اخبار

طغیان رودخانه‌ی مُند در بوشهر

منطقه حفاظت شده‌ی مُند را آب برد…

خطر نابودی ۱۴۰۰ آهو و حیات وحش منطقه حفاظت شده‌ی مند زیر سایه‌ی بی توجهی مسئولین و کوتاهی رسانه‌ها؛‌ برای پایش منطقه نیاز مبرم به هلیکوپتر است…

 

 

اخبار مجله گیچ احسان میرزائی: خبر طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل طی هفته‌های گذشته در برخی استان‌های کشور تیتر رسانه‌ها بود؛ اما طغیان رودخانه مند و جاری شدن سیل در شهرستان دیر استان بوشهر حکایت از تلفات محصولات کشاورزی (گوجه) و حیات وحش در پهنه‌ی وسیعی از این اکوسیستم دارد.
یکی از منابع آگاه محلی طغیان رود و سیل اخیر در منطقه حفاظت شده‌ی مند را وحشت‌ناک توصیف کرد و گفت:

 

“…این سیل در مقابل سیل سال ۱۳۶۵ بیشتر بود… آهوهای خسته و گرسنه وارد حریم روستاها شده‌اند و نیاز به علوفه خشک و بالگرد برای توزیع آن در منطقه به شدت حس می‌شود. نمایشگاه بین المللی محیط‌زیست در تهران شروع شده، تمام توجه‌ها به تهران است و منطقه مند و حیات وحش آن در سایه بی تدبیری رو به نابودی است…”

 

حیات‌وحش مند در خطر نابودی

طبق سرشماری سال گذشته ۱۴۰۰راس آهو در منطقه بوده، اما مشاهدات دوستداران محیط زیست در منطقه حکایت از تلفات آهوها و دیگر حیوانات دارد؛ منطقه مند با وسعت ۴۶۵۰۰ هکتار سرزمینی با پوشش گیاهی و درختچه‌های غیر متراکم، زیستگاه گراز و گرگ، شغال و کفتار، تشی و خرگوش و دیگر گونه‌های جانوری است. 

 


صادق نظری عکاس و کنش‌گر محیط زیست اهل بردخون در گفت‌و‌گوی تفلنی گفت “اوضاع خیلی بد است” و ادامه داد:

“…امیدوارم به این صورت که ما فکر می‌کنیم نباشد… منطقه هنوز باتلاقی است و تردد در آن برای پایش منطقه مقدور نیست…”

 

هنوز واکنش خاصی از سوی مسئولین مربوطه برای کمک به حیات وحش مند دیده نشده است.

این کنش‌گر محیط زیست در ادامه به هشدارهای پیش از وقوع سیل از طرف مراجع مربوطه اشاره کرده و گفت: “…بعد از آن مدارس هم تعطیل شده بودند و حتی ستاد بحران هم تشکیل شد، ولی این (آبگرفتگی وسیع در منطقه و تلفات حیات وحش) اتفاق افتاد و هنوز واکنش خاصی از سوی مسئولین مربوطه برای کمک به حیات وحش مند دیده نمی‌شود…” 
نظری در ادامه افزود: بعد از پیگیری سمن‌های محیط زیستی و تماس‌های پی در پی با مسئولین برای رسیدگی به اوضاع منطقه، روز گذشته (جمعه۶بهمن) مقداری علوفه در قسمتی از منطقه ریخته شد، اما شاید این اقدام کمک زیادی نکند! چون دقیقا مشخص نیست آهوها و دیگر حیوانات در کدام نواحی از منطقه گرفتار هستند و برای پایش منطقه نیاز مبرم به هلیکوپتر است.


دوستداران طبیعت بوشهر ضمن تاکید بر اهمیت منطقه حفاظت شده‌ی مند و بی توجهی مسئولین از عملکرد رسانه‌ها نیز اعلام ناراضایتی کرده و گفتند: “…رسانه‌ها اصلا هیچ خبر و گزارشی در رابطه با این مسئله کار نکرده‌اند، حتی پایگاه‌های خبری محیط زیستی هم فریاد مظلومیت آهوها و حیات وحش مند را منعکس نکرده‌اند…”

 

به گزارش گیچ زمین‌های کشاورزی حاشیه و داخل منطقه‌ی حفاظت شده‌ی مند تامین کنند‌ه‌ی بخش اعظم نیاز کشور به گوجه و دیگر محصولات در فصل زمستان است که در سیل اخیر به دلیل تخریب مزارع گوجه، این محصول در بازار داخلی نایاب شد و قیمت آن در مرکز تهران دست کم تا ۵ هزار تومان و در شهر بردخون تا ۲هزار تومان رسید.

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا