آموزش خبرنگاریآموزش‌ های کاربردی

کارگاه آموزش خبرنگاری۲

آشنایی با خبر

خبر چیست؟

آموزش‌های کاربردی گیچ به قلم احسان میرزائی: وظایف رسانه‌ها در انتقال اخبار کم و بیش یکسان است و نخستین وظیفه‌ی مطبوعات جست و جوی اطلاعات و اخبار و انتقال آن‌ است. اما آیا هرچه در جهان پیرامون ما می‌گذرد « خبر » است؟

اولین قدم در فرایند تهیه و تنظیم خبر شناخت آن است، خبر را باید بشناسیم و از ماهیت آن آگاه شد .

تعاریف مختلفی در ابعاد مختلفی از خبر ارائه شده است :

–       خبر گزارشی از واقعیت ها است، ولی هر واقعیتی را نمی‌توان خبر نامید .

–       خبر پیامی است که احتمال صدق و کذب آن وجود دارد .

–       خبر الزاما گزارش رویدادهای تازه نیست. ممکن است واقعه ای که سال ها قبل رخ داده، با نمایان شدن اطلاعات تازه ارزش خبری پیدا کند. (اخبار مربوط به اکتشافات باستان شناسی، عملیات جاسوسی  و…)

–       رویدادی که قرار است اتفاق بیفتد،اما هنوز رخ نداده.(خبر مربوط به مسافرت‌ها، ملاقات‌ها ، کنفرانس‌ها و…)

–       رویدادی که برای یک نفر یا گروهی  « ارزش خبری» دارد، برای دیگری یا گروه دیگر ممکن است بی اهمیت باشد .

در بسیاری از کتاب‌های روزنامه‌نگاری، برای شناخت خبر نمونه‌هایی از این تعاریف همراه با مثال: اگر فردی، سگی را گاز بگیرد خبر است؛ اما بر عکس آن اگر سگی فردی را گاز بگیرد خبر نیست ذکر شده است .

بسیاری از این تعاریف همانند مثال بالا تنها بر یک بعد خبر که در این مثال «برخورد» است تکیه دارد. با گذشت سال‌ها تحقیق در زمینه خبر‌، هنوز سوال « خبر چیست ؟» وجود دارد.

ظاهرا اشکال عمده، نداشتن  یک تئوری جامع و مانع بوده است، که بتواند اخبار را صرف نظر از موضوع‌های مختلف مانند سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… دربر گیرد .

در دهه‌های گذشته، تحقیقات دامنه داری در زمینه شناخت ماهیت خبر صورت پذیرفته است و حاصل این تحقیقات، خبر را در بعدهای گوناگون و ارزش‌های متفاوت تعریف می‌کند .

کارگاه-آموزش-خبرنگاری۲-خبر-چیست؟
کارگاه-آموزش-خبرنگاری۲-خبر-چیست؟
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا