سبک زندگی سبزکودک و طبیعت

راهنمای جامع حقوق کودک

حقوق کودکان

#کمپین_حقوق_کودک

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: بر این باور و اعتقاد هستیم که برای ساختن جامعه‌ای بهتر باید از خودمان شروع کنیم، لذا یکی از تغییراتی که باید از خودمان شروع کنیم یادگیری و آموزش در حوزه کودکان است تا بتوانیم حقوق کودکان را رعایت کنیم، بنابراین در ادامه قوانین، اعلامیه و اصولی را ارائه می‌کنیم که به ما کمک می‌کند تا از حقوق کودکان درک بهتری داشته باشیم. 

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان

مصوب مجلس شورای اسلامی

ماده ۱ – کلیه اشخاصی که به سن هجده سال تمام هجری شمسی نرسیده‌اند از‌حمایت‌های قانونی مذکور در این قانون بهره‌مند می‌شوند.

ماده ۲ – هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب شود به آنان صدمه‌جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم یا روان آنان را به مخاطره اندازد‌ممنوع است.


پیمان‌نامه حقوق کودک

مجمع عمومی سازمان ملل متحد

 پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند. دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند موظف به اجرای آن هستند و شکایت‌های راجع به آن به کمیته حقوق کودک ملل متحد تسلیم می‌شود.

کمیته حقوق کودک ملل متحد نهادی برای بررسی پیشرفت کشورهای عضو در دستیابی به تحقق تعهدات ناشی از پیمان است که به موجب ماده ۴۳ کنوانسیون تأسیس شده و از ده کارشناس تشکیل می‌شود که از اتباع کشورهای عضو با توجه به پراکندگی جغرافیایی و نظام‌های حقوقی اصلی انتخاب می‌شوند. وظیفه اصلی این کمیته بررسی گزارش‌های رسیده از کشورهای عضو کنوانسیون، ارائه پیشنهادها یا توصیه‌های کلی بر اساس بررسی گزارش‌ها درخواست مشاوره و مساعدت فنی از صندوق کودکان ملل متحد، سازمان‌های تخصصی ملل متحد و دیگر نهادهای دارای صلاحیت است.

این کنوانسیون در ۲۰نوامبر۱۹۸۹مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحدقرار گرفت. تاکنون ۱۹۳ کشور (تمام اعضای ملل متحدبه جز ایالات متحده آمریکاو سومالی)این سند را امضا کرده‌اند و در ۱۴۰ کشور اجرا می‌شود. و به این ترتیب مقبول‌ترین سند حقوق بشردر تاریخ است.


اعلامیه جهانی حقوق کودک

 مجمع‌ عمومی‌ سازمان‌ ملل‌متحد(۲۴)

نظر به‌ اینکه‌ اعضای‌ ملل‌متحد در منشور ملل‌، اعتقاد خود را به‌ حقوق‌ اساسی‌ و منزلت‌ و ارزش‌ افراد بشر مجدداً تأکید نموده‌ و جهت‌ پیشبرد رشد اجتماعی‌ بهبود شرایط‌ زندگی‌ در آزادی‌ گسترده‌تری‌ مصمم‌ گشته‌اند.

 نظر به‌ اینکه‌ ملل‌ متحد در اعلامیه‌ جهانی‌ حقوق‌ بشر تأکید کرده‌اند که‌ همه‌ افراد بدون‌ در نظر گرفتن‌ نژاد، رنگ‌، جنس‌، زبان‌، مذهب‌، عقاید سیاسی‌ یا سایر عقاید، اصالت‌ اجتماعی‌ یا ملی‌، ثروت‌، تولد و یا ویژگیهای‌ دیگر، مشمول‌ حقوق‌ و آزادی توصیه‌ شده‌ در اعلامیه‌ جهانی‌ حقوق‌ بشر می‌باشد.


اصول و دستور العمل‌های‌ اخلاقی‌ تهیه‌ گزارش از کودکان‌ و‌ نوجوانان‌ زیر ۱۸ سال 
سند کار‌ی‌ یونیسف – فوریه ۲۰۰۶

کودکان‌ و نوجوانان‌ از کلیه‌ حقوق بزرگسالان برخوردارند. به علاوه اینکه‌ آنها باید در برابر آسیب مورد حمایت‌ واقع شوند و این محدودیتی‌ مضاف‌ برای‌ گزارش‌ نویسی‌ راجع‌ به‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ به‌ حساب‌ می‌آید، به‌‌ویژه‌ اینکه‌ در عصر حاضر محدود‌ ساختن مخاطبان‌ یک‌ گزارش‌ تقریبا‌ غیر ممکن‌ است. این‌ سند قصد دارد از گزارشگر پایبند به‌ اصول‌ اخلاقی‌ که‌ حقایق‌ را‌ بدون‌ ضایع‌ کردن‌ حقوق‌ کودک‌ به‌ اطلاع عموم می‌رسانند، حمایت‌ نماید.

در برخی موارد، گزارش‌نویسی راجع به‌ کودک، می‌تواند وی و یا دیگر کودکان را درمعرض بدنامی‌ و یاعذاب قراردهد. اگردر این زمینه‌ تردید و جود داشته باشد، گزارشگر باید جانب‌ احتیاط‌ را رعایت‌ کرده‌ و‌ از آسیب‌ رساندن‌ به‌ کودک‌ پرهیز کند. از آنجایی‌که چنین‌ شرایطی‌ تعریفی‌ روشن‌ و‌ واضح‌ ندارد،گزارشگر باید در این‌ زمینه‌ با کارشناسان‌ یونیسف‌ و یا‌دیگر‌ متخصصان‌ درمورد حفظ منافع‌ کودک مشورت‌ کند.

گردآوری: مجله سبک زندگی سبز gich.ir
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا