خانه سبزسبک زندگی سبزکمپوست خانگی
موضوعات داغ

راه و روش دفن پسماند تر خانگی

مجله گیچ gich.ir احسان میرزایی: پسماند تر هزینه کلانی را بر زنجیره جمع آوری پسماند شهری تحمیل می‌کند. همینطور پسماند تر پس از ورود به مرکز نگهداری پسماند شهری، به مرور باعث تولید شیرابه‌های سمی و خطرناک می‌شود. لذا خارج کردن پسماند تر از خانه و ریختن آن در مخزن زباله، پایان کار پسماند تر نیست و نباید این رفتار بیانگر پایان مسئولیت ما باشد!

یکی از اقدامات و راهکارهای تاثیرگذار در کاهش ردپای کربن، ابتدا تلاش برای تولید کمتر زباله یا پسماند و سپس مدیریت پسماند خانگی است. در این یادداشت به چند نکته در خصوص راه و روش دفن پسماند تر خانگی می‌پردازیم.

پسماند تر و شرایط پوسیدن

میزان رطوبت پسماند تر و شرایط آب و هوایی در چگونگی و کیفیت پوسیدن پسماند تر تاثیرگذار است. مخصوصا که یک گام مهم و اساسی برای این کار دفن کردن پسماند به صورت تر است.

آب موجود در پسماند تر نیز بخشی از ردپای آب به حساب می‌آید. پس این آب هم ارزشمند و هم کاربردی است. اگر شرایط و فضای لازم وجود دارد، بهتر است این دسته از پسماند را زمانی که تر هستند، در چاله پسماند دفن کنیم. تر بودن برای تبدیل به کمپوست در روش‌های دیگر نیز، اهمیت دارد.

برخی از دوستان از روش خشک کردن پسماند و سپس دفن استفاده می‌کنند. در این روش رطوبت مورد نیاز پسماند برای پوسیدن از آن گرفته می‌شود. البته این روش نیز برای افرادی که زیرساخت و فضای لازم برای چاله پسماند، ورمی کمپوست و… را ندارند، کاربردی و مفید است.

پسماند تر را کجا دفن کنیم؟

روش چاله پسماند گزینه مناسبی برای بهبود وضعیت خاک در مزرعه، باغ یا باغچه است. به چند دلیل دفن پسماند تر در طبیعت هرگز توصیه نمی‌شود.

۱. طبیعت نیازی به این لطف ما ندارد…

یعنی خیال نکنیم با این کار لطفی در حق طبیعت کرده‌ایم. همین که در طبیعت ردی از خودمان باقی نگذاریم و زخمی به زخم‌هایش اضافه نکنیم کافی است.

۲. سموم و مواد شیمیایی احتمالی موجود در پسماند تر؛

برخی از سموم دفع آفت و روغن‌ها که برای پایداری میوه استفاده شده هنوز در پوست میوه‌ها وجود دارد. این مواد نباید با خاک بکر مخلوط شوند. شاید برخی بگویند حالا یک بار اشکال ندارد، اما هدف ما جا انداختن رفتار و رویه درست است.

۳. کشیده شدن حیات وحش به سمت پسماند تر؛

ممکن است حیوانات به خاطر بوی پسماند زمین را حفر کنند. پسماند را کلا بیرون بریزند و از آن تغذیه کنند.

۴. رشد نهال و گیاه غیر بومی؛

ممکن است هسته‌ میوه‌ها فرصت رشد پیدا کنند و به این ترتیب یک گونه‌ غیر بومی در آن محل رشد کند.

۵. انتشار تخم حشرات در مناطق دیگر؛

برخی حشرات مانند آنچه که در عکس می‌بینید (تخم‌گذاری یک حشره روی آلبالو) با این کار وارد مناطق دیگر می‌شوند و این خوب نیست.

چاله پسماند در مزرعه و باغ

  • چاله پسماند به احیای زمین کشاورزی و باغ کمک بسیاری می‌کند. کرم‌های خاکی از پسماند موجود در چاله تغذیه کرده و با گوارش آن، نوعی کمپوست را دفع می‌کنند.
  • چاله پسماند باعث تشکیل کلونی کرم‌های خاکی شده و باعث گسترش شبکه کانال‌های زیر زمین می‌شود. این امر به رشد ریشه درختان و رسیدن اکسیژین به زیر سطح کمک می‌کند.
  • نفوذ پذیری خاک بیشتر شده و آب بیشتری در کانال‌ها ذخیره می‌شود. نکته مهم در تولید پوسال از پسماند تر، فراهم کردن شرایط مناسب زیست در چاله است.

احسان_میرزائی

نگارش اول: جمعه – ۱۴ – تیر – ۱۳۹۸ – ساعت ۱۳:۱۱

ویرایش دوم: جمعه – ۳ – اردیبهشت – ۱۴۰۰ – ساعت: ۰۰:۱۰

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا