آلودگی هواجامعه سبزسبک زندگی سبز

آلودگی هوا و داستان خودروهای برقی

آیا خودرو یا وسایل نقلیه انفرادی برقی راهکار حل معضلات محیط زیستی و کاهش ردپای محیط زیستی ما هستند؟!

یادداشت روزانه گیچ – احسان میرزائی: حالا که توجه برخی شهروندان و مسئولین برای کاهش آلودگی هوا به خودرو و دوچرخه‌های برقی جلب شده، بد نیست بدانیم که اگر قرار باشد برای شارژ خودرو یا دوچرخه‌ی خود از برق متعارف (برقی که از نیروگاه‌های برق حرارتی بدست می‌آید) استفاده کنیم، هیچ کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی‌شود.

انرژی‌های تجدید

ایده‌ی خودرو‌های برقی بسیار خوب است، اما شاید بهتر باشه یک قدم به عقب برگردیم تا انرژی مورد نیاز این وسایل حمل و نقل را به روشی پاک و سالم تولید کنیم، یعنی انرژی‌های تجدید پذیر یا نا متعارف که از طریق باد، گرمای زمین، امواج و از همه مهم‌تر نور خورشید به‌دست می‌آید.

تولید برق به کمک سلول‌های خورشیدی، توربین بادی و دیگر روش‌های جدید، نسبت به تولید برق در نیرگاه‌های حرارتی آثار زیان‌بار محیط‌زیستی کمتری دارد.

انحصار تولید انرژی

امروزه در برخی کشور‌ها انحصار انرژی در دست دولت‌ها است و آن‌ها تمایلی به از دست دادن منبع درآمد خود ندارند! اما دولت‌ها ناچارا هستند برای کاهش رد پای کربن خود به سمت استقلال و خودکفایی شهروندان در تواید انرژی بروند و باید با معرفی و ترویج روش‌های تولید انرژی در خانه و توانمندسازی شهروندان، تجهیز ساختمان‌ها و اعطای تسهیلات مقدامت لازم برای استفاده از خودرو و یا وسایل نقلیه فردی را فراهم کنند. 

انرژی پاک لازمه‌ی خودروهای برقی

انرژی پاک لازمه‌ی ناوگان حمل و نقل برقی است، و اگر این مهم فراهم نشود، استفاده از خودرو یا وسایل نقلیه فردی برقی، با برق متعارف شهری تاثیری در کاهش ردپای اکولوژیک یا محیط‌زیستی و به خصوص کاهش انتشار کربن ندارد.

یکشنبه – ۹ – آبان – ۱۳۹۵
سه‌شنبه – ۲۰ – تیر – ۱۳۹۶

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا