سبک زندگی سبزقرار سبز

حضور مجله گیچ در هجدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران ۱۳۹۸

نمایشگاه محیط‌زیست به سبک زندگی سبز

 

 

 

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: نمایشگاه هجدهم که باید در سال نود و هفت برگزار می‌شد، به دلایل مختلفی که ما هم نمی‌دانیم سال نود و هشت برگزار شد. ‌ما هم بودیم، یعنی برخلاف نمایشگاه هفدهم که سمن‌ها و کنش‌گران محیط‌زیستی هیچ جایگاهی در نمایشگاه محیط‌زیست نداشتند، امسال به لطف برگزار کننده و دیگر دست‌اندرکاران، یک سالن ویژه‌ی فعالان جامعه مدنی اختصاص داده بودند که این خیلی خوب بود. ‌

 

 

 

اما کلیت و ماهیت نمایشگاه محیط‌زیست همچنان نیازمند بازنگری و تجدید نظر است. شایسته است که ‌جانمایی غرفه‌های سازمان‌های مردم نهاد و کنش‌گران مستقل در سالنی که شان و منزلت جامعه مدنی را در جامعه به رخ بکشد، انجام شود. ‌

شایسته است که دو روز از چهار روز برگزاری نمایشگاه در پنج‌شنبه و جمعه باشد تا مردم بیشتر بتوانند بیایند و ترویج کنندگان سبک زندگی سبز ارتباط بیشتر و بهتری با جامعه هدف خود بگیرند. ‌ شایسته است که تبلیغات برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط‌زیست در رسانه ملی انجام شود تا همگان از چنین رویدادی با خبر شوند و بیایند.

 

 

 

 

حضور داوطلبانه در غرفه مجله گیچ

طی چهار روز برگزاری نمایشگاه از تاریخ شنبه ۲۴ تا سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ پس از فراخوانی که منتشر شد ۲۰ نفر از مخاطبین مجله گیچ gich.ir پیش‌قدم همکاری غیر حضوری و حضور داوطلبانه در غرفه شدند تا مروج سبک زندگی سبز، گردشگری شرافتمندانه و… باشند.

در آینده‌ی نزدیک ضمن تقدیر، از طرف مجله‌ی گیچ به ایشان گواهی مشارکت داوطلبانه در راستای ترویج سبک زندگی سبز اعطا خواهد شد.

 

 

اهداف مجله گیچ در نمایشگاه محیط‌زیست

یکی از اهداف گیچ در نمایشگاه هجدهم ترویج سبک زندگی سبز، تفکر و رفتار سبز بود که تلاش شد آنجه را که در سبک زندگی خودمان به عنوان یک رویه‌ی عادی محیط‌زیستی رعایت می‌شود را برای مخاطبین بیان نماییم. برای نمونه هنگامی که ما می‌گوییم نه به پلاستیک در مقابل کیسه‌های پارچه‌ای زیبا در طرح‌های مختلف را به مخاطب ارائه کردیم که توسط داوطلبان آورده شده بود.

این امر مصداق این ضرب المثل است که می‌گوید: آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند…

تعریف ردپای اکولوژیک، ردپای کربن، ردپای آب و… با مثال‌های عینی و مستندات علمی، معرفی مجله گیچ و حوزه‌ی فعالیت آن به مخاطبین، هم‌افزایی با دیگر کنش‌گران، دوست‌داران و علاقه‌مندان حیوانات و طبیعت، برقراری ارتباط موثر با فعالان حوزه‌ی گردشگری و در کل القاء این مهم که ما باید برای بهبود وضعیت فرهنگی و محیط‌زیستی از خودمان شروع کنیم.

 

حامیان غرفه‌ی مجله گیچ

یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه هجدهم حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه به منظور حضور بدون پرداخت هزینه در نمایشگاه بود. اما مجله گیچ کاملا مستقل و بدون حامی مالی برای چیدمان غرفه (طراحی و چاپ بنر، اجراه تجهیزات و…) در نمایشگاه شرکت کرد.

همینطور سعی کردیم تا از دیگر فعالیت‌ها که در راستای اهداف و خط مشی ما کار می‌کنند حمایت معنوی کنیم.

 

 

 

شعار همراه با عمل

سبک زندگی سبز شعار ما است، بنابراین بدون هیچ ابایی از قضاوت دیگران همانطور که در زندگی فردی خود اصول سبزگرا را رعایت می‌کنیم، در نمایشگاه بین‌المللی هم این مورد را رعایت کردیم و به نمایش عموم گذاشتیم.

داوطلبان هریک برای خود لیوان پایدار، میوه و ناهار در ظروف پایدار آوردند. دو روز سفره‌ی ایرانی پهن شد که در نهایت هیچ دور ریز و پسماندی در غرفه مجله گیچ تولید نشد.

(غیر از بطری‌ها، قوطی فلزی، کاغذ تبلغیات که از مخزن زباله برداشته ‌بودیم و بسته بند‌های شکلات و شیرینی که دوستان زحمت کشیدند).

همین‌طور برخلاف برخی افراد در برخی غرفه‌ها ما از چسب نواری کاغذی و پلاستیکی برای مسدود کردن ورودی غرفه استفاده نکردیم، چرا که این امر بر خلاف اصولی است که در پسماند صفر یا بی زباله رعایت می‌کنیم. همینطور شایسته است که از لوازم با توجه به کارایی و کاربردی که دارند به درستی استفاده کرد.

نوار چسبی که برای نصب بنر استفاده شد پس از پایان نمایشگاه به آرامی از بدنه‌ی غرفه جدا شد و سپس روی لبه‌ی خود بنر چسبانده شد تا مقاومت آن بیشتر شود. در پایان نیز برای حمل وسایل اندک هیچ نیازی به گرفتن وانت نبود و به راحتی لوازم را در کوله‌پشتی و روی دست تا خانه بردیم.

 

 

 

میزبانی مخاطبین و خبرنگاران

هرچند مخاطبین نمایشگاه بیشتر همان کنش‌گران و دوست‌داران محیط‌زیست، طبیعت و حیوانات بودند که همواره پیگیر رویدادهای محیط‌زیستی هستند، اما گاهی برخی افراد هم به غرفه‌ می‌آمدند که اشتباهی از سالن‌های اصلی به سالن چهل آمده بودند و تلاش کردیم تا ایشان را به سبک زندگی سبز دعوت کنیم.

برخی نیز آمادگی خود را برای همکاری داوطلبانه برای نگارش یادداشت، مقاله و ترجمه مطلب برای مجله گیچ gich.ir اعلام کردند.

اما خبرنگاران آگاهانه به غرفه‌ گیچ آمدند و در خصوص اهداف و برنامه‌های‌مان برایشان گفتیم.

 

 

 

مطالبه‌گری از مسئولین

نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای مطالبه‌گری از مسئولین مربوطه است؛ به همین منظور درپی حضور و بازدید معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و آرش میلانی عضو شورای شهر و رئیس کمیته محیط‌زیست تهران از غرفه‌ مجله گیچ و همینطور حضور پیروز حناچی شهردار تهران و صدرالدین علی‌پور رئیس مرکز مدیریت محیط‌‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در نمایشگاه مطالبات مردمی در حوزه سلامت و محیط‌زیست مطرح شد.

مسئله‌ی کوچه البرز (استقرار پایگاه نیروی انسانی و لژستیک) که امنیت و سلامت شهروندان و مخصوصا دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و  اقدام نسنجیده معاونت‌ها و پیمانکاران شهرداری به دلیل ریشه‌کن کردن گیاهان خودرو (علف هرز!) و همینطور سنگ‌فرش کف جوی آب خیابان ولیعصر و… که باعث نابودی درختان شده است را مستقیما به گوش شهردار تهران و… رساندیم.

 

 

گزارش تصویری هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی محیط‌‌زیست
غرفه مجله گیچ ‌gich.ir

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا