اخبارسبک زندگی سبزقرار سبزکمپین‌ها

مصاحبه‌ی خبرگزاری ایرنا با احسان میرزائی

هر آشپزخانه یک گلدان سبزی

حفاظت و پاسداشت آیین‌های باستانی در کمپین سبزی نوروز

مجله گیچ gich.ir به نقل از سرویس علمی خبرگزاری ایرانا: کاشت نهال هیچ سنخیتی با سبزه سفره هفت‌سین و آیین باستانی نوروز ما ایرانیان ندارد، کاشتن نهال و درخت‌کاری هر کدام مناسبت‌های خودشان را دارند (پویش ملی جنگلانه) که با توجه به اقلیم‌های متفاوت کشور در فصل خودش باید انجام شود.

برای نمونه بعضی جاها نیمه‌های اسفند و برخی مناطق تا پایان فروردین و اردیبهشت فصل درختکاری است که می‌توانند از نهال استفاده کنند. 

احسان میرزائی کنشگر محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرانا: در متون مختلف ادبی و آیینی ما ویژگی‌هایی برای سبزه بیان شده است از جمله سبز، خوراکی، ریشه ‌دار و دارای جوانه باشد؛ اما احتمالا چون سبز کردن گندم در میان دانه‌ها راحت‌تر بوده و همه این ویژگی‌ها را دارد از این رو شهروندان به سبز کردن گندم بیشتر تمایل دارند. 

مدیر مسئول مجله گیچ ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت کشور و نیاز به واردات کالای استراتژیک گندم در دهه‌های اخیر، از سال ۹۳ پویش «سبزی نوروز» راه‌اندازی شد، چون در گذشته (سال۱۳۹۳) بحث ردپای اکولوژیک (به شکل امروز) مطرح نبود و یا کمتر مطرح بود، این پویش با هدف آشنایی بیشتر مردم با این مقوله (فرایند تولید انواع محصولات باغی و کشاورزی) راه‌اندازی شد. 

سبزه نوروز؛ یک کیلو گندم معادل ۱۱۰۰ لیتر آب

وی افزود: بر این اساس میزان آب مصرفی برای سبز کردن یک کیلوگرم گندم بنابر اعلام سازمان‌های مربوطه، به طور میانگین تقریبا هزار و ۱۰۰ لیتر مطرح شده است، البته این میزان نیز به نسبت شرایط اقلیمی مختلف متفاوت است چون ارزش آب از شمال تا جنوب، شرق تا غرب کشور تفاوت دارد. 

احسان میرزایی گفت: این مطالب را اطلاع‌رسانی کردیم تا مردم خود درگیر مساله شوند و بدانند که برای سبز کردن یک کیلوگرم گندم چه میزان آب مصرف می‌شود تا در روز ۱۳ به در به راحتی سبزه‌ها را دور نریزند. 

کاشت سبزی برای نوروز؛

پیشنهاد و معرفی یک سنت دیرینه

وی ادامه داد: بعد از شکل‌گیری این پویش از خرده ‌فرهنگ‌های موجود در کشورمان (استان یزد) استفاده کردیم و پیشنهاد دادیم تا مردم به جای سبزه‌هایی که از کشور “چین” وارد ایران می‌شود، سبزی‌های خوردنی مانند شاهی، تره، ریحان و… پرورش دهند و خود را (در خانه و زندگی شهری) درگیر فرایند کشت و کشاورزی کنند. 

این کنشگر محیط زیستی افزود: بر این اساس افرادی که با قبول پیشنهاد ما به این پویش بپیوندند، آموزش‌های لازم در زمینه آب‌های خاکستری و پسماندهای تَر (خانگی) را به آن‌ها خواهیم داد تا بدانند که می‌توانند از آب خاکستری برای آبیاری باغچه و از پسماندهای تر کود تولید و برای پرورش گیاهان خانگی خود استفاده کنند. 

سبزه نورز برای همیشه آری

وی تاکید کرد: طرح این پیشنهاد برای جایگزینی سبزه نوروز نبود، بلکه برای این‌که بتوانیم از آیین‌های کهن خود در مقابل تغییرات اقلیمی و خشکسالی حفاظت کنیم، این کار را انجام دادیم تا به موازات نابسامانی‌های اقلیمی فرهنگ خود را نیز داشته باشیم و روحیه شادابی و نشاط (پیوند انسان با طبیعت) را میان خانواده‌ها حفظ کنیم. 

میرزایی گفت: همچنین از همراهان خود خواستیم که سبزه‌ها را روز ۱۳ به‌در دور نیندازند بلکه در گلدان یا باغچه منزل خود بکارند تا در یک شرایط نور محیطی مناسب از آن‌ها به عنوان سبزی خوردن که ارگانیک نیز است، استفاده کنند. 

نه به انحراف و تغییر نا درست

ایده‌پرداز کمپین سبزی نوروز درباره استفاده نهال میوه به جای سبزه اظهار داشت: برخی پیشنهاد می‌دهند که از نهال درختی مانند پرتقال به جای سبزه استفاده شود در حالی که نهال یا درخت مرکبات بومی تهران، یزد و نقاط دیگر کشور ما نیست مرکبات مخصوص آب و هوای شرجی و مرطوب است که در شمال یا جنوب کشور شاهد آن هستیم و اگر کسی چنین کاری انجام دهد نه می‌تواند نهال را منتقل (فرصت انتقال ندارد) کند و نه در شهر خود بکارد.(به ثمر نمی‌نشیند)

میرزایی گفت: همان نهال نیز به رسیدگی و نگهداری ویژه نیاز دارد در بحث پویش‌های درختکاری همواره به این موضوع تاکید می‌شود که اول درخت‌های بومی بکاریم، دوم اینکه فقط بحث کاشت نیست بلکه نگهداری (درخت کاری و درخت داری) نیز بسیار مهم است تا نهال پا بگیرد. 

حفاظت و پاسداشت آیین‌های باستانی 

آنچه در این میان، اهمیت دارد این است که با انتخاب درست، ضمن حفظ مولفه‌های محیط زیستی، سنت‌های باستانی خود را نیز حفظ کرده و رواج دهیم. 

خبرگزاری ایرنا علمی ۹۰۱۴** ۱۰۵۵

انتهای پیام /* 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا