اصول سبک زندگی سبزتلگرامجامعه سبزسبک زندگی سبزوبگردی

اصول سبزگرا (بخش دوم)

۲۵. نگذار دیگران ذهنت را دستکاری کنند

۲۴.  رسانه کاغذی نخوان و نخر

۲۳.  وسایل غیر ضروری را ببخش

۲۲.  یک خودرو داری؟ از ۲۵ درخت مراقبت کن!

۲۱. کوتاه‌تر دوش بگیر با آب کمتر داغ

مجله گیچ gich.ir: برای آنکه بتوانیم از آب و خاک کشورمان حفاظت کنیم، برای آنکه بتوانیم از درختان و حیوانات محافظت کنیم، برای آنکه بتوانیم پایداری، تعادل، توازن و سلامت محیط‌‌زیست و طبیعت را تامین کنیم نیازمند رهنمود‌هایی هستیم که ذهن ما را نسبت به کاری که می‌خواهیم انجام دهیم روشن کند.

شاید یکی از راه‌های نجات سیاره‌ی زمین از شر تصمیمات غلط‌ و خود‌خواهی، مصرف گرایی و کالا زدگی بشر پیروی از سبک زندگی سبز باشد، سبکی که اعتدال و عقلانیت، انسانیت و اخلاق در آن برای حفاظت از سیاره‌زمین و حفظ بقای بشر پر‌رنگ تر است.

در ادامه پنج اصل دیگر از سلسله یادداشت‌های دکتر ناصر کرمی اقلیم شناس و استاد دانشگاه برگن نروژ را که با عنوان “اصل سبزگرا در آغاز روز” در کانال شخصی خود منتشر کرده است را در وبگردی امروز برای شما آورده‌ایم. 

۲۱. کوتاه‌تر دوش بگیر با آب کمتر داغ


اینکه دوش گرفتن ما هر بار چند دقیقه طول می‌کشد و میزان درجه حرارت آب، یک عادت شخصی است، این عادت را می‌توان تغییر داد. دوش کوتاه‌تر با آب کمتر داغ، هم ردپای آبی و هم ردپای کربنی شما را کم می‌کند.

چند دقیقه کمتر دوش گرفتن و به آبی کمی سردتر عادت کردن اصلا سخت نیست، امتحان کنید. ولو با یک دقیقه کاهش مدت دوش و فقط یک درجه کاهش دمای آب شروع کنید. اصلا این را می‌شود تمرین سبزگرایی دانست، تمرین کن از فردا، سخت نیست اصلا.

۲۲.  یک خودرو داری؟ از ۲۵ درخت مراقبت کن!


برای جذب و تصفیه دی اکسید کربنی که سالانه یک خودرو متوسط در هوا منتشر می کند حداقل ۲۵ درخت لازم است. پس اگر یک خودرو داری، از دست کم ۲۵ درخت مراقبت کن. نمی‌گویم بکار، چون درخت‌کاری در ایران به موضوع نادرست و زیانباری تبدیل شده است.

در شوآف های مبتذل در جای نادرست درخت می‌کارند و به فکر آبیاری و مراقبت‌های ضروری متعاقب آن هم نیستند! بخشی از این ابتذال نباش.


برای جذب و تصفیه دی اکسید کربنی که سالانه یک خودرو متوسط در هوا منتشر می کند حداقل ۲۵ درخت لازم است. پس اگر یک خودرو داری، از دست کم ۲۵ درخت مراقبت کن. نمی‌گویم بکار، چون درخت‌کاری در ایران به موضوع نادرست و زیانباری تبدیل شده است. در شوآف های مبتذل در جای نادرست درخت می‌کارند و به فکر آبیاری و مراقبت‌های ضروری متعاقب آن هم نیستند! بخشی از این ابتذال نباش.


در شرایط خاص ایران اولویت درختکاری فقط مناطقی است که قبلا درخت داشته‌اند و در سال‌های اخیر به دلایلی پوشش گیاهی آن از بین رفته است.

یعنی هدف درختکاری باید احیای جنگل‌ها و درختزارهای مخروبه باشد و نه تبدیل بیابان به جنگل؛ جز آن فقط در جایی می‌توان درخت کاشت که مطمئن مطمئن مطمئن باشیم آب کافی از منبع پایدار محلی برای آبیاری آن وجود دارد.

در شرایط خاص ایران اولویت درختکاری فقط مناطقی است که قبلا درخت داشته‌اند و در سال‌های اخیر به دلایلی پوشش گیاهی آن از بین رفته است.

یعنی هدف درختکاری باید احیای جنگل‌ها و درختزارهای مخروبه باشد و نه تبدیل بیابان به جنگل؛ جز آن فقط در جایی می‌توان درخت کاشت که مطمئن مطمئن مطمئن باشیم آب کافی از منبع پایدار محلی برای آبیاری آن وجود دارد.


چون تصور نمی‌کنم الان چندان جایی در ایران آب اضافه برای تبدیل هر نوع اراضی غیر درختزار به عرصه درختکاری داشته باشد، پس واقعا باید برای کاشت درخت در غیر درختزارهای سابق احتیاط کرد.


مراقبت از ۲۵ درخت که قبلا کاشته و اکنون به حال خود رهاشده و در بیم خشکیدن‌اند حتما مفیدتر از کاشت ۲۵ درخت تازه است. اگرچه به شرط رعایت اما و اگرهای پیش گفته کاشت دو درخت جدید می‌تواند نور علی نور باشد.

به هر رو اگر یک ماشین داری، مطلع باش که ۲۵ درخت در جایی از جهان شبانه روز در تکاپویند که اثر منفی ماشین تو را کم کنند.

۲۳.  وسایل غیر ضروری را ببخش


نگاهی به دوروبر خودت بینداز، یا توی قفسه وسایل و کتاب‌ها، یا گنجه کفش و لباس، یا انباری خانه؛ چقدر و چند تا وسیله می‌بینی که بی آن‌ها هم ادامه زندگی ممکن است؟

همه را ببخش، یکی و دو تا هم نیست، می‌شود مدعی بود گاه تا نیمی از خرت و پرت و رخت و لباسی که تا خرتناق خانه و اتاق ما را پر کرده واقعا ضروری نیست.


هر کدام از این وسایل غیر ضروری برای تو، می‌توانند برای آدم‌ها و خانواده‌هایی دیگر بسیار ضروری و حتی حیاتی باشند. ببخش، هم به نجات زمین کمک کرده‌ای و هم لذتی بی‌نظیر را به دست می‌آوری: بخشیدن و سخاوتمندی.


شیر از آن‌جا سلطان نامیده شده که باقی مانده شکار خود را ذخیره نمی‌کند، بلکه می‌بخشد به دیگران؛ شیر این سخاوت را از آن‌جا آورده که می‌داند شیر است و در تامین دوباره غذا در نمی‌ماند. تصور نکن با بخشیدن یک چیز نه چندان ضروری در میمانی.


این مثل را که هر چیز که خوار آید روزی به کار آید فراموش کن؛ هر چیز که الان به نظر تو خوار آید همین الان برای آدمی دیگر خیلی ضروری به کار می‌آید. چیزی ببخش، همین امروز تمرین سبزگرایی کن.

۲۴.  رسانه کاغذی نخوان و نخر


هیچ روزنامه و مجله کاغذی نخر، به این آگهی نامه‌های کاغذی هم بی توجه باش؛ سبزگرا کاغذ گریز است و گام اول برای کاغذ گریزی بی اعتنایی به رسانه‌های کاغذی است.


اگر ما رسانه کاغذی نخریم ناچارند بروند و برخط (آنلاین) بشوند. آنلاین شدن در نهایت ضرر اقتصادی به رسانه‌ها نمی‌زند. اما برای زمین و برای درختان فرصت یک تنفس عمیق خواهد بود، برد-برد برای همه.

۲۵. نگذار دیگران ذهنت را دستکاری کنند


ذهن ما دقیقا برآیند اندیشه وتجربه ما نیست. ذهن مثل هر ماشین پردازنده دیگری تنظیماتی دارد واین تنظیمات لزوما توسط خود ما انجام نمی‌شود. ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم، این یعنی این‌که دولت‌ها و کمپانی‌های بزرگی شبانه روز دارند می‌کوشند ذهن مردم را در راستای اهداف خودشان دستکاری (Manipulate) کنند.


تکرار مکرر اشتباهات ما در تصمیماتی که مقیاس کلان سیاسی دارند غالبا ناشی از همین تنظیمات ناخواسته ذهن است که توسط دیگران انجام شده.


حکومت‌ها گاهی شاید نتوانند آب و خاک تو را حفظ کنند، به کشورت توسعه پایدار و رفاه و آسایش بدهد، اما می‌تواند ذهن تو را به گونه‌ای دستکاری کند که از دشمنانش بیشتر از خودش متنفر باشی.

حتی می‌تواند با تبلیغات مدام کاری کند دوستش داشته باشی. از صبح به زمین و زمان دشنام بدهی حتی به دولت‌مردان. اما از خود حکومت نه تنها متنفر نباشی بلکه حتی دوستش هم داشته باشی.


دستکاری ذهن بلای قرن بیست و یکم است، متاسفانه. چون همه زیر بمباران اطلاعات و اخبارند و اخبار توسط رسانه‌های مسلط جریان می‌یابند و رسانه‌های مسلط فقط در اختیار حکومت‌ها است.

حکومت‌های غالبا ناسبز و به همین خاطر سبز ماندن دشوار است. مگر اینکه مراقب تنظیمات ذهنت باشی و هرازچندگاهی دستکاری‌های ناخواسته را حذف و سیستم را به تنظیمات اولیه سبزگرا برگردانی.


✳️ الان این مطلب را خواندی و می‌روی سراغ مطلبی دیگر، بعد مطلبی دیگر؛ در توییتر یا تلگرام یا فیسبوک یا هر گوشه دیگری از فضای مجازی. یادت باشد این فضا به رغم ظاهر دموکراتیکش عمدتا توسط کسانی اداره می‌شود که بلدند چطور ذهنیت ها را دستکاری کنند. مراقب تنظیمات سبز ذهنت باش‌ وگرنه اینطور می‌شود که خودت را سبز بدانی اما برای ناسبزها یقه بدرانی و جامه چاک کنی.

ادامه دارد…

منبع کانال تلگرامی دکتر ناصر کرمی

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا