سبک زندگی سبزطبیعت‌گردی

راهکارهایی برای کاهش زباله و پسماند در طبیعت‌گردی

گردشگری شرافتمندانه

گیچ، مجله سبک زندگی سبز، احسان میرزائی: بدون شک حضور فردی یا گروهی در طبیعت فاقد ردپای محیط‌زیستی (Ecological footprint) نیست؛ بنابراین برای کاهش آثار زیان‌بار حضور در طبیعت و انجام سفر مسئولانه‌ای که منجر به حمایت و حفاظت از پایداری، تعادل، توازن و سلامت محیط‌زیست و جامعه‌ی محلی شود باید اصولی را رعایت کنیم.

آلودگی‌های فردی هنگام حضور در طبیعت:

۱. شوینده‌ها:

استفاده و انتشار شوینده‌ها مانند صابون، شامپو، خمیردندان، پودر شوینده و… ممکن است باعث آلودگی شود.
البته شاید چون بحث سلامت و بهداشت فردی است گریزی از استفاده‌ نباشد، شاید بتوانیم مقدار کمتری از این نوع شوینده‌ها را مصرف کنیم.

 سیده زینب مهدویان: تاثیر انواع شوینده‌ها بر محیط‌زیست

۲. توالت:

در صورت صحرایی بودن ضمن رعایت بهداشت فردی خوب است که افراد بیلچه همراه داشته باشند و چاله‌ای تا عمق ۲۰ سانتی‌متر حفر کنند و پس از پایان چاله را کاملا پر کنند.

 ‌دکتر ناصر کرمی: اصول سبزگرا

۳. پسماند غذایی:

از روغن کنسرو ماهی گرفته تا استخوان جوجه کباب، کیسه پلاستیکی ذغال و…
بهتر است پسماند غذایی به طور جداگانه جمع آوری شود و از طبیعت خارج گردد. کارشناسان حیات‌وحش غذا دادن به حیوانات وحشی را به دلایل مختلف ممنوع کرده‌اند.

ناعمه اعلایی: تاثیر گرمایش زمین بر جانوران قطب شمال

۴. پسماند اقلام مصرفی:

مانند سیگار، نوشیدنی، پوسته‌ی انواع خوراکی و…
بهتر است برای جمع‌آوری فیلتر سیگار که هرگز در طبیعت تجزیه نمی‌شود و حاوی صدها نوع سم است یک ظرف (مثلا بطری کوچک نوشابه) همراه داشته باشیم و فیلتر سیگار را پس از خاموش کردن درون آن بگذاریم و از طبیعت خارج کنیم.

 ‌سیده زینب مهدویان: پنجاه روش برای کاهش ردپای کربن

۵. مسئولیت فردی و وظیفه عمومی:

در خصوص انواع پسماند (زباله) هر یک از دوستان مسئول حفظ پاکیزگی محیط‌ پیرامون چادر خود است و باید زباله‌های خود (گروه خود) را به طور اصولی مدیریت کند. در طبیعت شهرداری و رفتگری وجود ندارد پس وظیفه‌ی عمومی حکم می‌کند اگر زباله‌‌ای دیدم و در توان‌مان بود آن را برداریم و به پاک ماندن محیط کمک کنیم.

 ‌سیده زینب مهدویان: تاثیر سبک زندگی در انتشار کربن

۶. آتش:

برای غذا پختن و چای درست کردن ابتدا استفاده از وسایل خوراک‌پزی مانند گاز کوهنوردی، پیکنیک و خوراک‌پز‌های مسافرتی توصیه می‌شود. سپس استفاده از اجاق هیزمی، منقل که هیزم آن از شهر تهیه شده باشد، در نهایت اگر هیچ‌کدام از این موارد موجود نبود، سلامت و جان ما به خطر افتاده بود با رعایت اصول ایمنی و محیط‌زیستی در محلی مناسب یا جایی که قبلا آتش روشن کرده بودند فقط یک آتش با هیزم خریداری شده روشن شود و همه از آن استفاده کنند.

نکته: برخی متخصصان جنگل‌شناس از انتقال آفت‌های مختلف از طریق چوب‌های وارد شده به جنگل دارند.

چرا نباید در طبیعت آتش روشن کنیم + آموزش ساخت اجاق هیزمی

۷. نسوزاندن زباله:

هیچ زباله‌ای در محل اردوگاه سوزانده نمی‌شود (مخصوصا انواع ظروف پلاستیکی و فیلتر سیگار، پاکت‌های چند‌ لایه‌ی نوشیدنی و… تمام زباله‌ها توسط خود گردشگران از منطقه خارج می‌شود.

۸. ظروف یک‌بار مصرف:

کلا یک خط قرمز دور این ظروف بکشید و توصیه ما همراه داشتن ظروف پایداری است که انواع مسافرتی آن در بازار موجود است. ظروف یک‌بار مصرف بلای جان طبیعت هستند هم پیش از استفاده هم پس از استفاده.

 ‌احسان میرزائی: ابهام در ردپای اکولوژیک ظروف یک‌بار مصرف گیاهی

احسان میرزائی: رابطه‌ی ظروف یک‌بار مصرف با حقوق شهروندی

احسان میرزائی: نه به ظروف یک‌بار مصرف گیاهی

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا