اخبارسبک زندگی سبزطبیعت‌گردی

گردشگری سلامت یا صادرات نفت؟

بررسی ظرفیت‌های گردشگری سلامت تهران 

کارگاه آموزشی بررسی ظرفیت‌های گردشگری سلامت شهر تهران، به مناسبت زادروز حکیم زکریای رازی در موزه فرش برگزار شد. 

به گزارش گیچ به قلم احسان میرزائی: کریمی مدیر بیمارستان آپادانا در بخش تخصصی سخنران کارگاه بود که در ادامه بخش‌های از صحبت ایشان را به طور خلاصه و نه به عنوان نقل قول مستقیم ذکر می‌کنیم: قبل از هرچیز باید با میهمان صادق باشم، اگر نداریم بگیم نداریم و اگر داریم آن را به درستی ارائه کنیم. صداقت در انتقال اطلاعات درست از ما به دیگران بسیار موثر است و در کل صداقت بهترین تبلیغ است.

اما اگر بیماری به تهران آمد و راننده‌ای او را چند دور در خیابان‌ها چرخاند تا دست آخر کرایه ای چند برابری بگیرد و آن بیمار در بیمارستان روی خوش ندید، نه تنها دیگر به ایران نمی‌آید، بلکه این رفتار را با هموطنان خود به اشتراک می‌گذارد و دید دیگران را نسبت به ما بد می‌کند.

ما نسبت به تریکه، هند و حتی تایلند در حوزه گردشگری سلامت کمی عقب هستیم، در حالی که تمام عناصر را در اختیار داریم، از پزشک و پرسنل گرفته تا جغرافیای خاص ایران که چهار فصل است. امنیت یکی از مهمترین عوامل جذب گردشگر است که به لطف دستگاه‌های مربوطه این مهم در کشور ما محقق شده است.

وی در ادامه دلایل گردشگری سلامت را برشمرد: اکثر بیماران خارجی به خاطر ارزان بودن درمان به ایران می‌آیند، در کشورهای پیشرفته فرایند درمان و لیست انتظار طولانی است و هزینه‌ها بالاتر از هزینه تمام شده سفر به ایران و درمان در کشور ما است، در کشورهای توسعه نیافته درمان خوب یافت نمی‌شود و جاذبه‌های جانبی موجود در ایران انگیزه‌ها را برای گردشگری سلامت افزایش می‌دهد.

از مرزبانی تا مرزبانی

اما کریمی در قبال بیماری که ایران را مقصد درمانی خود قرار داده است می‌گوید: باید مسئولیت پذیر و پاسخگو باشیم. رفتار ما از مرزبانی گرفته تا راننده آمبولانس، کادر بیمارستان، کادر هتل و… باید کاملا حرفه ای و تعریف شده باشد.

در داخل کشور باید تعریف یک‌سانی از این مقوله داشته باشیم، گردشگر سلامت را به عنوان پول و منفعت نبینیم و با او بر اساس کرامت و ارزش‌های انسانی رفتار کنیم. بین دستگاه‌های دخیل در سیاست گذاری همسو باشیم و برنامه ریزی‌ها در دولت منجر به وضع قوانین ویژه (جامع و کامل) در راستای تسهیل در جذب گردشگر خارجی باشد.

گردشگر باید متولی داشته باشد و این متولی از طریق هماهنگی میان دستگاه‌ها شکل می‌گیرد. یک گردشگر سلامت در ساده ترین حالت درمانی حدود ۲هزار دلار به ایران می‌آورد، این رقم معادل چند بشکه نفت می‌شود؟

نقشه و اطلاعات

کریمی گفت: ما باید نقشه کانون های سلامت، که خدمات صادقان و صحیح ارائه می‌کنند را داشته باشیم و گردشگر از کشور خود به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. 

باید فکر کنیم وقتی بیمار به مبادی ورودی کشور می‌رسد، باید چه کنیم. بهترین کار الگو برداری صحیح و کارشناسی شده و با رعایت تمام جوانب از کشورهای موفق در این حوزه است. برای جذب گردشگر سلامت در کشورهای مختلف اگر در سفارت‌خانه‌ها واحد گردشگری سلامت مستقر باشد جذب بیماران بیشتر می‌شود.

برای تسهیل در صدور ویزا، ویزای درمانی از ویزا‌های دیگر تفکیک شود. ارائه مجوز و استانداردهای لازم به مراکز درمانی هدف گردشگری سلامت و انتشار اطلاعات لازم احترام به گردشگر است و قدرت انتخاب او را بر اساس استاندارد های بین المللی و تعریف شده بالا می‌برد، در حال حاضر ۵۰ بیمارستان تهران دارای گواهی نامه IPD هستند.

وی در ادامه به فراهم سازی امنیت اشاره کرد و گفت: بهتر است قرارداد‌های بیمه برای

کارگاه-آموزشی-بررسی-ظرفیت-های-گردشگری-سلامت-شهر-تهران-به-مناسبت-زادروز-حکیم-زکریای-رازی-۸-شهریور-۱۳۹۵-تهران-موزه-فرش

گردشگر سلامت تعریف شود و سازمان‌های بیمه‌ای در این حوزه کار کنند. مراکز مرتبط با گردشگران نظارت مستمر داشته باشند و حمایت حقوقی از گردشگر مورد توجه قرار گیرد (در برخی کشور‌ها پلیس مخصوص گردشگر وجود دارد که در مواقع لازم سریعا اقدام می‌کنند).

ممکن است گردشگر سلامت پس از درمان دچار عفونت شود و لازم باشد که چند روزی بیشتر در ایران بماند، پس تمدید آسان ویزا برای او و همراهان‌اش باعث آرامش خاطر است. اگر امنیت مالی و اعتباری از نظر تبدیل ارز به ریال و استفاده از مستر کارت برای گردشگران فراهم شود، آن‌ها میل بیشتری به حضور در ایران خواهند داشت.

به گزارش گیچ؛ مدیر بیمارستان آپادانا به ارائه تسهیلات از جنبه‌های مختلف اشاره کرد که مطالعه و آموزش محور آن بود: ما باید در حوزه فرهنگ، دین، نژاد، نوع خوراک، هماهنگی سفر در دوره نقاهت، حمل و نقل متناسب با وضعیت جسمی بیمار، دسترسی آسان به خدمات ارتباطات بین الملل (بدون فیلتر)، از همه مهم‌تر ارسال و دریافت امن و راحت مدارک بیمار از طریق اینترنت، مشاوره رایگان برخط بیماران خارج از کشور حتی اگر به ایران هم نیایند، Follwo Up بیماران پس از درمان و خروج از کشور و در کنار همه‌ی این موارد تهیه بسته‌های گردشگری برای بازدید از جاذبه‌های کشور پویا و خلاق باشیم. برای نمونه شرایط برای وضو گرفتن یک بیمار اهل تسنن و همراهانش در بیمارستان، هتل، اقامت‌گاه‌های بین راهی، فرودگاه و ترمینال باید فراهم باشد.

بازاریابی در گردشگری

کریمی در رابطه با تبلیغات و بازاریابی به دیوار سفارت‌خانه برخی کشورها اشاره کرد که از آن دیوار برای معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور خود استفاده می‌کنند؛ او معتقد است تبلیغات باید هدفمند باشد تا بتواند توانمندی‌های ما و همینطور پزشکان ماهر که سرمایه‌ها و جاذبه‌های گردشگری سلامت هستند را به درستی معرفی کند.

وی ضمن تاکید بر آموزش قبل از پذیرش گفت: ما باید بدانیم بیمار از لحظه‌ی ورود به کشور به چه چیز نیاز دارد، نحوه‌ی برخورد با او را باید یاد بگیریم و پیش از ملاقات با بیمار باید فرهنگ‌شان را مطالعه کرده باشیم و با زبان‌شان آشنا باشیم. آموزش چند زبان خارجی مانند انگلیسی، عربی و ترکی به کادر درمانی، رانند آمبولانس، کادر هتل ها و… در منطقه برای جذب گردشگر کمک شایانی می‌کند.

حتی کادر هتل‌ها هم باید آموزش‌های لازم در رابطه با بیماری که دوران نقاهت را می‌گذراند، را طی کنند. فکر کنید بیماری که مشکل ریوی دارد وارد هتل می‌شود و بر اساس حساسیت تنفسی که دارد میمهماندار از وایتکس برای نظافت سرویس‌ها یا از اسپری خوش بو کننده در اتاق استفاده نمی‌کند تا مبادا منجر به وخیم شدن حال بیمار شود.

لیست انتظار طولانی

کریمی با اشاره به لیست انتظار طولانی برای درمان به عنوان یکی از عوامل خروج بیماران از کشور و حتی منطقه خود، عناصر دیگری که موجب جذب گردشگر می‌شود را علاوه بر عناصر اولیه‌ی گردشگری تفریحی (جذابیت‌های طبیعی، کیفیت حمل و نقل، تسهیلات، خدمات جانبی و زیرساخت‌ها) مطرح کرد: بیمارستان‌های پیشرفته، دارا بودن استانداردهای بین المللی(رفتاری، ظاهری، زبانی، ارائه خدمات، برند، تائیدیه‌های بین المللی، پزشکان متخصص و خوش‌نام، تعداد کافی پرسنل کار بلد و عاشق کار، وجود و همراهی مترجم گردشگری سلامت، خدمات اقامتی و رفاهی مناسب که به راحتی قابل رزرو باشد، وجود بسته‌های گردشگری با قیمت مناسب و حتی قیمت رقابتی، تبلیغات موثر و همسو، نبود لیست انتظار، جاذبه‌های جانبی، استاندارد بودن رفتار سازمانی، زیر ساخت‌ها و…، درجه بندی بیمارستان‌ها و هزنیه‌ها، ارائه لیست قیمت یک‌سان برای مراکز درمانی هم‌درجه و هم رده.

وی در پایان به تشکیل تیم‌های استاندارد IDP در بیمارستان‌ها اشاره کرد و در این رابطه مواردی را برشمرد: ساختار فیزیکی بیمارستان، تجهیزات بیمارستانی،خدمات رفاهی بیمارستان، خدمات نظافتی و بهداشتی (یکی از خاطرات ما پس از سفر خارج سرویس‌های بهداشتی بسیار تمیز است)، تغذیه (شاید فردی از هند آمده باشد و او فسنجون شیرین ما را دوست ندارد)، امور اداری و گردشگری بیمارستان، نیروی انسانی متخصص با توانایی بالا (توانایی برقرای ارتباط و درک نیاز بیمار و…)، وجود پزشک IDP و ارائه خدمات ویژه به بیماران بین المللی در بیمارستان‌ها.

این کارگاه به میزبانی شهرداری منطقه ۶ تهران و مشارکت کانون پزشکان محلات شهر تهران، مدیریت سلامت شهرداری تهران وسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و با حضور بیش از ۱۵۰نفر از فعالان حوزه گردشگری برگزار شد.

پایان پیام

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا