خانه سبزراهکارهای کاهش انواع پسماندسبک زندگی سبز

راهکار کاهش مصرف کیسه پلاستیکی

استفاده بیش از حد از صنایع پلاستیک در زندگی روزمره و عدم بازیافت آن پس از مصرف، یکی از مشکلات جدی را پیش رو سیاره‌ی زمین قرار داده است. بسیاری از زباله‌های پلاستیکی در دریا تخلیه می‌شود و به گفته سازمان صلح سبز هر یک دقیقه یک کامیون پر از زباله در دریا ریخته می‌شود.

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: کیسه‌ی پلاستیکی تنها یکی از انواع مصنوعات پلاستیکی است که روزانه از آن استفاده می‌کنیم. هرچند این کیسه‌ها برای مصرف‌کنندگان رفاه آورده، اما در طرف دیگر این پلاستیک‌ است که گلوی زمین را می‌فشارد و سلامت ساکنین زمین را با خطر جدی مواجه می‌کند. در ادامه شش راهکار ساده برای کاهش مصرف کیسه پلاستیک ارائه می‌شود.

۱. استفاده بهینه از کیسه پلاستیکی:

یعنی از کیسه‌های پلاستیکی موجود در خانه به دفعات استفاده کنیم؛ بدون شک در این مدت تعداد زیادی کیسه پلاستیکی جدید استفاده نکرده‌ایم.

۲. استفاده از ظروف دائمی:

برای تهیه و حمل برخی مواد غذایی از ظروفی استفاده کنیم که نیازی به کیسه پلاستیکی نباشد. یکی از دوستان برای خرید مرغ خرد شده ظرفی مناسب همراه خود برد و آن را با یک کیسه پارچه‌ای تا خانه آورد.

۳. استفاده از کوله پشتی، ساک دستی، زنبیل: کیسه پلاستیکی رایگان فروشگاه را فراموش کنیم و از قبل کیسه پارچه‌ای، ساک خرید، زنبیل و… را همراه ببریم. از فروشنده‌ پلاستیک نگیریم و به او بگوییم که با هدف حفاظتِ محیط‌زیست از دریافت کیسه پلاستیکی خودداری می‌کنیم. ۴. دست برای همین کار است! بسیاری از فروشندگان طبق عادت حتی یک آب معدنی را در کیسه‌ی پلاستیکی می‌گذارند، بهتر است آن را پس داده و خرید اندک را در دست به خانه ببریم. خوب است که همواره یکی دو کیسه پارچه‌ای در خودرو یا کیف خود داشته باشیم اما اگر فراموش کردیم و چاره‌ای نداشتیم، بهتر است تمام اقلام را در یک کیسه قرار دهیم و از دریافت دومی و سومی خودداری کنیم البته . ۵. خرید فله‌ای برخی اقلام… برخی اقلام مورد نیاز را می‌توان به صورت فله‌ خرید، البته باید کمی تلاش کرد ولی به زحمت‌اش می‌ارزد. با این کار بسته بندی‌های پلاستیکی کمتری وارد خانه شده و در مخارج خانه هم صرفه‌جویی می‌شود. ۶. سفره پارچه‌ای نان… برای خرید نان یک سفره پارچه‌ای یا یک کیسه پارچه‌ای تهیه کنیم و از نانوایی‌ها کیسه پلاستیکی نگیریم. ۲۱ تیر ماه روز جهانی بدون پلاستیک است… #احسان_میرزائی سه‌شنبه – ۲۰ – تیر – ۱۳۹۶ ساعت: ۱۳:۲۰ ویرایش دوم ۲۴ آذر ۱۳۹۶

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا