آموزش آشپزیتفریح و آموزش سبز

گوشت قرمز دشمن سیاره زمین

سه‌شنبه‌های بدون گوشت

 

حتی خورد و خوراک ما هم در ناهنجاری‌های اخیر زمین موثر است…

به گزارش گیچ به قلم احسان میرزائی: هیچ می‌دانستید که سبک زندگی فرد فرد انسان‌هایی که روی سیاره زمین زندگی می‌کنند در تشدید گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی موثر است؟

حتی خورد و خوراک ما هم در ناهنجاری‌های اخیر زمین موثر است، امروزه بسیاری از مردم جهان به حقیقت نقش گوشت قرمز در گرمایش زمین پی برده‌ و به گیاه‌خواری روی آورده‌اند. صحبت از آب مجازی، جنگل‌های تراشیده شده برای ایجاد مراتع و زمین کشاورزی، گاز متان حاصل از دامداری‌ها و… است، که با افزایش تقاضا در بازار گوشت هر روز منابع طبیعی بیشتری صرف تولید گوشت قرمز می‌شود. در حالی که اگر ما در مصرف گوشت اعتدال را رعایت کنیم، به مرور تقاضا در بازار کم می‌شود و فشار کمتری به منابع طبیعی وارد کرده‌ایم.

قصد تعطیل کردن دامداری‌ها یا ورشکست کردن قصاب‌ها را نداریم، چراکه اگر روند فعلی همچنان ادامه داشته باشد، به خودی خود این اتفاق ناگوار به بدترین شکل ممکن می‌افتد. لذا نگارنده این یادداشت را در قالب پیشنهاد به شما ارائه می‌کند و البته توقعی هم در پذیرش آن نیست.

منتها نباید فراموش کنیم که طبق آخرین آمار فائو، سالانه در کشور عزیزمان ایران ۳۵میلیون تن غذا و سبزیجات سالم دور ریخته می‌شود. پس آن‌چه مسلم است ما باید در سبک زندگی و مخصوصا تغذیه‌ی خود تغییراتی ایجاد کنیم و به دنبال سبک زندگی سبز باشیم.

ما ضمن احترام به تمام عقاید و باورها، میانه‌روی و اعتدال را پیش ‌‌می‌گیریم و باز تاکید می‌کنیم به دنبال جایگزینی نیستیم و صرفا پیشنهادی داده‌ایم و مخاطب در پذیرش آن مختار است.

بنابراین با خانم مرضیه سرتیپی موسس کمپین سه‌شنبه‌های بدون گوشت هستیم تا به کمک ایشان و همراهان‌شان ضمن ارائه منو سبز مزه، پخت انواع غذا‌های گیاهی را به گیاهخواران، محیط زیستی‌ها و افرادی که تمایل دارند گیاه خواری را تجربه کنندآموزش بدیم.

 

اما سه شنبه‌های بدون گوشت چی هست؟

مرضیه سرتیپی: “…طرحی است در خصوص کاهش مصرف گوشت و پیشگیری از تبعات مصرف بی رویه آن بر محیط‌زیست و ترغیب مردم برای حرکت به سمت یک تغذیه سالم. این پویش به صورت یک روز #بدون_گوشت در هفته با هدف حفاظت از کره زمین، حمایت از محیط‌زیست و سلامتی انسان هر هفته برگزار می‌شود.
این پویش ابتدا به صورت طرح هفته بدون گوشت (۲۳_۳۰ دی ماه) + سه‌شنبه آخر هر ماه از سال ۹۳در اصفهان توسط انجمن صلح با طبیعت کار خود را آغاز کرد؛ که با همکوشی و تلاش انجمن “دوستداران صلح با طبیعت” با استقبال خوب مردم و بعضی از مراکز علمی و سازمان‌ها روبرو شد و نزدیک بر ۲۰۰۰ نفر عضو حقیقی ثبت نام کرد. پس از آن با همکوشی گروه #قرارسبز و آقای حسن اجتماعی روبرو و #۳شنبه_بدون_گوشت در سطح ملی معرفی شد.
این پویش در حال حاضر مورد استقبال خوب فعالین، سمنهای محیط‌زیستی و مردم و همین‌طور مدیر عامل اداره محیط زیست اصفهان و بعضی از سازمان‌ها قرار گرفته است…” 

 


دستور پخت غذاهای سنتی ایرانیِ بدون گوشت برای علاقه‌مندان و گیاه‌خواران

 

شیش انداز گیلانی، غذایی با سبزیجات

مواد لازم:
مغز گردوی چرخ شده ۲۵۰ گرم
پیاز رنده شده یک فنجان
بادنجان قلمی متوسط ۵ عدد
رب انار نصف فنجان
نمک به میزان دلخواه

طرز تهیه :

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که آب خاکستری حاصل از شستن پیاز و بادنجان و… که بدون مواد شیمیایی است را جمع کنیم و برای آبیاری گلدان‌ها و باغچه استفاده کنیم.

ابتدا مغز گردو را با هاون حسابی بکوبید یا دوبار چرخ کنید تا کاملاً نرم شود، پیاز رنده شده را با یک قاشق سوپخوری روغن تفت بدید تا طلایی شود. مغز گردو را به پیاز افزوده و تفت دهید. سپس ۳ لیوان آب سرد به آنها اضافه کنید و بگذارید مغز گردو با شعله ملایم بپزد. بادنجان‌ها را پوست گرفته و آن‌ها را به اندازه یک بند انگشت خرد کنید. سپس کمی نمک روی بادنجان ها بپاشید و در آبکش قرار دهید تا آب سیاه آن‌ها خارج شود. بعد آن‌ها را سرخ کنید و همراه یا رب انار رقیق شده به مغز گردو اضافه کنید. بهتر است این غذا کمی آبدار و جا افتاده باشد.


پلو کلم برگ

مواد لازم:
برگ خرد شده ۲۵۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
گوجه فرنگی متوسط ۲ عدد
شوید پاک شده ۲۵۰ گرم
سیر ۳ حبه
قارچ خرد شده ۴ پیمانه
سیب زمینی درشت ۲۵۰ گرم
نمک ۱ عدد
هل ، دارچین ، زعفران و زیره به مقدار لازم
روغن مایع ۶ تا ۷ قاشق غذا خوری

طرز تهیه :

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که آب خاکستری حاصل از شستن قارچ، کلم و… که بدون مواد شیمیایی است را جمع کنیم و برای آبیاری گلدان‌ها و باغچه استفاده کنیم.

ابتدا قارچ، کلم، پیاز، سیر و گوجه فرنگی را به طور جداگانه به صورت ریز خرد کرده و همه را به همراه یک لیوان آب در قابلمه ریخته و روی حرارت مناسب بگذارید تا به جوش بیاید و سپس نمک و ادویه جات لازم و در انتها، روغن مایع را به آن بیفزایید و صبر کنید تا بپزد و خوب جا بیفتد. برنج را نیز آب‌کش کنید (آب باقی مانده را جمع کنید و برای آبیاری گلدان‌ها و باغچه استفاده کنید) و کف قابلمه کمی روغن بریزید، سپس سیب زمینی‌های حلقه شده را کف آن بچینید و برنج آب‌کش شده را روی آن بریزید؛ بعد شوید ودیگر مواد پخته شده را لا به لای آن اضافه کنید و بگذارید دم بکشد. هنگام کشیدن غذا کمی روغن روی آن بریزید و با کف گیر آن را خوب هم بزنید تا دون شود. در آخر، غذا را در دیس کشیده و از خوردن آن لذت ببرید.

 


خورش کرفس با نعناع و جعفری

مواد لازم برای ۴ نفر:
●ساقه کرفس خرد شده: ۶ پیمانه
●نعناع و جعفری خرد شده: ۳ پیمانه
●لوبیا چیتی:۳/۴پیمانه
●پیاز خرد شده:۱عدد بزرگ
●نمک، زردچوبه، فلفل، زنجبیل، ادویه خورشتی: به میزان لازم
●پودر لیمو عمانی یا لینو ترش تازه: به میزان لازم
●روغن کنجد: به میزان لازم

روش تهیه:

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که آب خاکستری حاصل از شستن کرفس، سبزی‌جات و… که بدون مواد شیمیایی است را جمع کنیم و برای آبیاری گلدان‌ها و باغچه استفاده کنیم.
لوبیا را از قبل خیس کرده ک با مقداری آب جند دقیقه می جوشانیم. نعناع و جعفری را با مقداری روغن تفت داده، سپس ساقه کرفس را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. پیاز را با روغن کنجد و کمی زردچوبه تفت می دهیم، مدتی بعد ادویه را اضافه می کنیم. تمام مواد آماده شده را همراه لوبیا و نمک، فلفل و زنجبیل با هم مخلوط کرده و مقداری آب گرم را به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم غذا با حرارت ملایم پخته تا آماده شود.در صورت تمایل، می توانیم موقع صرف غذا از آب لیموترش تازه یا پودر لیمو استفاده کنیم.

طبع غذا: گرم و تر-خون ساز-مقوی بدن-مفید برای سوداوی مزاج ها- مفید برای فصل زمستان
مصلح: ادویه موجود در غذا

 

ادامه دارد…

برچسب ها
مشاهده بیشتر

سردبیر

کنش‌گر محیط‌زیست حامی حقوق کودکان کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه تسهیلگر ارتباط کودک با طبیعت مشاور فرهنگی محیط‌زیستی سمن‌های محیط‌زیستی ایده‌پرداز چندین کمپین فرهنگی-محیط‌زیستی مانند کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... مستقل از هر گروه، جناح، جریان و سازمان دولتی، نیمه دولتی و خصوصی *مروج سبک زندگی سبز و موسس اولین مجله فارسی زبان اینترنتی در همین حوزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن