سبک زندگی سبزکودک و طبیعت

آیا اظهارات کلانتری بر خلاف نظر رهبری نیست

پدر و مادر خدای کودک هستند، اگر محل زندگی کودک آپارتمانی در شهری چون تهران باشد، پدر و مادر حکم زندان‌بان او را هم دارند. اما حضور آزادانه و خودانگیخته کودک در طبیعت باعث می‌شود تا او به کمک حواس پنجگانه خود با عناصر طبیعت ارتباط برقرار کند و به قدرتی ما فوق قدرت‌ها پی ببرد، قدرتی که باعث بارش برف و باران از آسمان، روییدن نهالی از یک هسته، عسل از زنبوری کوچک و میوه‌ای کوچک چون زیتون از درختی بزرگ، می‌شود.

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: درحالی که کودکان به نسبت ده‌های گذشته به دلیل مسائل امنیتی کمترین فرصت برای حضور در فضای خارج از خانه (کوچه) را دارند، مدرسه طبیعت در فضایی ایمن و سلامت، بدون امر و نهی و هیچ تحمیلی، شرایطی را برای کودکان شهری فراهم کرد که یک کودک روستایی به طور طبیعی با آن بزرگ می‌شود.

به زبان دیگر کودک روستایی پا را که از در خانه بیرون می‌گذارد به طور مستقیم با عناصر طبیعت در ارتباط است، سرما و گرما، باد و باران، برف و یخبندان، خشک‌سالی و ترسالی، درخت و گیاه، اسب و الاغ، سگ و گربه، گوسفند و بز، مرغ و خروس، داس و تبر، گاوآهن و خرمن کوب، همه و همه نه فقط وسایل امرار معاش یک خانواده روستایی، بلکه ابزار، وسیله و عامل رشد جسمانی همراه با رشد فکری، شکوفایی و خلاقیت، اعتماد به نفس و رشد عزت نفس کودک روستایی است.

این فرصتی است که کودک روستایی از آن برخوردار است، چون فراتر از هر قانونی این حق طبیعی او است، این زندگی طبیعی او است پیش از هر فتوایی!

کدام فرصت را برای کودکان ایجاد کردیم؟

از خودمان بپرسیم طی دهه‌های گذشته برای تکه‌ی گم شده‌ و بلکه به فراموشی سپرده شده‌ی پازل زندگی کودکان سرزمین‌مان چه کردیم، کدام فرصت برابر را برای حضورشان در طبیعت را فراهم کردیم؟

غیر از تمرین کتاب علوم و کاشتن لوبیا، که آن هم برای گرفتن نمره بود، نه درسی از درس‌های آفرینش، کدام زمان بود تا کودکان بتوانند در امنیت و سلامت، آرامش و احترام از حق طبیعی خود برخوردار باشند!

اما دکتر کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست خبری سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در خصوص مدرسه طبیعت به اصحاب رسانه چنین می‌گوید.

به نقل از ایسنا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد چرایی مخالفت سازمان محیط زیست با ادامه کار مدارس طبیعت گفت: صدور مجوز برای فعالیت مدارس طبیعت کاملا غیر قانونی بود و هیچ مهمل قانونی برای صدور مجوز وجود نداشت. طبق قانون اگر اتفاقی برای یکی از کودکان در مدرسه بیفتد برای مثال اگر پای کسی بشکند رئیس سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد و دیه آن را پرداخت کند.

کلانتری تاکید کرد:‌ طبق فتوای مراجع عظام تقلید مدارس طبیعت غیر شرعی اعلام شد و رسما به سازمان محیط زیست اعلام کردند که حق صدور مجوز برای مدارس طبیعت نداریم.

وی در پاسخ به چرایی مخالفت مراجع با ادامه کار مدارس طبیعت تصریح کرد: گفته می‌شود که در مدارس طبیعت ایدئولوژی‌های غیردینی تبلیغ می‌شود. برای مثال سگ به جای خواهر و گربه به جای برادر تلقی می‌شود. افزون بر اینها دو ماه پیش وزارت اطلاعات نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد که بر مبنای آن دو نفر از بنیانگذاران مدارس طبیعت که نسبت به صدور مجوز این مدارس اقدام می‌کردند، جزو حزب توده بوده‌اند و صلاحیت کار در این حوزه را ندارند.

کلانتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال ایجاد محمل قانونی برای مدارس طبیعت بود اما یک ماه پس از شروع این پیگیری‌ها برای قانونی کردن مدارس طبیعت از طرف مراجع عظام تقلید فتوا صادر شد که فعالیت مدارس طبیعت غیر دینی است.

اگر مدرسه طبیعت نه پس چی آره

مجله گیچ gich.ir: پس در این بین حق طبیعی کودکان چه می‌شود، نکند سیاستمداران تک بعدی خدای کودکان هستند و ما نمی‌دانستیم؟ از آنانی که مواضع تندی علیه مدرسه طبیعت دارند باید پرسید در دوران تشدید ناهنجاری‌های آب و هوایی و مسائل داخلی و خارجی اگر مدرسه طبیعت نه پس چه چیز آره؟

فرض محال اگر رئیس سازمان درست بگویید، کدام طرح و ایده را به ازای تعطیلی مدارس طبیعت ارائه کرده‌اند، تا حداقل به فتوای رهبری هم عمل کرده باشند؟

کدام یک از خبرنگاران حاضر در نشست از آقای کلانتری پرسید: بر اساس کدام استفتاء و با استناد به کدام دست خط و از کدام مرجع محترم حرف می‌زنید؟

و اینجاست که مسئولین ذیربط نه بعد از چهل سال، بلکه بگویند طی چهار سال گذشته و بعد از تاکید خردمندانه رهبری که به عنوان سیاست‌های کلی محیط زیست به رؤسای قوا ابلاغ شد، چرا ساز و کار لازم برای ایجاد بستری قانونی و بر اساس عرف و هنجارهای حاکم بر جامعه و حضور کودکان در طبیعت را فراهم نکرده‌اند؟!

در حالی لغت به لغت این ابلاغیه‌ی مهم و با ارزش است که نمی‌توان حتی یک کلمه در مخالفت با آموزش محیط‌زیستی به کودکان یا حضور آزادانه و خود انگیخته کودکان در طبیعت را در آن پیدا کرد.

ابلاغ سیاست‌های کلی «محیط زیست»


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، در نامه‌ای به رؤسای قوا، سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.
ایجاد نظام یک‌پارچه‌ی ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی، جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، تهیه‌ی اطلس زیست‌بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی از جمله محورهای ابلاغیه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
متن سیاست‌های کلی محیط زیست که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده، به این شرح است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
سیاست‌های کلی محیط زیست

۱. مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیست‌بوم به‌ ویژه با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی.

۲. ایجاد نظام یکپارچه‌ی ملی محیط زیست.

۳. اصلاح شرایط زیستی به‌منظور برخوردار ساختن جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی.

۴. پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌های غیرمجاز و جرم‌انگاری تخریب محیط زیست و مجازات مؤثر و بازدارنده‌ی آلوده‌کنندگان و تخریب‌کنندگان محیط زیست و الزام آنان به جبران خسارت.

۵. پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده‌ی هوا، آب، خاک، آلودگی‌های صوتی، امواج و اشعه‌های مخرب و تغییرات نامساعد اقلیم، و الزام به رعایت استانداردها و شاخص‌های زیست‌محیطی در قوانین و مقررات، برنامه‌های توسعه و آمایش سرزمین.

۶. تهیه‌ی اطلس زیست‌بوم کشور و حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعه‌ی منابع طبیعی تجدید پذیر (مانند دریا، دریاچه، رودخانه، مخزن سدها، تالاب، آبخوان زیرزمینی، جنگل، خاک، مرتع و تنوع زیستی به‌ویژه حیات وحش) و اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی) آنها بر اساس معیارها و شاخص‌های پایداری، مدیریت اکوسیستم‌های حساس و ارزشمند (از قبیل پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی) و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقاء آنها تا سطح استانداردهای بین‌المللی.

۷. مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی نظیر بیابان‌زایی، گرد و غبار به‌ویژه ریزگردها، خشکسالی و عوامل سرایت‌ دهنده‌ی میکروبی و رادیواکتیو و توسعه‌ی آینده‌ نگری و شناخت پدیده‌های نوظهور زیست‌محیطی و مدیریت آن.

۸. گسترش اقتصاد سبز با تأکید بر:
۱ـ۸. صنعتِ کم‌کربن، استفاده از انرژی‌های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پساب‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست‌محیطی.
۲ـ۸. اصلاح الگوی تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینه‌سازی الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی به‌ویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط زیست.
۳ـ۸. توسعه‌ی حمل و نقل عمومی سبز و غیرفسیلی از جمله برقی و افزایش حمل و نقل همگانی به‌ ویژه در کلان‌شهر‌ها.

۹. تعادل‌بخشی و حفاظت کیفی آب‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان‌داری، مدیریت عوامل کاهش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و تبخیر و کنترل ورود آلاینده‌ها.

۱۰. استقرار نظام حسابرسی زیست‌محیطی در کشور با لحاظ ارزش‌ها و هزینه‌های زیست‌محیطی (تخریب، آلودگی و احیاء) در حساب‌های ملی.

۱۱. حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط زیست با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله عوارض و مالیات سبز.

۱۲. تدوین منشور اخلاق محیط زیست و ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای سازنده‌ی ایرانی ـ اسلامی.

۱۳. ارتقاء مطالعات و تحقیقات علمی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوآورانه‌ی زیست‌محیطی و تجارب سازنده‌ی بومی در زمینه‌ی حفظ تعادل زیست‌بوم‌ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست.

۱۴. گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیست‌محیطی جامعه و تقویت فرهنگ و معارف دینیِ مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به‌ ویژه امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه.

۱۵. تقویت دیپلماسی محیط زیست با:
۱ـ۱۵. تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار و آلودگی‌های آبی.
۲ـ۱۵. توسعه‌ی مناسبات و جلب مشارکت و همکاری‌های هدفمند و تأثیرگذار دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌ی محیط زیست.
۳ـ۱۵. بهره‌ گیری مؤثر از فرصت‌ها و مشوق‌های بین‌المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم‌ کربن و تسهیل انتقال و توسعه‌ی فناوری‌ها و نوآوری‌های مرتبط.

کودک در طبیعت خدای خود را جست و جو می‌کند و آواز بلبل بذر محبت خدا را در دل کودک می‌کارد…

منبع خبر: isna.ir

منبع ابلاغیه: khamenei.ir

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. سلام جناب آقای احسان میرزایی/من ابوالقاسم کریمی هستم که مدتی قبل در قرار سبز (عموحسن=حسن اجتماعی) به فعالیت های محیط زیستی میپرداختم…

    چند دوبیتی محیط زیستی که سروده خودم هست را برای شما ارسال میکنم

    اگر مایل بودید در سایت خود انتشار دهید

    *آدرس سایت و شبکه اجتماعی برای ارائه مدرک است
    *پیشنهاد_اگر برای ارتباط از پیام رسان های ایرانی هم استفاده کنید خوب است ، چون فیلتر شکن ها بد کار میکند
    ________________________________________________________________________________________________
    ۱
    بهار آمد ولی گل را چه سود است
    سراپای تن باران کبود است
    هوا در شهر آدم های خود خواه
    سوار ابر بی افسار دود است
    ۲
    سلامی به کلاغ و مرغ مینا
    به شیر و ببر و خرس و گرگ و چیتا
    سلامی به خدنگ و مار و عقرب
    و هر حیوانی در هر جای دنیا
    ۳
    بهار آمد ، ولی تنها و خسته
    غمی ، لبخند جنگل را شکسته
    به جای موج آب و رقص ماهی
    علف بر دامن هامون نشسته
    ۴
    دل انسان به حرص و کینه چرکین
    هوا آلوده و دریاچه غمگین
    مصیبت ها به دوشش دارد آن کس
    که میخواهد زمین را بهتر از این

    شاعر:ابوالقاسم کریمی

    آدرس وبسایت رسمی:
    k540
    آدرس ایمیل(درصورتی که تمایل به ارتباط داشتید)
    farzandezamiin@gmail .com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا