خانه سبزسبک زندگی سبز

صنعت مد و تفکر محیط‌زیستی

می‌دونم چی باید بپوشم!

انگلیسی‌ها از لباس دست دوم استقبال می‌کنند…

مجله گیچ gich.ir  لیلا مسروری: صنعت مد به عنوان رویه‌ای سود آور در جهان، همه روزه تلاش می‌کند تا محصولات خود را با روشی جدید به مخاطبان تحمیل کند. اکنون وسوسه مدهای رنگارنگ و القای خرید درمانی، برای حال خوب یک‌طرف و صنعت مد بعنوان یکی از صنایع آلاینده محیط زیست در سوی دیگر باعث شده تا در گفتمان استقبال مسئولانه از بهار جایی هم برای این مبحث باز شود.

تقدم طبیعت‌گرایی بر صنعت مد

به هر حال روح تنوع پسند را که نمی‌توان سرزنش کرد اما می‌توان این میل را مدیریت کرد. چه خوب است به این مدیریت کردن نه از دریچه بودجه، کمبود فضا و یا ظاهر جذاب جریان گرایش به مینیمالیسم، که از سر تعهد و عشق به طبیعت نگاه کنیم.

یک‌جورهایی به احترام طبیعت از جا بلند شویم و به ظاهر و افکارمان در زمینه پوشش و استایل شخصی، گرایشی مسئولانه و محیط زیست‌گرا بدهیم.

صنعت مد و کمد کپسولی

داشتن یک کمد لباس کپسولی ( حالا نه الزاما با سی و سه جز و لباس‌های توصیه شده توسط طراحان مد!) می‌تواند مسیری تازه باشد.

از ذکر جزئیات کمد کپسولی صرف نظر می‌کنم چون به راحتی قابل جستجو است. فقط به این مختصر بسنده می‌کنم که هریک از ما با توجه به نیاز روزمره‌مان به لباس، نوع محافلی که مداوم با آن سرو کار داریم مثلا دانشگاه، اداره، محل کسب و غیره می‌توانیم لباس‌هایی را از خیل لباس هامان انتخاب کنیم با این شرط که بتوانیم آن‌ها را باهم ترکیب کرده تا در عین آراستگی ست‌های جذاب و گوناگونی را از تلفیق همان چند لباس، داشته باشیم .

با کمی ‌تمرین و آشنا شدن با دانش رنگ و استفاده اکسسوری‌هایی که اتفاقا می‌توانیم از دست سازه‌های هنرمندان محلی و یا وطنی تهیه کنیم. ضمن استفاده از همان لباس‌های قدیمی، اصلا دچار دلزدگی ناشی از لباس تکراری نخواهیم شد! باقی لباس ها را نیز یا می‌توانیم بازیابی و باز یافت کنیم یا در صورت مناسب بودن ببخشیم !

صنعت وارونه مد در انگلیس

حتما چندی قبل در خبرها شنیدید که انگلیسی‌ها که سردمدار خرید لباس در جهان‌اند، چند سالی است که رویکرد و رویه خود به این مسئله را تغییر داده و از خرید لباس‌های دست دوم استقبال می‌کنند.

در واقع پس از مواجهه با انبوه پسماند لباس که روی دستشان ماند، نگاه خود را تغییر ‌داده‌اند. پس وقت آن‌ است که ما هم به حرکت جهانی تغییر نگرش نسبت به پوشش ملحق شویم تا همیشه به خود بگوییم : می‌دونم چی باید بپوشم!

پایان

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا