آموزش‌ های کاربردیسبک زندگی سبز

نکاتی پیرامون امنیت موتور سیکلت

‌۱۹+۱ راه برای ناامید کردن سارقین موتور

مجله گیچ gich.ir  احسان میرزائی: تجربه‌ دزدیده شدن وسیله نقلیه یکی از بدترین تجربه‌های زندگی هر فرد می‌تواند باشد،‌ تصور کنید که ناگهان با جای خالی وسیله‌ی نقلیه‌ی خود روبرو می‌شوید، اما دیگر کار از کار گذشته است. در این پست مجله‌ گیچ مجموعه نکاتی که در پیشگری از سرقت موتور سیکلت کمک می‌کند را گرد آورده‌ایم.

 

اما همیشه در نظر داشته باشید که دزدها یا سارقین آزادی،‌ زندگی،‌ سلامتی و حتی امنیت خود را به خطر می‌اندازند تا موتور سیکلت شما را به چنگ آورند.

آن‌ها وقتی بخواهند موتوری را ببرند،‌ تمام تلاش خود را می‌کنن تا عملیات‌شان موفیت آمیز باشد،‌ بنابر این بهبود و ارتقا امنیت موتور سیکلت ممکن است فرصت آن‌ها برای چنین اقدامی را کاهش دهد.

احسان میرزائی: بهتر است که فقط به یک نوع قفل یا مهار بسنده نکنید،‌ مواردی که در ادامه ذکر می‌شود مکمل یک‌دیگر هستند و هرچه عوامل بازدارنده بیشتر باشد امنیت موتور سیکلت یا دوچرخه‌ی شما هم بیشتر است.

 

 

۱٫ پارکینگ و حیاط خانه

به طور کل امنیت محل زندگی خود را چه از نظر سخت افزاری و چه نرم افزاری بهبود ببخشید و ارتقا دهید. سیستم‌های امنیتی دیجیتالی کار را ساده کرده و شما به کمک دوربین‌های مدار بسته و وای‌فای خانه، از هرجای دنیا می‌توانید خانه،‌حیاط، پشت بام، پارکینگ، وروی‌ها و… را تحت نظر و حتی کنترل داشته باشید.

برای مهار کردن ایمن موتور سیکلت جایگاه مشخصی را طراحی کنید. شاید بخواهید از ستون ساختمان یا پایه‌ای فلزی که به ستون جوش داده شده استفاده کنید.

۲٫ قفل و زنجیر  chain locks

سنتی‌ترین روش برای مهار کردن موتور سیکلت است،‌ اما کافی نیست. قفل و زنجیر فقط یک مرحله از مراحلی است که دزد‌ها خود را برای آن آماده کرده‌اند. قفل یا زنجیر به راحتی ظرف چند ثانیه با قیچی بریده می‌شود.

اما این گفته دلیل نمی‌شو که از آن استفاده نکنید. پس توجه داشته باشید که برای قفل و زنجیر کردن حتما چرخ را به بدنه (در حالی که تیر برق نبود و…) یا بدنه را به تیر برق و امثال آن قفل کنید.

 

۳٫ قفل دیسکی Disk locks

قفل دیسکی یکی از متداول‌ترین قفل‌ها به حساب می‌آید،‌ اما سارقین راه‌ها عبور از این مانع را به خوبی می‌دانند پس هیچ‌وقت موتور سیکلت خود را صرفا در این سطح از امنیت به امان خدا رها نکنید.

قفل دیسکی در کنار دیگر قفل‌ها ممکن است نظر سارقین را از سرقت موتور شما برگرداند.

 

  

۴٫ قفل یو U locks

قفل یو شکل هم‌زمان چرخ جلو و دوشاخ فرمان را مهار می‌کند، این یک مهار نا مطمئن است چراکه سارقین با توجه به شرایط به راحتی می‌توانند موتور را روی چرخ باربری و اسکیت بگذارند و ببرند.

اما اگر موتور را به محل دیگری مهار کرده باشید امنیت این گزینه تکمیل‌تر می‌شود. برخی از مدل‌های قفل یو شکل برای دوچرخه‌ها طراحی شده و یک کابل دارد که در مجموع و هم‌زمان هم بدنه دوچرخه را به تیر برق و هر دو چرخ را مهار می‌کند.

 

 

 

۵٫ قفل کابلی (سیم بکسل)  Cable locks

انواع قفل‌های کابلی با قفل رمزی، قفل سر خود و قفل آویز خور در بازار موجود است. جنس داخل این نوع مهار کننده سیم بکسل است شبیه همان که در آسانسور وجود دارد،‌ اما قطر آن در تهیه این مهار کننده‌ها متفاوت است.

 

 

 

۶٫ دوربین مدار بسته

یکی از مواردی که سارقین سعی می‌کنند روی آن خطر نکنند دوربین مدار بسته است. به هر حال دوربین مدار بسته هویت و نحوه‌ی کار آن‌ها را فاش می‌کند. بهتر است موتور سیکلت‌ را زیر دوربین‌های مدار بسته‌خانه‌ها،‌مغازه‌ها و… پارک کنید.

 

 

۷٫ دزدگیر

انواع دزدگیرها با قابلیت‌های متفاوت در بازار موجود است. موارد مختلف را بررسی کنید و از نصاب‌ها مشاوره بگیرید. هزینه‌ای که برای نصب دزدگیر پرداخت می‌شود باعث آرامش خاطر بیشتر می‌شود.

 

 

۸٫ ردیاب

یک دستگاه کاربردی و لازم،‌همه‌ی آن‌هایی که با سرقت وسیله‌ی نقیله مواجه شده‌اند افسوس می‌خورند که چرا موتور‌سیکلت خود را به ردیاب مجهز نکرده‌اند.

انواع ردیاب توسط شرکت‌های مختلف تولید یا وارد کشور شده است،‌ ردیاب‌ها یک درگاه قرارگیری انواع سیم‌کارت اپراتور‌های ایران را دارند که انتقال و تبادل داده به روش‌های مختلف (پیامک،‌اینترنت و…)‌ از طریق آن انجام می‌شود.

توانایی کنترل و مدیریت از راه دور وسیله نقیله، میزان سرعت، میران مصرف سوخت،‌ ارسال صدای محیط، موقعیت دقیق مکان و… از جمله ویژگی‌هایی است که ردیاب‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند.

۹٫ ایموبلایزر  Immobilizer

احتمالا این سیستم در ایران فقط روی خودرو‌ها نصب شده است و شاید برای برخی موتورسیکلت‌های گران قیمت و با ارزش؛ پس احتمال یا امکان نصب آن روی موتور‌ها باید بررسی شود.

۱۰٫ چادر موتور سیکلت Cover

کشیدن چادر روی موتور سیکلت یک پارازیت ارتباطی موثر ایجاد می‌کند،‌ طوری که سارقین نسبت به موارد امنیتی (قفل‌ها،‌دزدگیر و…) که شما روی موتورسیکلت قرار داده‌اید محدود می‌شوند.

۱۱٫ برداشتن تجهیزات اضافی

برخی روی موتور خود جعبه‌ نصب کرده یا خورجین دارند،‌ بهتر است اگر ابزار، لوازم و تجهیزاتی داخل آن دارید پیش از ترک کردن موتور آن را بردارید یا کلا اگر ضرورتی ندارد لوازم جانبی را در خانه بگذارید.

۱۲٫ قلاب ثابت در پارکینگ و حیاط

باید بدانیم که همواره احتمال سرقت موتور وجود دارد، فقط این احتمال با توجه به موارد امنیتی که مطرح شده پله به پله کمتر می‌شود. به این معنا که پارکینگ یا حیاط خانه شما امنیت دارد اما برای آن که موتور شما هدف مناسبی برای سارقین نباشد.

توصیه می‌شود موتور را حتی در فضای اختصاصی خود که گمان می‌کنید ایمن است به محل مطمئنی قفل کنید. مانند ستون و…

۱۳٫ مهار موتورسیکلت به محل مناسب Lock the frame to an immovable object

موتور سواری در شهری مانند تهران یعنی ذخیره کردن زمان، اما باید این نکته را برای حفظ امنیت موتور سیکلت بپذیریم که بخشی از آن زمان ذخیره شده را برای یافتن محلی مناسب که موتور سیکلت را به آن قفل کنید، اختصاص دهید. مانند تیر چراغ برق،‌ گاردهایی که شهرداری از قبل نصب کرده و…

۱۴٫ مهار نکردن موتور فقط با چرخ جلو

یک اشتباه رایج و سهل‌انگاری که همیشه دیده می‌شود مهار موتور سیکلت فقط با چرخ جلو است. چرخ جلو به راحتی از دوشاخ فرمان جدا می‌شود،‌ حتی چرخ عقب هم با کمی حوصله راحت جدا می‌شود،‌ پس بهتر است که همیشه تنه‌‌ی موتور را به محل مناسبی مهار کنیم.

۱۵٫ محل پارک کردن در شهر

سعی کنیم موتورسیکلت را در محل‌های مناسبی پارک کنیم،‌مانند: پارکینگ‌هایی که زیر پل‌های رو گذر خودرو درست شده،‌مانند زیر پل حافظ روبروی پاساژ علاالدین و پردیس چارسو، که نگهبان دارد و البته مبلغی برای این کار دریافت می‌کنند…

پارکینگ‌های عمومی که در سطح شهر زیاد هستند…

اگر در محله‌ی خودتان هم هستید حتی برای یک لحظه‌هم موتور را تو کوچه به امان خدا رها نکنید،‌ ممکن است سارقین از چندین خیابان قبل شما را تعقیب کرده باشند و از همین فرصت کوتاه برای دزدیدن موتور سیکلت استفاده کنند.

پس باید باز از آن زمانی که موتور سیکلت برای شما ذخیره می‌کند برای ورود به حیاط یا پارکینگ استفاده کنید و حتما موتور را قفل کنید.

محل‌هایی که دوربین مدار بسته دارد،‌ کاسبین و مغازه‌دارها همواره در حال رفت و آمد هستند (برای توقف ازشون اجازه بگیرید، بگید موتور مزاحم شما نیست و..،‌وقتی بدانند شما صاحب موتور هستید تا حدی امنیت موتور تامین شده است)

در طول شب موتور را حتما در جایی که روشنایی کافی دارد پارک کنید،‌ اگرر مجبور هستید موتور را در کوچه پارک کنید حتما برای سرکشی و چک کردن وضعیت کوجه پرده‌ی پنجره را کنار بکشید و هرچند دقیقه سر بزنید…

۱۶٫ مهار چرخ به بدنه Lock wheel to frame

شاید عجله داشته باشید یا محل مناسبی برای مهار موتور سیکلت پیدا نکنید،‌ پس بهتر است که چرخ جلو یا عقب را به بدنه مهار کنید،‌ البته این پایان کار نیست چون دزد‌ها با ترفند‌های مختلف حتی اگر شده چند نفری موتور را روی دست گرفته و پشت وانت بگذارند یا روی اسکیت از محل دور کنند، کار خود را انجام می‌دهند.

فردی تعریف می‌کرد که جلوی ساختمان علاالدین پدری فرزند خودرا با شدت کتک می‌زد که چرا سوئیچ موتور را گم کردی، حالا من چه خاکی به سرم بریزم،‌ چطور قفل موتور را باز کنم و بریم و هی بچه را کتک می‌زده…

مردم جمع می‌شوند و یکی می‌گوید آقا بچه رو نزن یه وانت بگیر موتور رو بذار پشتش و ببر خونه،‌ اونجا با کلید یدکی بازش کن… خلاصه وانت میاد و مردم موتور را پشت وانت می‌گذارند و می‌رود! بعد از دقایقی آقای از پاساژ بیرون می‌آید داد و هوار که موتور من اینجا بوده و حالا نیست… به همین راحتی موتور را با یک دعوای زرگری دزدیدند.

شگرد تیم دزدها در مورد بالا چنین بوده که یک نفر صاحب موتور را تعقیب می‌کرده و مراقب بوده که اگر ناگهان به سمت موتور برگشت به هم‌دستان خود اطلاع دهد،‌ پدر و پسر‌هم با دعوای زرگری احساسات مردم رو جریحه‌دار می‌کنند و باز یکی از خودشان ایده‌ی حمل موتور با وانت را می‌دهد و هم‌زمان وانت خودشان از راه می‌رسد و نقشه‌‌ی خود را عملی می‌کنند.

۱۷٫ قفل ترمز و گاز  brake lever lock

احتمالا این مورد در ایران نباشد یا کمتر باشد،‌ این هم یک روش برای مهار کردن درجای موتور سیکلت است،‌این قفل برای کلاچ‌هم می‌تواند کاربرد داشته باشید.

۱۸٫ خود را محدود نکنید

حتما نباید یکی از انواع قفل‌هایی که به طور اختصاصی برای مهار بخش‌های مختلف موتور سیکلت است را داشته باشید،‌ بلکه از همان قفل‌های آویز و قفل‌های کتابی هم می‌توانید بهره‌ی لازم را ببرید.

قفل‌های موجود در خانه را بردارید و پیش موتور سیکلت بروید، با دقت بررسی کنید که کدام بخش از موتور را با زدن قفل می‌توانید غیر عملیاتی کنید.

مزیت قفل‌ها اختصاصی در طراحی و راحتی استفاده است،‌ اما اگر بخواهید از قفل‌های معمولی آویز و کتابی استفاده کنید برای حمل و نقل آن باید چاره‌ای بی‌اندیشید.

۱۹٫ سوئیچ مخفی

از قدیم برای خودرو‌های این کار را می‌کردند،‌ ما یک پیکان قدیمی داشتیم که سوئیچ مفی آن در صندوق عقب بود و تا زمانی که سوئیچ مخفی را باز نمی‌کردیم خودرو با سوئیچ اصلی روشن نمی‌شد. احتمالا برای موتور سیکلت‌ هم می‌توان سوئیچ مخفی تعبیه کرد.

۲۰٫ موتور سیکلت به سرقت رفته
اگر به هر دلیل موتور سیکلت شما دزدیده شد پیش از هر کاری آرامش و خون‌سردی خود را حفظ کنید،‌ احتمال این که شوکه شوید زیاد است پس چند نفس عمیق بکشید، خوردن آب هم مفید است. سپس با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و گزارش سرقت موتور را اعلام کنید.
احتمال کمتر از ۱۰ دقیقه پلیس در محل حاضر می‌شود،‌ مشخصات موتور سیکلت را از روی کارت موتور بخوانید یا ارائه کنید، اگر موارد خاصی مد نظرتان است به پلیس بگویید و با خونسردی سوالات وی را جواب دهید.
سپس اطراف را با دقت نگاه کنید و دوربین‌ها مدار بسته‌ی ساختمان‌ها محل را پیدا کنید. شما باید فیلم دوربین‌ها را به دست آورید پس با احترام و آرامش زنگ هر ساختمان را بزنید و ضمن توضیح مختصر ازشون بخواهید تا همکاری کنند.
مراحل شکایت سرقت موتور سیکلت را به همراه تمام مستندات و شواهد در  کلانتری، آگاهی و دادسرا طی کنید. از نظر قانونی این تنها کاری است که از دست شما بر می‌آید،‌پس بهتر است ۱۹ مورد قبل را جدی بگیرید.

 

پایان

احسان میرزائی ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

برچسب ها
مشاهده بیشتر

سردبیر

کنش‌گر محیط‌زیست حامی حقوق کودکان کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه تسهیلگر ارتباط کودک با طبیعت مشاور فرهنگی محیط‌زیستی سمن‌های محیط‌زیستی ایده‌پرداز چندین کمپین فرهنگی-محیط‌زیستی مانند کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... مستقل از هر گروه، جناح، جریان و سازمان دولتی، نیمه دولتی و خصوصی *مروج سبک زندگی سبز و موسس اولین مجله فارسی زبان اینترنتی در همین حوزه

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. یبار موتور منو دزدین بهش ردیاب وصل کرده بودم خیلی سریع پیداش کردم. برای امنیت موتور سیکلت خودتون از ردیاب موتور استفاده بکنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن