اخبارجامعه سبزسبک زندگی سبز

افتتاح مدرسه طبیعت پردیسان

مدرسه‌ای بدون باید و نباید

در این گزارش چهره کودکان به‌منظور رعایت “حقوق کودکان” محو شده است.

مجله سبک زندگی سبز-احسان میرزائی: مدرسه طبیعت پردیسان عصر سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ با حضور دکتر ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر وهاب زاده ایده پرداز مدرسه طبیعت، مهندس درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان محیط زیست، دکتر شجیع سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان و خانواده مدرسه طبیعت در پارک پردیسان افتتاح شد. مدرسه طبیعت پردیسان پنجاهمین مدرسه طبیعت است که به طور رسمی در کشور افتتاح شده و شروع به کار کرده است. محل جدید مدرسه در ضلع غربی پارک پردیسان است.

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ مدرسه طبیعت پردیسان با حضور عبدالحسین وهاب‌زاده ایده پرداز مدرسه طبیعت، فرهاد دبیری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و محمد درویش مدیر دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعی از دوست‌داران، علاقه‌مندان و تسهیلگران افتتاح شد.

 

به گزارش گیچ به قلم احسان میرزائی: شروع کار مدارس طبیعت به دو سال پیش باز می‌گردد، زمانی که عبدالحسین وهاب‌زاده راهکار برون رفت از مسائل محیط‌زیستی و طبیعی را در زمینه سازی برای رشد فکری کودکان یافت؛ اکنون مدرسه طبیعت پردیسان چهل و دومین مدرسه طبیعت ایران است.

در مدارس طبیعت هیچ معلم و ناظمی، امتحان و کارنامه‌ای، میز و صندلی، دفتر و کتابی، دیوار و کلاسی، باید و نبایدی وجود ندارد؛ در مدارس طبیعت کودکان تحت نظارت افرادی به عنوان تسهیلگر به طور مستقیم با طبیعت در ارتباط هستند و به کنکاش و تجربه می‌پردازند. مدرسه طبیعت یعنی جایی که طبیعت آموزگار و معلم کودکان است.

مدرسه طبیعت پردیسان در پارک پردیسان و کنار کلینیک بازپروری حیوانات وحشی پردیسان واقع شده است، امتیاز ویژه‌ی این مدرسه برای تهرانی‌ها در دسترس بودن آن است؛ البته شاید با وجود آلودگی دائمی هوای تهران، خانواده‌ها بخواهند برای ساعاتی از تهران خارج شوند و آب و هوایی تازه کنند؛ مدرسه طبیعت داربانان‌آتی در فشم و مدرسه طبیعت دماوند این ویژگی را دارند.

 

دکتر فرهاد دبیری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حین ارائه اطلاعات و گزارش برنامه‌ها توسط مدیران مدرسه طبیعت تهران آقای نظری و نیلوفر صفائیان به طور مستقیم از بازی کودکان بازدید و با آن‌ها گفت‌و‌گو کرد.

 

 

امپراطوری بچه‌ها

عبدالحسین وهاب‌زاده ایده پرداز و موسس مدرسه طبیعت کاوی کنج: “…ما قصد داریم در مدرسه طبیعت بستری غنی بسازیم (از نظر فیزیکی.گیاهی.جانوری.ابزار و…) که در این بستر بچه‌ها بتوانند هرکاری که خود می‌خواهند انجام دهند و آنجا امپراطوری بچه‌ها باشد…”

عبدالحسین وهاب‌زاده ایده‌پرداز مدرسه طبیعت و احسان میرزائی کنش‌گر محیط‌زیست در افتتاحیه مدرسه طبیعت تهران – عکاس: پوریا قلیچ پور

ایده پرداز مدرسه طبیعت در افتتاحیه مدرسه طبیعت پردیسان از توقع خانواده‌ها برای تبدیل فرزندشان به دانشمند کوچولو انتقاد کرد و گفت: ”…قطعا کودکان باید شادمانی و سرخوشی داشته باشند و بازی کنند؛ آن‌ها در حین بازی یاد می‌گیرند. در شرایط حاضر کودکان در تهران ۱۹ ساعت سر کلاس می‌نشینند و همین وضعیت است که باعث می‌شود کودک دچار مشکلاتی چون بیش فعالی، استرس، افسردگی و ناسازگاری اجتماعی شود…”

 

 

وهاب‌زاده تاکید کرد: ”… از نظر من زمین خوردن کودکان اتفاق خاصی نیست و تنها باید از آنها در برابر خطرات جدی محافظت کرد…”

 

توضیح عکس: کودکان در حال ساخت سدی برای انحراف مسیر آب. دکتر دبیری پرسید چرا این کار را می‌کنید و آن سنگ بزرگ را چه کسی‌آورده، کودکان پاسخ دادند: می‌خواهیم آب به درخت‌ها برسه و اون طرف مثل استخر بشه… سنگ‌ها رو با کمک هم‌دیگه آوردیم…

 

 

مدرسه طبیعت، مدرسه عشق است

محمد درویش مدیر دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست که از مخالفان سیستم آموزش فعلی و حامی مدارس جم و طبیعت است در کانال تلگرامی خود پیام‌هایی در مورد مدرسه طبیعت منتشر می‌کند. واکنش وی در مورد اضافه شدن دروس سلامت و محیط‌زیست و مدیریت خانواده و سبک زندگی به مقاطع تحصیلی چنین است: “… درسته که کارشکنی‌های وزارت آموزش و پرورش در رواج مکتب مدرسه طبیعت و مدارس جم را گناهی نابخشودنی می‌دانم که هرگز از آن نخواهم گذشت. اما در عین حال در بدنه این سازمان افراد دلسوز فراوانی وجود دارد که عمیقا عاشق محیط‌زیست هستند و می‌کوشند تا فهم محیط‌زیستی دانش آموزان را افزایش دهند…‌”

 

محمد درویش از روز افتتاح مدرسه طبیعت پردیسان به عنوان یک روز تاریخی برای سازمان یاد کرده و در کانال خود می‌نویسد: “…یک روز تاریخی برای پردیسان نشینان، برای دوستداران مدرسه طبیعت و برای همه آنهایی که ایران را دوست دارند… مدرسه طبیعت، مدرسه عشق است … و خوشحالم که اینک در تهران هم عشق در نزدیک ترین فاصله حضور دارد!…”

 

 

مدرسه طبیعت پردیسان تهران در حال حاضر ظرفیت میزبانی ۴۰ کودک ۴ تا ۱۲ ساله را دارد که به کمک ۸ تسهیلگر اداره می‌شود. 

 

 

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا