ناهنجرای شدو

در صورت عدم آگاهی و ژذیرش مسئولیت از سوی رانندگان، قدرت بالا و ویژگی های خاص خودرو های دو دیفرانسیل می تواند باعث تخریب و نابودی پوشش گیاهی شود.

شایسته است سازمان حفاظت محیط‌‌زیست، منابع طبیعی و مجریان چنین مسابقاتی، به منظور حفاظت و صیاننت از ارزش‌های طبیعی غیر قابل بازگشت دقت نظر و هماهنگی بیشتری داشته باشند.

گزارش تصویری دومین دوره‌ی مسابقه چلنج کاپ شمشک

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا