اخباراخبار سازمان‌های مردم نهاد

بیانیه‌ی محیط‌زیستی برای صلح

نه به تروریسم، التزام بر امنیت محیط‌زیستی

عملیات تروریستی تهران را محکوم می‌کنیم.

مجله گیچ .gich.ir: سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی و کنش‌گران جامعه مدنی ایران، اقدام تروریستی روز چهارشنبه‌ی تهران و هر اقدام تروریستی دیگر در سرتاسر جهان را شدیدا محکوم کرده و ضمن حمایت از صلح پایدار جهانی، از سران تمام کشورها می‌خواهند تا توجه و التزام ببشتری به اصل مهم “امنیت محیط‌زیستی” داشته باشند.

سال‌ها جنگ و خون‌ریزی در خاورمیانه، جنگ‌های داخلی در برخی کشور‌های آفریقایی و دیگر نقاط جهان عرصه را بر طبیعت تنگ کرده و بر بحران‌های محیط‌‌زیستی بسیاری دامن زده است.

هنگامی که صلح و دوستی، امنیت و آرامش ضامن زندگی بهتر ملت‌ها و رشد جوامع بشری است، ما جنگ، تروریسم، کشتار و افراطی‌گری را نه‌تنها برای خود، بلکه برای هیچ‌یک از ملت‌ها نمی‌خواهیم.

کنش‌گران جامعه مدنی در سراسر جهان بدون در نظر گرفتن مرزها، ملیت، رنگ پوست، دین و زبان همواره برای برقراری صلح و دوستی میان جوامع تلاش می‌کنند. اما یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به امنیت و صلح در جهان، تلاش برای حفظ پایداری، توازن، سلامت و تعادل در طبیعت است.

تلاشی که گاهی از سوی مجامع جهانی مانند سازمان ملل متحد نیز دنبال می‌شود،همانند توافق‌نامه اقلیمی پاریس (۲۲ آوریل ۲۰۱۶ روز زمین) که ۱۹۵ کشور آن را امضاء کرده‌اند تا نقش خود را در کاهش انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای ایفا کنند.

ما اعتقاد داریم برای گسترش صلح، امنیت و بهبود حال سیاره زمین، در حالی که هر روز خون انسان‌های بی‌گناهی روی زمین ریخته می‌شود، باید چشم طمع از منافع شخصی و گروهی و اهداف کوتاه مدت برداریم و به فکر منافع جمعی، ملی، جهانی و اهداف بلند مدت، برای بقای نسل بشر باشیم.

ما اعتقاد داریم بیابان زایی و فرسایش خاک، خشکسالی و برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی، قطع درختان و تخریب جنگل‌ها، سد سازی و انتقال آب، کشتار و قاچاق حیات وحش، تغییر کاربری مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش و… از جمله عوامل تهدید کننده‌ی صلح، امنیت، آرامش، سلامت و بقا در سیاره‌ی زمین است.

ما به عنوان  جامعه‌ی مدنی ایران و عضوی از جامعه جهانی، در کنار هم‌فکران خود در دیگر کشور‌ها یک صدا #نه_به_خشونت، #نه_به_تروریسم، #نه_به_افراطی_گری، #نه_به_تغییرات_اقلیمی و #نه_به_گرمایش_زمین را فریاد می‌زنیم و از دولت خود در ایران و تمام دولت‌ها می‌خواهیم که اصل مهم #امنیت_محیط‌_زیستی را به طور جدی در دستور کار قرار دهند.

ما طی سال‌های گذشته شاهد کشتار بی‌رحمانه از سوی گروه‌های تروریستی مانند طالبان، داعش، القاعده و… بوده‌ایم؛ گروه‌هایی که در کنار بی ارزش دانستن میراث تاریخی و فرهنگی جوامع مختلف به محیط‌زیست و حیوانات هیچ رحمی نکرده‌اند. ما امروز شک نداریم که اگر توازن و پایداری محیط‌زیست و طبیعت، سلامت آب، حیوانات، گیاهان، جنگل ها و… به خطر بی‌افتد، تهدیدی به مراتب بزرگ‌تر و جدی‌تر از گروه‌های ترورسیتی در انتظارمان خواهد بود.

پایان

نویسنده: احسان میرزائی

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۱۲ دیدگاه

  1. با تشکر از زحمات، بنظر می رسه که عنوان این بیانه با روح حاکم بر مطالب آن که تاکید بیشتر بر حفاظت از محیط زیست هست، چندان همخوان نیست و برای دستیابی به صلح بجای اینکه بیشتر بر موضوع آموزش برای توسعه پایدار تاکید بشه و بر اهمیت حفاظت از جامعه بشری و در کنار آن طبیعت تاکید بشه، بر حفاظت از محیط زیست و حیوانات بجای انسان برای دستیابی به صلح تاکید شده. با این حال اگر چنانچه مورد نظر این بیانیه دستیابی به صلح از طریق پرداختن و توجه به جنبه زیست محیطی توسعه پایداره، حرفی نیست. فقط پیشنهاد می کنم در پاراگراف آخر، سطر اول بعد از واژه های کشتار بیرحمانه کلمه” از سوی” اضافه بشه. باز هم از زحماتتون تشکر می کنم

    1. هنگامی که محیط زیست را اصل بدانیم، هنگامی که باور داشته باشیم درخت در کاهش جرم و جنایت نقش بسزایی دارد و سلامت، پایداری و توازن طبیعت نتیجه مطلوبی چون صلح و آرامش خواهد داشت…
      نگاه ما در این بیانیه بنیادی است

      سپاس از مشارکت شما

  2. #نه _به_تروریسم
    #نه_به_جنگ و خونریزی
    #نه _به_خشونت
    #نه_به_داعش
    #نه_به_افراطی گرایی

      1. صرفه جویی هنر است و هنر در وجود انسانهای تواناست/تولید زباله جرم است و رها کردن آن در طبیعت بی فرهنگی محض است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا