خانه سبزسبک زندگی سبزکشاورزی خانگی

طراحی بالکن سبز

تاثیر فضای سبز در سلامت روح و روان

مهم‌ترین چیزی که مواهب مادی و معنوی زندگی را در کام ما شیرین و لذت‌بخش می‌کند، نعمت سلامتی است.

مجله سبک زندگی سبز، هانیه بوذری: افزایش جمعیت و رشد شهر نشینی باعث شده که شهرها با کمبود فضا مواجه شده و آپارتمان نشینی افزایش یابد. فطرت انسان به گونه‌ای آفریده شده که توانایی‌های بسیاری دارد و این توانایی‌ها بدون ارتباط با زیبایی‌های طبیعی به افسردگی و خمودی می‌گراید و در عوض با بهره‌مندی از فضای سبز خلاقیت‌های انسان شکوفا می‌شود.

مطالعات نشان می دهند که وجود فضای سبز از لحاظ روانی و فیزیولوژیکی می‌تواند تأثیرات مثبتی همچون سلامت جسمانی، آرامش روان، بازده کاری بیشتر و کیفیت زندگی برتر را دربر داشته باشد.

به علاوه، زندگی در فضای سبز سبب کاهش تاثیرات منفی ناشی از استرس می‌شود. استرس طولانی مدت تأثیرات خطرناک و جدی بر همه‌ی اعضای حیاتی مانند قلب وعروق خونی بر جای می‌گذارد. بنابراین بیایید با کمترین هزینه حتی در محدود ترین جای ممکن، فضایی دلنشین و سبز به محیط زندگی‌مان هدیه کنیم؛ در ادامه چند پیشنهاد کاربردی برای شما داریم.

ایجاد باغچه در بالکن آپارتمان

زندگی در آپارتمان و نداشتن حیاط و فضای مناسب برای درست کردن باغچه به این معنا نیست که برای همیشه خودمان را از داشتن باغچه‌ای رنگارنگ محدود کنیم.

از همین امروز دست به کار شوید و بالکن خانه‌تان را به یک باغچه‌ی باصفا تبدیل کنید.

مهم نیست بالکن شما چند متر است، مهم این است که حتی در کوچکترین بالکن جهان هم یک باغچه‌ی شاداب و پرگل بسازید. در این بخش ما به شما کمک می کنیم تا از محیط‌های کوچک‌تان نهایت استفاده را داشته باشید.

مدل اول: باغچه‌ی عمودی بسازید

اگر فضای بالکن شما امکان مانور نمی‌دهد و مجبور هستید برخی از وسایل‌تان را در این فضا نگه دارید، یک باغچه عمودی بسازید. از دیواره‌های مشبک کمک بگیرید و گلدان‌ها را درون آن قرار دهید. درست همانند نصب یک تابلوی نقاشی به دیوار، می‌توانید گیاهان خاصی را نیز روی تابلو نصب و از دیوار آویزان کنید.

استفاده از گل‌های رونده و پیچک‌ها مانند پوتوس، پپرومیا، انواع رز و… نیز ایده‌ی بسیارمناسبی است.

  مدل دوم: رنگ بازی کنید

در انتخاب گیاهان و گلدان ها دقت کنید؛ مهم‌ترین نکته‌ای که می‌تواند باغچه کوچک شما را در بالکن‌تان چشم نواز و جذاب کند هارمونی رنگ‌هایی است که از آن بهره می‌گیرید.

تا می‌توانید از رنگ‌های شاد و تند استفاده کنید، می‌توانید از گلدان‌های لعابی و سفالی استفاده کنید که در برابر سرما و گرما هم مقاومت بیشتری دارند.

نگهداری و آب‌یاری گل‌های فصلی برای رسیدن به رشد کافی و تا شکوفه دادن نیاز به دقت و حوصله بیشتری دارد؛ اگر نگران وقت خود هستید به جای آن‌ها از بوته‌هایی استفاده کنید که به نگهداری کمتری احتیاج داشته باشند.

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا